  • 51. Data: 2011-02-15 14:39:09
    Temat: Re: Stara ?piewka [OT]
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 08:46:25 +0100, Pawe? Kierski <n...@p...net>
    wrote:

    >W dniu 2011-02-15 03:58, A.L. pisze:
    >[...]
    >
    >Tak można napisać o każdym kanale z jakąkolwiek moderacją.

    Nie, bo zadaniem moderatora jest przestrzeganie aby posty byly zgodne
    z opisem grupy. Moderator nei ocenia tresci merytorycznej postu.
    Cenzor - tak.

    A.L.

  • 52. Data: 2011-02-15 14:41:13
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 06:09:02 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Czerpać (wzorować się na, inspirować się itd.) to nie to samo, co
    >kopiować. MINIX był systemem edukacyjnym, którego celem było właśnie
    >zademonstrowanie jak się pisze systemy operacyjne, więc został jak
    >najbardziej wykorzystany zgodnie z przeznaczeniem.

    Minicx w owym czase bynajmniej nie byl w public domain i byl dosyc
    restrykcyjnie licencjonowany,. W szczegolnosci, explicite bylo
    zakazane robienie "derivative work", czyli uzywanei do "tworczej
    inspiracji"

    A.L.

  • 53. Data: 2011-02-15 14:45:29
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 15, 2:41 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
> [...]
    > restrykcyjnie licencjonowany,. W szczegolnosci, explicite bylo
    > zakazane robienie "derivative work", czyli uzywanei do "tworczej

    "Derivative work" to nie to samo, co twórcza inspiracja. Po polsku
    nazywa się to "opracowanie dzieła" i jak dla mnie wystarczającym
    powodem, żeby uznać, że Linux nie jest "derivative work" jest właśnie
    to, że mimo tego zakazu Tanenbaum nie pozwał Torvaldsa do sądu. Ba,
    nawet o ile mi wiadomo nie twiedził nigdy, że kod Linuxa narusza prawa
    autorskie Minixa.

  • 54. Data: 2011-02-15 15:22:51
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 06:45:29 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >to, że mimo tego zakazu Tanenbaum nie pozwał Torvaldsa do sądu. Ba,
    >nawet o ile mi wiadomo nie twiedził nigdy, że kod Linuxa narusza prawa

    Tannenbaum nei pozywa nikogo z przyczyn czysto praktycznych. Poza tym,
    chyba mu to wisi. Minix teraz jes tw public domain, i ma troche
    entuzjastow.

    Mnie etz zreszat wisi. Tylko rozsmiesza mnei do rozpuku wrzawa wokol
    Linuxa jako "nowoczesnego systemu". W koncu to kopia tworu
    pochodzacego z konca lat 60.

    A.L.

  • 55. Data: 2011-02-15 15:42:18
    Od: ds <d...@b...pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Sam Tanenbaum twierdzi, że Brown rozmija się z prawdą:

    Ten zapis mi się podoba i do mnie przemawia (różnica między kradzieżą a
    podglądactwem):

    Linux used ideas from MINIX
    MINIX used ideas from UNIX
    UNIX used ideas from MULTICS
    MULTICS used ideas from CTSS
    CTSS used ideas from FMS

    ds

  • 56. Data: 2011-02-15 15:42:28
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 07:29:31 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek

> [...]
    >didn't write Linux. He didn't write CTSS and he didn't write MULTICS
    >and didn't write UNIX and he didn't write MINIX, but he did write
    >Linux. I think Brown owes a number of us an apology."
    >I dalej:
    >http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/followup/
    >(już bez cytatów)
    >
    >W świetle wypowiedzi profesora Tanenbauma to właśnie publikacje Kena
    >Browna mają zerową wiarygodność.

