  • 1. Data: 2011-02-18 12:42:10
    Temat: Szukam obudowy lub urządzenia
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    Witam

    Poszukuję obudowy na 8 dysków 3.5'' - tak naprawdę dokładna liczba
    dysków nie jest istotna, chodzi mi po prostu o to, aby weszło ich jak
    najwięcej.

    Znalazłem natomiast takie urządzenia na 8 dysków, zamknięte w obudowach
    formatu 15 x 34 x 34 cm:

    http://www.sansdigital.com/towerraid-plus/tr8mp.html

    http://www.via.com.tw/en/products/embedded/ProductDe
    tail.jsp?productLine=2&motherboard_id=101

    Niestety żadne z nich nie jest dostępne w Polsce, stąd szukam czegoś
    podobnego.

    Na czym mi zależy:

    - niewielkie rozmiary per 1TB
    - jak najwięcej dysków w pojedynczym urządzeniu
    - sensowna cena

    Czy ktoś ma jakiś pomysł?

    Zaznaczam, że interesują mnie zarówno same obudowy (np. do płyt
    Mini-ITX), jak i gotowe urządzenia, aktywne (z płytą główną), oraz
    pasywne (np. pudło na 8 dysków z samym kontrolerem USB).

    Patryk

  • 2. Data: 2011-02-18 16:28:19
    Temat: Re: Szukam obudowy lub urządzenia
    Od: monter <g...@g...pl>

    Wejdź na www.qnap.com i poszukaj takiego NAS-a, jaki ci odpowiada.

    g.

  • 3. Data: 2011-02-18 16:35:37
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Wejdź na www.qnap.com i poszukaj takiego NAS-a, jaki ci odpowiada.

    QNAP-y są za drogie, poza tym nie odpowiada mi w nich system operacyjny,
    który jest mocno okrojony i zmodyfikowany.

    Prywatnie mam jednego TS-410 i jestem zadowolony, ale tutaj szukam
    rozwiązania, które docelowo pozwoli mi ułożyć sobie cały rząd takich
    obudów i łatwo nimi zarządzać, w związku z czym:

    - to musi być normalny Linux, a nie wynalazek Linuxopodobny
    - sama obudowa musi być możliwie niewielka per ilość dysków
    - musi być dobrze rozwiązane odprowadzanie ciepła (to akurat w QNAP-ach
    jest ok)

    Patryk

  • 4. Data: 2011-02-18 16:52:07
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Patryk Włos" <p...@i...peel> napisał w wiadomości

> [...]
    > obudów i łatwo nimi zarządzać, w związku z czym:
    >
    > - to musi być normalny Linux, a nie wynalazek Linuxopodobny

    Jeśli chodzi o grzebalność we flakach to niektórzy producenci udostępniają
    SDK. Na przykład niektóre D-Linki ma już parę nieoficjalnych wersji
    firmware.

    > - sama obudowa musi być możliwie niewielka per ilość dysków
    > - musi być dobrze rozwiązane odprowadzanie ciepła (to akurat w QNAP-ach
    > jest ok)

    To oznacza wymuszoną wentylację i wycie wiatraków. Czy ty nie szukasz
    "dorosłego" serwera? Obawiam się, że dla dużej liczby dysków jeden
    gigabitowy port może okazać się wąskim gardłem.

  • 5. Data: 2011-02-18 17:01:28
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Jeśli chodzi o grzebalność we flakach to niektórzy producenci
    > udostępniają SDK. Na przykład niektóre D-Linki ma już parę
    > nieoficjalnych wersji firmware.

    D-Linki to gówno. Testowałem kilka rozwiązań i każde, dosłownie każde ma
    problem z temperaturą nawet przy pojedynczym urządzeniu.

    > To oznacza wymuszoną wentylację i wycie wiatraków. Czy ty nie szukasz
    > "dorosłego" serwera? Obawiam się, że dla dużej liczby dysków jeden
    > gigabitowy port może okazać się wąskim gardłem.

    Owszem, chętnie bym wciągnął "dorosły" serwer, ale model ekonomiczny mi
    na to nie pozwala.

    Co do portu gigabitowego, to w zupełności wystarczy - wystarczy mi
    spokojnie wydolność całego urządzenia na poziomie 150-200 Mbps.

    Patryk

  • 6. Data: 2011-02-18 18:32:11
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    Patryk Włos pisze:
> [...]
    > Mini-ITX), jak i gotowe urządzenia, aktywne (z płytą główną), oraz
    > pasywne (np. pudło na 8 dysków z samym kontrolerem USB).

    Sprawdź stronę Epa systemy:
    np: http://www.epasystemy.pl/pl/proware-sb-3164-g1a3.htm

    kiedyś kupiłem od nich obudowę 4U na 16 dysków SATA. Kosztowała ok 3kzł.
    Z dwa lata temu zakupiłem obudowę Chenbro (chassis) 3U na 12 dysków z
    backplanem scsi. Kosztowała mnie śmieszne pieniądze, około 160 zł !!!
    Znalazłem taką ofertę na ceneo. Być może jakaś wyprzedaż.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2011-02-18 19:15:02
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > D-Linki to gówno. Testowałem kilka rozwiązań i każde, dosłownie każde ma
    > problem z temperaturą nawet przy pojedynczym urządzeniu.

    Nie zaprzeczę. Podałem D-Link jako przykład firmy, która pozwala grzebać we
    wnętrznościach. Z drugiej strony, skoro nie potrzebujesz dużej wydajności,
    to skłonność do przegrzewania nie powinna cię martwić.

> [...]
    >
    > Co do portu gigabitowego, to w zupełności wystarczy - wystarczy mi
    > spokojnie wydolność całego urządzenia na poziomie 150-200 Mbps.

    Tyle (160) wyciąga najprymitywniejszy D-Link na historycznym Marvellu 5181.
    Po kilku minutach takiego transferu temperatura dysku według raportu z
    urządzenia rośnie do około 50 stopni. To sporo, ale nie ma powodu do
    niepokoju.

  • 8. Data: 2011-02-18 20:15:03
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    MC pisze:
    > z urządzenia rośnie do około 50 stopni.

    Są dyski (OIDP WD w okolicach 1,5 -2 TB) przeznaczone do pracy w
    niższych temperaturach np maks. 30 C. Większość powinna pracować poniżej
    50 C.
    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2011-02-18 20:46:21
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Nie zaprzeczę. Podałem D-Link jako przykład firmy, która pozwala grzebać
    > we wnętrznościach. Z drugiej strony, skoro nie potrzebujesz dużej
    > wydajności, to skłonność do przegrzewania nie powinna cię martwić.

    Wydajności nie potrzebuję, ale potrzebuję pracy ciągłej. Dlatego
    chłodzenie musi być naprawdę dobrze rozwiązane.

    Swoją drogą, właśnie dlatego nie zależy mi jednocześnie na wydajności -
    potrafię sobie programowo rozprowadzić ruch na dowolną liczbę takich
    jednostek.

    Patryk

  • 10. Data: 2011-02-21 03:33:46
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

> [...]
    > backplanem scsi. Kosztowała mnie śmieszne pieniądze, około 160 zł !!!
    > Znalazłem taką ofertę na ceneo. Być może jakaś wyprzedaż.

    miałem 4 różne macierze Proware
    3 nawaliły i to w szpetny sposób
    gdyby nie backup to już bym wisiał.

    Nigdy więcej tego gówna, będę przez nie żył o 5 lat krócej