  • 41. Data: 2017-04-18 15:42:12
    Temat: Re: Sztuczne obciążenie do spawarki 300A
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 18 Apr 2017 11:49:26 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Policzyć, w sąsiednim poście wyjaśniłem jak.

    Policzenie wymaga danych doswiadczalnych i kolko sie zamyka :-)

    > Właśnie nie! Nie wydzieli się sód, jeśli może wydzielić się wodór.
    > Przyroda postępuje tak, jak człowiek. Robi to, co jej najłatwiej :-)

    Nie mowie nie, moze i tak, ale gdyby sie jednak wydzielil, to i tak
    bysmy nie zobaczyli :-)

    I stad pytania, jak ustalic co sie naprawde wydzielilo.

    > Sodową jednak da się zrobić, oczywiście w warunkach bezwodnych i
    > beztlenowych, stosuje się to przy elektrolizie stopionych soli.

    Ale to calkiem inne warunki pracy, wiec czy uzyskne napiecie bedzie
    takie samo jak w wodnych roztworach ?

    J.

  • 42. Data: 2017-04-18 17:13:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-18 o 15:26, J.F. pisze:

    > Nie mieszkam przy torach ... ale gdyby taka cysterna sie wykoleila ?
    > O ile pamietam to przypadek "rozszczelnienia" takiej cysterny byl.

    Nie znam przypadku rozszczelnienia cysterny z chlorem. Wiele lat temu na
    nasypie przy Teatrze Polskim wykoleiła się cysterna z benzyną i fajnie
    wisiała w powietrzu, ale się nie rozszczelniła. Wrocławska Obrona
    Cywilna przeprowadziła wtedy symulację, co by było, gdyby tam spadła i
    pękła cysterna z chlorem. Lepiej nie pisać, co im wyszło, jeszcze by
    ktoś przeczytał...

    > I o to chodzi.
    > W elektrolizerze nie reaguje z woda, a w reaktorze reaguje z woda.
    > Cuda :-)

    > Ponoc juz tej technologii sie nie uzywa, teraz jest elektroliza z
    > uzyciem "membran". W ktorej z kolei powstaje slynna "sol wypadowa",
    > czyli ulubiona przyprawa Polakow :-)

    Używa się, daje produkty o wyższej czystości.

    > I tak by powstal sód/NaOH, ktory trzeba jakos zutylizowac.
    > Na szczescie cala masa odbiorcow na to NaOH czeka.
    >
    > Tak juz calkiem OT - a to nie jest tak, ze glowny produkt to NaOH, a
    > chlor sie robi uciazliwym odpadem, z ktorym nie ma co robic ?

    Chlor jest eksportowany za dobre pieniądze.

    > Elektrownie wodor chetnie przyjma ... ale do chlodzenia generatorow.
    > A w zasadzie to nie przyjma, bo maja wlasne elektrolizery.

    > Usilowalem sie doszukac jak to wyglada przy elektrolizie miedzi.
    > Tam chyba wieksze prady.
    >
    > Ale czy to nie jest tak, ze elektrolizery polaczone szeregowo, i
    > napiecie sporo wyzsze ? Przy rteciowym prostowniku straty na 4.5V
    > bylyby olbrzymie.
    > A diody na takie prady to od relatywnie niedawna.
    >
    > A nie dziala ?

    Trawi, ale bardzo wolno. Miedź w roztworze wodnym ładuje się dodatnio,
    kationy Fe+3 jakoś nie chcą do niej leźć.

    > Ja mam jakies podejrzenia .. czy to nie jest tak, ze trawi Cu++,
    > przechodzac do Cu+ ?

    Czynnikiem trawiącym jest jon kompleksowy [FeCl4]-

    > Tomasz Plucinski dawal kiedys na swojej strone przyklady dziwnych
    > reakcji redoks.
    >

    > P.S nie trawi tez stezony FeCl3/bardzo wolno trawi.

    Powstają trudno rozpuszczalne związki hamujące trawienie. Można to
    wykorzystywać przy precyzyjnym trawieniu do eliminacji podtrawiania.

    > PPS. A jak sie FeCl3 robi ? Nie wystarczy zelaza zmieszac z HCl i
    > napowietrzac ?

    I bardzo długo czekać. Lepiej dodać kwas azotowy.

    P.P.

  • 43. Data: 2017-04-18 17:16:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-18 o 15:42, J.F. pisze:

    > Policzenie wymaga danych doswiadczalnych i kolko sie zamyka :-)

    Ale to, na szczęście, już za nas zrobili :-)

    To się nazywa pytanie abstrakcyjne ;-)

    P.P.

  • 44. Data: 2017-04-18 17:26:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 18 Apr 2017 17:13:15 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

> [...]
    > Cywilna przeprowadziła wtedy symulację, co by było, gdyby tam spadła i
    > pękła cysterna z chlorem. Lepiej nie pisać, co im wyszło, jeszcze by

    I o to wlasnie mi chodzilo ... te cysterny ciagle przez Wroclaw
    jezdza ?

