    Subject: Re: Sztuczne obciążenie do spawarki 300A
    <58f62d0b$0$655$65785112@news.neostrada.pl>
    <1xa046ap3b484$.87jlya807ej.dlg@40tude.net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>
    Date: Tue, 18 Apr 2017 17:38:18 +0200

    W dniu 2017-04-18 o 17:26, J.F. pisze:

    > I o to wlasnie mi chodzilo ... te cysterny ciagle przez Wroclaw
    > jezdza ?

    Kolejowe tak, drogowe omijają Wrocław.

    > A nie zanieczyszczone rtecia ?

    Straty wynoszą kilka kilogramów rtęci rocznie. Stężenie rtęci w
    produkcie jest pomijalnie niskie.

    > A oni co tego robia ? PCW ?

    Również.

    > To u nich z kolei NaOH jest uciazliwym odpadem ? :-)

    > A podobnego siarczanowego nie ma ?

    Nie ma. Nawiasem mówiąc, charakterystyczny kolor roztworu chlorku żelaza
    pochodzi właśnie od tego jonu.

    > A nie mozna wprost chloru ?

    Można, ale to mało praktyczne.
    Z chloru i żelaza robi się bezwodny FeCl3 stosowany jako katalizator w
    syntezie chemicznej. Nawiasem mówiąc, jest to związek który, podobnie
    jak AlCl3 lub BF3 ma 6 elektronów na ostatniej powłoce. Stąd bierze się
    jego wielka chęć do podciągnięcia owych dwóch brakujących do oktetu
    elektronów. Na przykład cząsteczce wody.

    P.P.