  • 1. Data: 2012-03-10 11:39:35
    Temat: System failed - pomózcie!
    Od: "Ewa Z." <t...@j...pl>

    Witam i bardzo prosze o pomoc.

    Dzisiaj po oczyszczeniu komputera domowym odkurzaczem
    (wylot zasilacza, wiatraczek procesora i karty graficznej)
    oraz zmiany miejsca przykrecenia dysków, co wymagalo
    wyjecia na chwile karty graficznej i pamieci, system
    nie wystartowal. Monitor jest czarny, a w glosnikach
    niewyrazny glos mówi:
    "system failed" - tego jestam pewna
    a potem chyba
    "did you fit the overclocking".

    Nie pomogla zmiana monitora z kablem na inny oraz wlozenie
    starej karty graficznej.
    Na panelu komputera caly czas swieca sie zielona (zasilanie)
    i czerwona (dysk) lampki. Poza tym nic sie nie dzieje.

    Chociaz mam doswiadczenie w takich czynnosciach jak
    podmiana dysków, pamieci i kart, w tym graficznej,
    to nigdy nie mialam do czynienia z overclockingiem.
    Cos musialam zrobic przypadkowo i nie wiem jak to
    odkrecic.

    Bardzo prosze pomózcie. Gdyby nie laptop, to nawet nie
    moglabym wyslac tego newsa.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2012-03-10 12:05:17
    Temat: Re: System failed - pomózcie!
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 10/03/2012 11:39, Ewa Z. wrote:
> [...]
    > wyjecia na chwile karty graficznej i pamieci, system
    > nie wystartowal. Monitor jest czarny, a w glosnikach
    [...]

    Zacznij od pamięci - wyciągnij po jednym module, podmień
    sloty etc.

    ps. odkurzaczem czyści się komputer bardzo ostrożnie - ja wiem,
    że 'zajebiście wygląda jak wiatraczek napierdala' (słowa
    zaprzijaźnionego gimnazjalisty), ale wentylatorek ma
    tą przykrą przypadłość, że potrafi działać jak prądnica...

  • 3. Data: 2012-03-10 12:45:54
    Od: "Ewa Z." <t...@j...pl>

    > niewyrazny glos mówi:
    > "system failed" - tego jestam pewna
    > a potem chyba
    > "did you fit the overclocking".

    Ten glos mówi:
    "System failed due to CPU overclocking"

    Co moge zrobic zeby system dzialal?
    Nie chcialam robic zadnego overclockingu.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 4. Data: 2012-03-10 13:01:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 10 Mar 2012 13:45:54 +0100, Ewa Z. napisał(a):

    > Ten glos mówi:
    > "System failed due to CPU overclocking"

    Tym się specjalnie nie przejmuj. Poszukaj na płycie zworki resetującej CMOS
    i zresetuj ustawienia. Wyciągnij wszystko co jest ponad minimum, tzn.
    wszystkie karty oprócz graficznej, odłącz dyski a to co zostało wyjmij z
    slotów i włóz jeszcze raz tylko bardzo starannie. Jeśli komp przejdzie
    POST, wkładaj po jednej całą resztę, dysk twardy na końcu. Sprawdź czy na
    pewno wszystkie wtyczki zasilania są dobrze wetknięte. Przypamnij sobie czy
    na pewno nie uderzyłaś rurą czy czymś tam w jakis element- mogłaś uszkodzić
    czy oderwać. Po wszystkim poustawiaj sobie BIOS wg. potrzeb.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2012-03-10 13:01:46
    Od: gadacz <g...@o...pl>

    W dniu 2012-03-10 13:45, Ewa Z. pisze:

    > Ten glos mówi:
    > "System failed due to CPU overclocking"
    >
    > Co moge zrobic zeby system dzialal?
    > Nie chcialam robic zadnego overclockingu.

    zerknij w książeczkę od płyty głównej o ile masz,
    i zobacz co tam piszą odnośnie tego komunikatu.
    (bo to płyta "gada"?)

    a druga sprawa to może clear CMOS?

    --
    pozdrawiam
    Gadacz

  • 6. Data: 2012-03-10 13:07:35
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    > Ten glos mówi:
    > "System failed due to CPU overclocking"
    >
    > Co moge zrobic zeby system dzialal?
    > Nie chcialam robic zadnego overclockingu.

