  • 1. Data: 2012-04-05 13:50:29
    Temat: Stare mikrofony lampowe
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Ostatnio był wątek o dorobieniu folii do mikrofonu.

    Ja mam takie pytanie:
    Przez kilkadziesiąt lat w kościołach (i nie tylko) były używane dość
    charakterystyczne z wyglądu mikrofony: pionowy cylinder, na nim właściwa
    "główka" mikrofonu. Gdzieniegdzie zresztą jeszcze je widuję.

    Ktoś pamięta, co to za mikrofony? Pamiętam, że ciepło brzmiały, ale
    trudno w tym przypadku powiedzieć, jaki wpływ na to miał mikrofon, a
    jaki reszta toru (kable, wzmacniacze, itp).

    Czy jest sens poszukiwać takowe?
    Co można tym ewentualnie nagrywać? Wokal, perkusję, skrzypce?

    Przy okazji:
    Zdrowych, spokojnych Świąt.
    No i wesołego święconego jajka ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2012-04-05 14:45:22
    Temat: Re: Stare mikrofony lampowe
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > toru (kable, wzmacniacze, itp).
    >
    > Czy jest sens poszukiwać takowe?
    > Co można tym ewentualnie nagrywać? Wokal, perkusję, skrzypce?

    Stary mikrofon może być wartościowy bądź być kompletnym nic nie wartym
    złomem.
    Po opisie niczego nie można wywnioskować istnieje może 100 mikrofonów które
    odpowiadają i pochodzą z epoki. Mówisz, że w kościele doceniłeś brzmienie
    mikrofonu ;-) Tam całe instalacje zwykle były na mech i paproć oraz
    filozofię szwaga gosposi co się znał bo miał w domu magnetofon Szmaragd ;-).
    Można nagrywać wszystko co się chce czymkolwiek bo czego by nie można było?
    Jedynie z perkusją może być problem z powodu wysokiego SPL (w nie
    dedykowanym sprzęcie) - choć i tu różnie bywa.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 3. Data: 2012-04-05 15:48:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-04-05 14:45, Ukaniu pisze:

> [...]
    > Jedynie z perkusją może być problem z powodu wysokiego SPL (w nie
    > dedykowanym sprzęcie) - choć i tu różnie bywa.

    Teraz nie pamiętam dokładnie.
    Mikrofonów było dużo, jednak w kościołach (i kilku studiach radiowych)
    widziałem raptem 2, może 3 modele. Niestety, wtedy nie interesowałem się
    tym.
    Wyglądał mniej-więcej tak: na pionowym maszcie cylinder o średnicy ok. 7
    cm, wysokości ok. 15 cm, na nim przetwornik w obudowie jak
    "przedwojenna" lampka rowerowa. Na cylindrze kontrolka (neon lub raczej
    żarówka).

    Ktoś (dawno temu) mówił, że są to pojemnościówki z przetwornikiem
    calowym. Przedwzmacniacz (lampowy?) był w korpusie mikrofonu.
    Raczej nie był to mikrofon węglowy, dynamiczny chyba też nie.

    Niestety, nie mogę teraz nigdzie namierzyć fotki takowegoż :(

    A w kościołach to raczej porządne firmy robiły nagłośnienie.
    Jest kilka dobrych akustycznie kościołów. Znam dwa w Warszawie, jakiś w
    Gdańsku, w Krakowie, itd. Chyba, że masz na myśli (mówiąc o szwagrze
    gosposi) jakiś mały wiejski kościółek. Zresztą czasami w starszych
    kościołach bywały tabliczki, że "nagłośnienie wykonała firma ...."

    Odnośnie nagrywania różnych źródeł dźwięku:
    Mogę Ci użyczyć kilka różnych mikrofonów, i mogę przyjąć założenie, że
    jeden będzie znakomity do "blach" czy trąbki, inny weźmie dobrze wokal,
    jeszcze inny dobrze zdejmie skrzypce.
    Miałem kiedyś wokalistkę, której nie mogłem zdjąć (w zadowalający mnie
    sposób) żadnym mikrofonem, nawet pojemnościówką - takie miała bogate
    brzmienie głosu, ale to już inny temat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 4. Data: 2012-04-05 16:05:03
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > Raczej nie był to mikrofon węglowy, dynamiczny chyba też nie.
    >
    > Niestety, nie mogę teraz nigdzie namierzyć fotki takowegoż :(

