  • 11. Data: 2010-02-21 19:11:05
    Temat: Re: Sterowanie prądem
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    Cześć,
    znalazłem jeszcze coś takiego:
    http://www.reuk.co.uk/High-Current-Voltage-Regulatio
    n.htm
    a konkretnie mam na myśli drugi rysunek od góry, z diodą między masą
    "główną" a masami stabilizatorów oraz z diodami na wyjściach stabilizatorów.
    Myślę, że to rozwiązuje mój problem, najszybciej i najtaniej.
    Jeśli dobrze rozumiem, ta jedna dioda podnosi napięcie odniesienia a
    pozostałe powodują, że każdy stabilizator działa i daje 5V - spadek na
    "swojej" diodzie (podłączonej do swojego wyjścia) + napięcie na diodzie (ten
    między masą główną a swoją) czyli ok. 5V. Oceńcie proszę.
    Natomiast co do tranzystora podłączonego "na barana" do 7805 to czegoś tu
    nie rozumiem. Przecież wraz ze wzrostem prądu tranzystor przewodzi coraz
    większy prąd aż stanie się po prostu przewodnikiem, kablem. Czyli tak,
    jakbyśmy zwarli wejście do wyjścia. A na wyjściu będzie więcej niż 5V...

    Pozdrowiania

  • 12. Data: 2010-02-21 20:14:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Andrzej,

    Sunday, February 21, 2010, 6:20:34 PM, you wrote:

    > Nie mam na myśli przetwornicy działającej na 20kHz tylko na 1MHz.

    O! A potrafisz taką zrobić?

    > Zresztą sam pytający zaznaczył, że kształt nie jest aż tak ważny.
    > Dodatkowy MOS? Czemu nie, przy częstotliwości 1kHz straty na
    > przełączaniu będą znikome, ale dla 10A trzeba już przemyśleć driver.

    Bez przesady - pMOSFET i jeden tranzystor NPN

    > Wejście INH przetwornicy można zaś sterować bezpośrednio z procesora.

    Ale budowa przetwornicy pracującej na tak wysokiej częstotliwości, to
    nie jest banał. Już 260 kHz serii LM267x wielu sprawia kłopoty.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-02-21 20:46:48
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > O! A potrafisz taką zrobić?

    ST1S10 o którym wspomniałem, bardzo ładnie i bezproblemowo się składa.
    Bałem się trochę tej częstotliwości ale poszło zadziwiająco łatwo a
    efekty były bardziej niż zadowalające.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 14. Data: 2010-02-21 20:57:28
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-02-21 20:11, Adam pisze:
    > Cześć,
    > znalazłem jeszcze coś takiego:
    > http://www.reuk.co.uk/High-Current-Voltage-Regulatio
    n.htm

    1. Żaden z układów z tej strony nie pozwala Ci wyłączyć prądu, więc są
    dopiero częścią rozwiązania, którego poszukujesz.
    2. Stabilizator liniowy ma podstawową wadę, spore straty mocy.
    3. Jeśli chcesz już koniecznie mieć stabilizator liniowy użyj
    najprostszego układu podręcznikowego. Rezystor, dioda zenera,
    tranzystor. A wyłączanie prądu zrealizuj małym tranzystorem zwierającym
    diodę zenera.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 15. Data: 2010-02-21 21:35:46
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > większy prąd aż stanie się po prostu przewodnikiem, kablem. Czyli tak,
    > jakbyśmy zwarli wejście do wyjścia. A na wyjściu będzie więcej niż 5V...

    Nic się nie stanie... gdyby napięcie na wyjściu chciało wzrosnąć ponad
    te 5V, wówczas stabilizator przestałby przewodzić (aby ograniczyć to
    napięcie). Jak on przestałby wydawać prąd, to zmniejszyłby się prąd
    pobierany, co zatkało by tranzystor ;)... generalnie układ trzyma
    równowagę i działa dobrze :)... Należy tylko pamiętać, aby tak dobrać
    rezystor na wejściu stabilizatora, aby prąd "jałowy" tegoż stabilizatora
    nie powodował otwarcia tranzystora... wartość tego prądu znajdziesz w
    katalogu....