    > Używa się, daje produkty o wyższej czystości.

    A nie zanieczyszczone rtecia ?

    > Chlor jest eksportowany za dobre pieniądze.

    A oni co tego robia ? PCW ?

    To u nich z kolei NaOH jest uciazliwym odpadem ? :-)

    > Trawi, ale bardzo wolno. Miedź w roztworze wodnym ładuje się dodatnio,
    > kationy Fe+3 jakoś nie chcą do niej leźć.

    > Czynnikiem trawiącym jest jon kompleksowy [FeCl4]-

    A podobnego siarczanowego nie ma ?

    > I bardzo długo czekać. Lepiej dodać kwas azotowy.

    A nie mozna wprost chloru ?

    J.

  • 45. Data: 2017-04-18 17:38:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-18 o 17:26, J.F. pisze:

    > I o to wlasnie mi chodzilo ... te cysterny ciagle przez Wroclaw
    > jezdza ?

    Kolejowe tak, drogowe omijają Wrocław.

    > A nie zanieczyszczone rtecia ?

    Straty wynoszą kilka kilogramów rtęci rocznie. Stężenie rtęci w
    produkcie jest pomijalnie niskie.

    > A oni co tego robia ? PCW ?

    Również.

    > To u nich z kolei NaOH jest uciazliwym odpadem ? :-)

    > A podobnego siarczanowego nie ma ?

    Nie ma. Nawiasem mówiąc, charakterystyczny kolor roztworu chlorku żelaza
    pochodzi właśnie od tego jonu.

    > A nie mozna wprost chloru ?

    Można, ale to mało praktyczne.
    Z chloru i żelaza robi się bezwodny FeCl3 stosowany jako katalizator w
    syntezie chemicznej. Nawiasem mówiąc, jest to związek który, podobnie
    jak AlCl3 lub BF3 ma 6 elektronów na ostatniej powłoce. Stąd bierze się
    jego wielka chęć do podciągnięcia owych dwóch brakujących do oktetu
    elektronów. Na przykład cząsteczce wody.

    P.P.

  • 46. Data: 2017-04-18 19:59:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Przy okazji trochę nazewnictwa: chemicy definiują katodę jako elektrodę
    > na której zachodzi reakcja redukcji. Tak więc w ogniwie , gdy reakcje
    > są spontaniczne, katodą jest elektroda dodatnia, natomiast w
    > elektrolizerze, gdy reakcje są wymuszone, katodą jest elektroda ujemna.
    > W efekcie, w tym samym akumulatorze podczas ładowania katodą jest
    > elektroda ujemna, a podczas pracy katodą jest elektroda dodatnia.
    > Elektronik czytający o procesach ładowania i rozładowywania akunulatora
    > może czuć się skonfudowany...

    Grek może sobie katodę wyobrażać również w ten sposób:

    http://gr.depositphotos.com/5339834/stock-photo-desc
    ent-traffic-sign.html

    Podobie anodę, tyle że odwrotnie.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2017-04-18 20:24:14
    Temat: Re: Sztuczne obci??enie do spawarki 300A
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Mirek" <m...@n...dev> napisał w wiadomości

    > Zależy co masz, albo możesz mieć.
    > Liny stalowe, rury, drut, ewentualnie wanna z wodą - jak kolega pisze, ale
    > uważał bym, bo mieszanki wodoru z tlenem będzie sporo.

    Trenowałem drut i woda.
    To znaczy kawałek drutu chromonikielinowego / stalowego itp o odpowiedniej
    rezystancji
    zanurzony w wodzie.

    --
    Desoft

  • 48. Data: 2017-04-18 20:46:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Grek może sobie katodę wyobrażać również w ten sposób:
    >
    > http://gr.depositphotos.com/5339834/stock-photo-desc
    ent-traffic-sign.html

    > Podobie anodę, tyle że odwrotnie.

    Chyba odwrotnie. Na katodzie zachodzi redukcja, obniżanie stopnia
    utlenienia, więc w dół.
    :-)

    P.P.

  • 49. Data: 2017-04-18 21:09:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ent-traffic-sign.html

    > Chyba odwrotnie. Na katodzie zachodzi redukcja, obniżanie stopnia
    > utlenienia, więc w dół.
    > :-)

    Weź pan nie udawaj Greka, oni swoje wiedzą.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2017-04-20 19:28:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-04-17 o 12:43, Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 2017-04-16 o 21:52, Janusz pisze:
    > [...]
    x25x0-06-opak72szt-rc-09-024.html

    > Zmierzyłem taki brzeszczot. Ma 0.7mm grubości, 23mm szerokości i 28cm
    > między otworkami. Jeśli to policzyć, wychodzi 3.5 milioma. Przy 30V i
    > 300A potrzebujesz 100 miliomów. Więc nie równolegle, a szeregowo. 29 sztuk.

    Faktycznie :( zawsze mi się wydawało że to powinno być więcej omów.

    --
    Pozdr
    Janusz