    Jak procek jest przetaktowany (w co wątpię). Trzeba wziąć instrukcję
    płyty głównej i znaleść zworę (jumper) "clear CMOS". Odszukać ją na
    płycie głównej wg wskazań instrukcji i przełożyć z położenia
    "jałowego/neutralnego" na położenie "clear". To wyczyści pamięć CMOS ze
    wszelkich zmian biosu i z ustawień zegara. To taki reset biosa do
    ustawień domyślnych. Przypuszczam, że na nowszych płytach ten
    jumper/zwora może mieć postać plastikowego przełącznika.

    Te wykasowanie ustawień biosu koniecznie musisz zrobić żeby wiadomo było
    w dalszych działaniach, że nie są to jakieś softwarowe problemy. A jak
    to czyszczenie ustawień biosa nie pomoże to kolejne etapy są takie:

    Delikatnie poruszać i po dociskać pamięci i kable w gniazdach (bez
    wyjmowania). Możesz też delikatnie poruszać radiatorem procka, bo może
    się minimalnie przesunął i coś tam mu nie styka.

    Jak to nie pomoże to: wyjąć pamięć i włożyć jeszcze raz.

    Jak to nie pomoże to: wyjąć procek i włożyć jeszcze raz.

    Jak to nie pomoże odłączyć wszelkie kable od płyty głównej poza
    zasilaniem płyty głównej. I sprawdzić czy bios w ogóle odpali.

    Jak to nie pomoże to prawie pewne że jest fizyczne uszkodzenie procka
    albo pamięci albo płyty głównej albo zasilacza. Co prawie na pewno
    oznacza wizytę w serwisie...

  • 7. Data: 2012-03-10 13:37:13
    Od: "Ewa Z." <t...@j...pl>

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Sytuacja się trochę zmieniła, ale nie wiem czy na lepsze.

    Pamięci wyjęłam i jeszcze raz włożyłam, zwracając
    oczywiście uwagę, żeby była oarami, ale nie pomogło.
    Zrobiłam to zanim otzrymałam Wasze Odpowiedzi.

    Co do zerowania BIOSu, to w moim komputerze
    nie znalazłam czegoś co byłoby dokładnie tak opisane.
    W książeczce do plty głwnej jest natomiast opis:
    Clear RTC RAM (CLRTC). Służy do zerowania zegara
    w CMOS. Należało na 10 sekund przełożyć zworkę
    z pinów 1-2 na piny 2-3, a następnie z powrotem.\Oczywiście przy wył

  • 8. Data: 2012-03-10 13:40:13
    Od: "Ewa Z." <t...@j...pl>

    Przepraszam, za wcześnie się wyslało.

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Sytuacja się trochę zmieniła, ale nie wiem czy na lepsze.

    Pamięci wyjęłam i jeszcze raz włożyłam, zwracając
    oczywiście uwagę, żeby była parami, ale nie pomogło.
    Zrobiłam to zanim otrzymałam Wasze Odpowiedzi.

    Co do zerowania BIOSu, to w moim komputerze
    nie znalazłam czegoś co byłoby dokładnie tak opisane.
    W książeczce do płyty głwnej jest natomiast opis:
    Clear RTC RAM (CLRTC). Służy do zerowania zegara
    w CMOS. Należało na 10 sekund przełożyć zworkę
    z pinów 1-2 na piny 2-3, a następnie z powrotem.
    Oczywiście przy wyłączonym komputerze.
    Zrobiłam tak. Ekran jest nadal czarny, ale komunikat
    głosowy już się nie pojawia.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 9. Data: 2012-03-10 14:03:28
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    1
    Czy masz kartę graficzną z dodatkowym zasilaniem ?
    Jeżeli tak, to czy zostało podłączone ?

    2
    Spróbuj uruchomić z jednym modułem pamięci w slocie "0", jak nie pójdzie to
    podmień na inny. Niektóre płyty muszą wykryć pamięć (sprawną) w slot "0".
    PP

  • 10. Data: 2012-03-10 14:11:47
    Od: Tom <l...@U...onet.pl>

    Proponuje żebyś napisała co to za płyta główna?

    T.