  • 1. Data: 2013-05-06 22:00:01
    Temat: Szkodliwość drukarek laserowych?
    Od: Netx <n...@c...pl>

    Kusi mnie zakup do domu drukarki laserowej np. polecanej kilka wątków
    obok kolorowej Brother 3040CN. Za zakupem przemawia lepsza trwałość
    wydruków niż z atramentówki którą mam (odporność na wilgoć - atrament
    się rozmazuje łatwo) oraz pewnie niższe koszty eksploatacji laserówki.
    Jednak nie wiem czy drukarka laserowa nie jest bardziej szkodliwa dla
    zdrowia? Np. w punkcie xero obok domu zawsze unosi się taki
    charakterystyczny zapach - nie wiem czy to drobinki tonera czy coś
    innego? W pracy jak miałem laserówkę w pokoju też czasem czułem taki
    charakterystyczny zapach. Czy współczesne drukarki laserowe są w jakiś
    sposób lepsze pod tym względem niż starsze modele? Konkretnie jak
    pisałem rozważam Brother 3040CN lub ewentualnie jakiś droższy model
    Brothera jeśli miałby duplex i WiFi.

  • 2. Data: 2013-05-06 22:12:45
    Temat: Re: Szkodliwość drukarek laserowych?
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Netx" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Np. w punkcie xero obok domu zawsze unosi się taki charakterystyczny zapach -
    > nie wiem czy to drobinki tonera czy coś innego?

    No i? Masz jakieś objawy (kaszel, nudności, zabarwienia czy wysypkę na skórze)?
    Pójdź do szpitala - tam dopiero jest specyficzny zapach (żółtaczka gratis). :)

  • 3. Data: 2013-05-06 22:36:39
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-05-06 22:00, Netx pisze:
> [...]
    > charakterystyczny zapach. Czy współczesne drukarki laserowe są w jakiś
    > sposób lepsze pod tym względem niż starsze modele? Konkretnie jak
    Na ten charakterystyczny zapach się parę rzeczy, ale głównie:
    - przegrzany bęben utrwalający, albo raczej przysmażony do niego wiekowy
    kurz (w maszynach "dużych", chodzących bez przerwy więc bez stygnięcia,
    na marnej jakości papierze który mocno pyli). w dodatku w takim wielkim
    ksero, które wyrabia wydrukowanie i utrwalenie N-naście stron A3 na
    sekundę - moc i rozmiar bębna musi być odpowiednio większa, niż domowego
    laserka A4.
    - ozon z wysokiego napięcia dla bębna transferowego (transferowanego
    laserem, a nie ledami, itd).

    Obecne, zwłaszcza "małe" laserówki - takich problemów nie mają, bo bęben
    światłoczuły jest naświetlany ledem o malutkiej mocy, a nie starodawnym
    laserem, i jest ładowany do dużo niższych napięć - emisja ozonu jest
    prawie zerowa, a niewielkie ilości nikomu nie zaszkodzą (w końcu ludzie
    sami sobie nawet kupują "jonizatory" do domu, które właśnie ozon
    produkują).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-05-06 22:43:37
    Od: anhin <a...@o...pl>

    śladowe ilości ozonu (O3), produkowanego przy elektryzowaniu bębna. O3
    jest rakotwórczy, mutagenny, fatalnie wpływa na płuca, skórę, układ
    nerwowy,jądra/jajniki i w ogóle jest śmiertelnie niebezpieczny. Tym
    niemniej, żeby się serio narazić na negatywne skutki zdrowotne trzeba by
    zamieszkać na dłuższy czas w małym i źle wentylowanym pomieszczeniu z
    kilkunastoma drukarkami tudzież kopiarkami. Więc się nie przejmuj, smog
    elektromagnetyczny na jaki jesteś na okrągło narażony jest jakby sporo
    groźniejszy.