    Konop

  • 16. Data: 2010-02-21 21:37:40
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Po co kombinować jak można dać BDW84 - Darlington pnp 15A, 150W.

    Odprowadzenie kilkudziesięciu W mocy (ciągle nie wiemy jakie Uwe!!) z
    pojedynczego tranzystora jest na pewno trudniejsze niż z kilku
    tranzystorów... Nie ukrywam, że nie mam specjalnego doświadczenia w
    układach mocy, więc może demonizuję, ale gdybym sam budował takie coś,
    raczej wolałbym tę moc rozdzielić...

    Konop

  • 17. Data: 2010-02-21 21:58:20
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Tak sobie pomyślałem, że do takich różnych eksperymentów to najlepszy
    jest niezapomniany uA723.
    http://www.digchip.com/data/477/477-30254-0-UA723.pd

    Duży prąd -> Figure 4 lub Figure 5
    Sterowanie z procesora -> Figure 11

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 18. Data: 2010-02-22 16:32:19
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    Cześć,
    odnośnie układu "książkowego" - nadal prąd płynie przez 1 stabilizator a
    poza tym, szczerze nie sprawdzałem ile czasu trwa włączenie stabilizatora i
    jak wygląda przebieg w trakcie włączania pod obciążeniem.
    Składniam się ku rozwiązaniu z diodami na wyjściu stabilizatorów i diodą
    "podnoszącą" masę. Jeszcze raz proszę o odpowiedź czy to rozwiązanie jest
    ok - spowoduje, że prąd zacznie płynąć równomiernie. Powiedzmy 3 x 78T05 co
    da w sumie 9A, więc 6A może sobie płynąć. Byle się grzały po równo.

    A co do układu uA723 to fajny, tyle, że trzeba dorzucić kilka elementów.
    Narazie chciałbym przerobić gotową płytkę.

    I odpowiem na pytanie jakie Uwe. Dowolne. Na wyjściu ma być 5V więc na
    wejściu powiedzmy 6V albo 9V albo 12V. Jeszcze nie mam zasilacza. I tu
    uprzedzę pytanie. Po co zasilacz skoro mam stabilizatory. Nie wiem jakiej
    jakości nabędę zasilacz więc chcę się uniezależnić. Nie wiem jaki długi
    będzie przewód od zasilacza i nie chcę skoków napięcia na kablu od jakichś
    przepięć. Ale odchodzę od tematu.

    Reasumując, z tymi diodami, będzie równo?

    Jeszcze raz dzięki
    Pozdrawiam
    Adam

  • 19. Data: 2010-02-22 16:51:21
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-02-22 17:32, Adam pisze:

    > Reasumując, z tymi diodami, będzie równo?

    Jeśli zależy Ci na stabilizacji napięcia to ten układ nie jest
    najlepszy. Napięcie jest stabilizowane przed diodami, więc napięcie na
    wyjściu zależy od prądu obciążenia.
    Skoku może być z 0,5V czyli ok. 10% wartości wyjściowej.
    Jeśli chcesz użyć 7805 to na stabilizator musisz dać 2V, na diodę 1V, co
    przy prądzie 10A daje Ci stratę 30W i to przy założeniu, że masz na
    wejściu stabilizatora stabilizowane napięcie :-).

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 20. Data: 2010-02-22 18:04:39
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przy prądzie 10A daje Ci stratę 30W i to przy założeniu, że masz na
    > wejściu stabilizatora stabilizowane napięcie :-).

    Hej,
    generalnie widzę, że trzeba będzie zrobić z jakimś tranzystorem i
    stabilizatorem. Przemyślę, bo widzę, że z diod nic dobrego nie będzie.
    Tak sobie jeszcze myślę, przejrzałem charakterystyki diod prostowniczych i
    widzę, że rzeczywiście o 0-10A mają spadek do 1V. Czyli można by dwie diody
    połączyć równolegle... Ale to już przesada ;)

    Dzięki jeszcze raz i pozdrawiam
    Adam