    Zerknij

    http://oldmics.cz/?v=10&j=en&od=1

    O ich jakości i czy to to i do czego się nadaje dyskutować się raczej bez
    trzymania go w ręku nie da, szczególnie że nie woadomo co to było.
    A już na pewno o mikrofonie starym w którym kapsuła nadaje się do
    regeneracji bo ogłuchł już 15 lat temu na dębowo ;-).
    Choć bywa, że i taki wadliwy pasuje realizaotorowi/ artyście a po
    regeneracji jest jeden wielki jęk zawodu pomimo iż działa zgodnie wreszcie
    ze specyfikacją.

> [...]
    > gosposi) jakiś mały wiejski kościółek. Zresztą czasami w starszych
    > kościołach bywały tabliczki, że "nagłośnienie wykonała firma ...."

    Różnie to bywało ;-)

> [...]
    > Miałem kiedyś wokalistkę, której nie mogłem zdjąć (w zadowalający mnie
    > sposób) żadnym mikrofonem, nawet pojemnościówką - takie miała bogate

    Wszystko sprawa w dużej mierze gustu, stanu sprzętu, mikrofonu, jego
    specyfikacji i reszty toru. Można by faktycznie dyskutować godzinami.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-04-05 17:30:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-04-05 16:05, Ukaniu pisze:

    > (...)
    >
    > Zerknij
    >
    > http://oldmics.cz/?v=10&j=en&od=1

    Dzięki za linka!!!

> [...]
    > Choć bywa, że i taki wadliwy pasuje realizaotorowi/ artyście a po
    > regeneracji jest jeden wielki jęk zawodu pomimo iż działa zgodnie

    Znam z autopsji ;)

    > Różnie to bywało ;-)

    > Wszystko sprawa w dużej mierze gustu, stanu sprzętu, mikrofonu, jego
    > specyfikacji i reszty toru. Można by faktycznie dyskutować godzinami.

    I pewnie beczka browarku to by było mało ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 6. Data: 2012-04-05 18:08:53
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-05 13:50, Adam pisze:
    > Pamiętam, że ciepło brzmiały, ale
    > trudno w tym przypadku powiedzieć, jaki wpływ na to miał mikrofon, a
    > jaki reszta toru (kable, wzmacniacze, itp).
    Zwłaszcza kable. Głośnikowe

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2012-04-05 19:08:20
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Zwłaszcza kable. Głośnikowe

    Ile lat pracowałeś jako realizator w studio muzycznym ? Ja ponad 10.

    Poza tym 5 w firmie sprzedającej sprzęt audio. Z własnym porządnym
    pokojem odsłuchowym.
    Ile odsłuchałeś kabli głośnikowych ? I jakie ?
    Z jakimi głośnikami ?

    A może ot tak, sobie piszesz, bo tak ci się "wydaje" ?

  • 8. Data: 2012-04-05 19:18:39
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sundayman wrote:

> [...]
    > Ile odsłuchałeś kabli głośnikowych ? I jakie ?
    > Z jakimi głośnikami ?
    >
    > A może ot tak, sobie piszesz, bo tak ci się "wydaje" ?

    Oczywiście, że kable głośnikowe mają wpływ na odsłuch. Ale nie do tego
    stopnia, by je robić z jednokierunkowej miedzi beztlenowej, zbieranej z rosy
    w nowiu, umieszczonych na podstawkach z porcelany chińskiej, koniecznie z
    epoki Ming.

    Waldek

  • 9. Data: 2012-04-05 19:51:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Oczywiście, że kable głośnikowe mają wpływ na odsłuch. Ale nie do tego
    > stopnia, by je robić z jednokierunkowej miedzi beztlenowej, zbieranej
    > z rosy w nowiu, umieszczonych na podstawkach z porcelany chińskiej,

    Chińska porcelana? To musi być jakaś podróba! Może jeszcze oplot ma być
    z chińskiego jedwabiu? W porządnych kablach, to jedwab ma być markowy.
    A wszystko powinno zostać potwierdzone na odpowiednim papierze.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2012-04-05 19:54:39
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:
    (ciap)
    > A wszystko powinno zostać potwierdzone na odpowiednim
    > papierze.

    Koniecznie czerpanym!

    --
    Włodek