  • 1. Data: 2013-09-24 23:24:51
    Temat: Sterowanie przekaźnikiem bistabilnym z NE555
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Podejrzewam, że rozwiązanie problemu jest banalne, ale jakoś nie mogę na
    nie wpaść.

    Załóżmy, że mamy 555 pracujący w trybie astabilnym. Co zrobić, aby układ
    mógł sterować przekaźnikiem bistabilnym? Zbocze odpadające włącza jedną
    cewkę, rosnące drugą.

  • 2. Data: 2013-09-24 23:33:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Załóżmy, że mamy 555 pracujący w trybie astabilnym. Co zrobić, aby układ
    > mógł sterować przekaźnikiem bistabilnym? Zbocze odpadające włącza jedną

    A co masz między 555 a przekaźnikiem? Pewnie jakiś tranzystor. Dodajesz po
    prostu drugi przeciwnego typu (P/N) do sterowania drugą cewką. Wtedy jedna
    cewka będzie włączana stanem niskim a druga wysokim. Do tego jeszcze jakiś
    układ różniczkujący, bo nie ma potrzeby żeby cewki były ciągle włączone.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2013-09-24 23:43:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > A co masz między 555 a przekaźnikiem? Pewnie jakiś tranzystor. Dodajesz
    > po prostu drugi przeciwnego typu (P/N) do sterowania drugą cewką. Wtedy
    > jedna cewka będzie włączana stanem niskim a druga wysokim.

    A w jaki sposób odizolować te tranzystory od siebie? Bo jeśli podłączę
    je bazami do wyjścia NE555, to baza tranzystora pnp zostanie połączona z
    masą przez obwód bazy tranzystora npn. W stanie wysokim pnp nie zostanie
    zatkany.

  • 4. Data: 2013-09-24 23:57:58
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > je bazami do wyjścia NE555, to baza tranzystora pnp zostanie połączona z
    > masą przez obwód bazy tranzystora npn. W stanie wysokim pnp nie zostanie

    Nie łączysz baz bezpośrednio. Każda z baz jest podłączona do NE555 przez
    swój rezystor. W ten sposób otwarcie/zatkanie tranzystorów zależy tylko od
    NE555 a nie od tranzystorów wzajemnie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2013-09-25 08:29:21
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-09-24 23:24, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Załóżmy, że mamy 555 pracujący w trybie astabilnym. Co zrobić, aby układ
    > mógł sterować przekaźnikiem bistabilnym? Zbocze odpadające włącza jedną

    A co ma na celu użycie przekaźnika bistabilnego?

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2013-09-25 10:32:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości
    >A co ma na celu użycie przekaźnika bistabilnego?

    Oszczednosc pradu na cewce?
    Albo taki przekaznik juz jest.

    Dwa tranzystory, npn i pnp, bazy zasilane przez kondensatory
    odpowiednio dobranej pojemnosci aby na zboczu powstal impuls
    odpowiednio dlugi.
    Do tego troche opornikow.

    J.

  • 7. Data: 2013-09-25 13:53:08
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-09-25 10:32, J.F pisze:

    > Oszczednosc pradu na cewce?
    > Albo taki przekaznik juz jest.

    No więc właśnie zależnie od celu trzeba wybrać odpowiednie rozwiązanie.
    Może jeszcze być taki powód, że ma się nie zmieniać po zaniku zasilania.
    A i pewnie jeszcze parę by się dało znaleźć.

    > Dwa tranzystory, npn i pnp, bazy zasilane przez kondensatory odpowiednio
    > dobranej pojemnosci aby na zboczu powstal impuls odpowiednio dlugi.
    > Do tego troche opornikow.

    Ewentualnie jeszcze diody, ale niekoniecznie (poza oczywistą do
    rozładowania energii cewki).
    Tyle, że to wszystko komplikuje układ, i trzeba sprawdzić jeszcze moc na
    tranzystorach przy przełączaniu, bo jak coś będzie się wolno
    rozładowywało, to tranzystor nagle może się zdezintegrować i wtedy
    jeszcze bardziej skomplikowany układ trzeba robić. No i sprawdzić, czy
    czasem układ nie zabiera korzyści z bipolarnego przekaźnika.
    A jeżeli tylko taki jest, bo tak, to właśnie prosty układ się daje.
    Najprościej to chyba dać dwa komplementarne mosfety.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2013-09-25 19:44:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-09-25 08:29, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > A co ma na celu użycie przekaźnika bistabilnego?

    Żeby prąd nie płynął niepotrzebnie przez uzwojenie cewki. Mówimy o
    BARDZO wolnej pracy NE555, gdzie zmiana następuje co kilkadziesiąt minut
    albo nawet kilka godzin, przy czym dokładność nie odgrywa tutaj
    pierwszorzędnej roli.

    Wiem, że lepiej byłoby dać wolno taktowane ATTiny i zliczać kolejne
    przepełnienia timera, jednak zwykle (choćby hipotetycznie) wolę rozważyć
    rozwiązania "liniowe" zanim sięgnę po MCU. ;)

    BTW jak w praktyce wygląda kwestia pracy NE555 na długich cyklach? Ile
    można z niego wyciągnąć i jak zmienia się dokładność przy stosowaniu
    coraz większych kondensatorów w trybie astabilnym?

  • 9. Data: 2013-09-25 21:50:24
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2013-09-25 19:44, Atlantis pisze:

    > BTW jak w praktyce wygląda kwestia pracy NE555 na długich cyklach? Ile
    > można z niego wyciągnąć i jak zmienia się dokładność przy stosowaniu
    > coraz większych kondensatorów w trybie astabilnym?

    Nie wiem, ale alternatywnie możesz zastosować generator astabilny (nawet
    stabilizowany kwarcem 32kHz) i podzielić sygnał licznikiem. Rozwiązanie
    stabilniejsze i dokładniejsze niż przerzutnik astabilny. Może nawet
    znajdziesz i taki licznik, który ma wyjście Q i /Q...
    Z prądożernością może być nieco gorzej...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 10. Data: 2013-09-26 01:20:21
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 24 września 2013 23:24:51 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >

    > Załóżmy, że mamy 555 pracujący w trybie astabilnym. Co zrobić, aby układ
    >
    > mógł sterować przekaźnikiem bistabilnym? Zbocze odpadające włącza jedną

    1-sza cewka 555=>7407=>cewka
    2-ga cewka 555=>inverter=>7407=>cewka