  • 5. Data: 2013-05-06 22:45:57
    Od: anhin <a...@o...pl>

[...]
    kilkunastoma (staroświeckimi) drukarkami tudzież (muzealnymi)

  • 6. Data: 2013-05-07 01:05:13
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Netx wrote:
    > Jednak nie wiem czy drukarka laserowa nie jest bardziej szkodliwa dla
    > zdrowia?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_printing#Safety_h
    azards.2C_health_risks.2C_and_precautions
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 7. Data: 2013-05-07 01:41:59
    Od: "Marcin Szumilas" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "astro" <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl> napisał
    w wiadomości news:km9cv9$dvf$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_printing#Safety_h
    azards.2C_health_risks.2C_and_precautions

    W powyższym linku jest rozdział "Steganographic anti-counterfeiting
    ("secret") marks", rozwinięty tu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Printer_steganography

    Czy znalazł ktoś w swoich wydrukach takie żółte kropki? Z jednej strony
    piszą, że zaczęli to stosować w 90-tych latach, a z drugiej że to w
    nowoczesnych drukarkach.

    Marcin Sz.

  • 8. Data: 2013-05-07 02:14:58
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Netx" napisał:

    > wydruków ... z atramentówki którą mam (odporność na wilgoć - atrament się
    > rozmazuje łatwo)

    To zależy od atramentów. Tzw. barwnikowe są nieodporne na wilgoć i mogą się
    rozmazywać. Natomiat atramenty pigmentowe są wododporne i bardzo trwałe.
    Pewnie stosujesz marnej jakości zamienniki.

    Pzdr

  • 9. Data: 2013-05-07 12:27:04
    Od: Netx <n...@c...pl>

    W dniu 2013-05-07 01:05, astro pisze:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_printing#Safety_h
    azards.2C_health_risks.2C_and_precautions

    Dziękuję za odpowiedzi. Jeśli chodzi o zapach (ozon) to czuje się
    "uspokojony".
    Niestety w podanym wyżej linku do Wikipedii jest mowa też o emisji przy
    drukowaniu laserowym cząstek wielkości poniżej mikrometetra. Dalej piszą
    że cząstki tej wielkości mogą prowadzić do problemów z oddychaniem (tego
    bym się nie bał - w końcu w domu niewiele drukuję), układem krążenia i
    raka.
    Nawet jeśli uznam ww oddziaływania na zdrowie za skrajności, to
    odnotowuję że pod hasłem "Inkjet printing" nie ma w Wikipedii rozdziału
    "health risks" (ani wogóle słowa health nie użyto) co świadczy że
    drukowanie atramentowe jest bezpieczniejsze.
    Z drugiej strony w sekcji "Respiratory health risks" piszą że *niektóre*
    (a więc nie wszytkie) drukarki emitują ww cząstki. Zakładam też że
    emisjia cząstek następuje tylko w czasie drukowania (nie w czasie gdy
    drukarka jest wyłączona), a ja nie drukuję dużo - zużywam tylko około
    dwóch ryz rocznie.

  • 10. Data: 2013-05-07 15:21:30
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > wydruków niż z atramentówki którą mam (odporność na wilgoć - atrament
    > się rozmazuje łatwo) oraz pewnie niższe koszty eksploatacji laserówki.

    No więc właśnie... czy ktoś wie jakie są prawdy i mity powyższej teorii?

    Kolega pisze o kosztach eksploatacji. Osobiście drukuję wiele zdjęć i
    trochę dokumentów (domyślam się, że kolega nie ma potrzeby ich
    drukowania gdyż inaczej nie rozważałby laserówki). Wspominam o zdjęciach
    jako elemencie tuszożernym. Jeśli rozważnie dokonamy zakupu drukarki
    mając na uwadze dostępność zamienników czy systemów zasilania CISS, to
    koszty robią się bardzo niskie. No i teraz pytanie: czy laserówki
    faktycznie są takie tanie w eksploatacji? Zakładam, że kolega robi
    mnóstwo wydruków więc porównujemy urządzenia atramentowe dedykowane dla
    dużej ilości wydruków takie jak Epsony serii L.

    Kolejna rzecz: trwałość wydruków. Jak to w praktyce może wyglądać?
    Osobiście nie mam w zwyczaju polewania wydruków herbatą. Zatem czy
    odporność na wilgoć ma większe znaczenie? Po drugie drukarki atramentowe
    mają różne tusze. Są też takie, które używają tuszu nierozpuszczalnego w
    wodzie. Jak zatem wygląda porównanie trwałości wydruków?

    Marek