    >Może Faceci w Czerni przylecieli niewidzialnym helikopterem i
    >powiedzieli Tanenbaumowi, że jak tego nie napisze, to go spotka los

    Owszem, ale dsyskusja szala nie o kernel a o file system. Tak sie
    sklada ze uzywalem linuxa od wersji kernela 0.75 i pamietam dyskusje z
    tamtych czasow. To co sie pisze teraz to klasyczny przyklad
    "dopasowywania" historii

    Zreszta, ksiazka Linusa nei rozwiewa wszystkich watpliwosci
    automatycznie. Przynajmniej dla mnie

    A,L.

  • 57. Data: 2011-02-15 15:49:23
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 15, 3:22 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
    > On Tue, 15 Feb 2011 06:45:29 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek

    > Tannenbaum nei pozywa nikogo z przyczyn czysto praktycznych.

    Jakich praktycznych? Jeśli naruszenie jest tak oczywiste, że my, laicy
    mielibyśmy rozmawiać tu o nim jak o fakcie, to w pozwach jest tyle
    kasy, że profesor Tanenbaum mógłby kupic sobie średniej wielkości
    wyspę. Bo przecież jego prawa narusza nie tylko Torvalds, ale kay kto
    rzekomo nielegalnie rozpowszechnia lub korzysta z jądra Linuxa: IBM,
    Google, Intel, znaczna część dużych instytucji finansowych jak giełdy
    i banki inwestycyjne.

    > Poza tym, chyba mu to wisi.

    Chyba mu nie wisi, skoro napisał kilka artykułów broniących Torvaldsa
    przed oskarżeniami Browna.

    > Minix teraz jes tw public domain, i ma troche entuzjastow.

    Nie jest public domain. Jest na licencji BSD, która też między innymi
    zabrania przepisywania kodu bez wskazania źródeł (attribution).

    > Mnie etz zreszat wisi. Tylko rozsmiesza mnei do rozpuku wrzawa wokol
    > Linuxa jako "nowoczesnego systemu". W koncu to kopia tworu
    > pochodzacego z konca lat 60.

    Nie mówimy o tym, czy jest nowoczesny, czy nie nowoczesny, tylko czy
    Torvalds popełnił nielegalny i wysoce nieetyczny czyn. I o ile o
    zaletach i wadach Linuxa możemy sobie swobodnie porozmawiać, o tyle
    zarzucanie komuś bezprawnego skopiowania i plagiatu uważam za dosyć
    poważne oskarżenie, które należałoby jednak podeprzeć jakimś
    uzasadnieniem.

    W prawie autorskim ściganie następuje na wniosek poszkodowanego, więc
    proponuję jednak przyjąć, że skoro sam Tanenbaum twierdzi, że
    naruszenia nie było, to my też powinniśmy przyjąć taki punkt widzenia
    dopóki nie przedstawimy dowodów na to, że było inaczej.

  • 58. Data: 2011-02-15 16:21:39
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 15, 3:42 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
    > On Tue, 15 Feb 2011 07:29:31 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek

    > Owszem, ale dsyskusja szala nie o kernel a o file system. Tak sie

    Dyskusja szła o to, czy Linux jest "rozwinięrtą kopią" jakiegoś innego
    systemu operacyjnego. Sugerowałeś, że to, czego kopią miałby być
    Linux, to MINIX.

    Jeśli chodzi o file system, to pozwolę sobie zauważyć, że file system
    jako taki nie podlega prawu autorskiemu, ani też nie naruszają praw
    podobieństwa w kodzie wynikające z implementacji tego samego lub
    podobnego systemu plików.

> [...]
    > "dopasowywania" historii
    >
    > Zreszta, ksiazka Linusa nei rozwiewa wszystkich watpliwosci

    W ogóle się nie odnosiłem do tej książki.

  • 59. Data: 2011-02-15 16:33:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 07:49:23 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >rzekomo nielegalnie rozpowszechnia lub korzysta z jądra Linuxa: IBM,
    >Google, Intel, znaczna część dużych instytucji finansowych jak giełdy

    SCO sadzilo i pokazal oze sadzenie ejst niepraktyczne. Mimo ze w
    powszechnej opinii SCO mialo racje. Ale z IBM dosyc trudno wygrac.

    Kiedys Linus, publicznie zapytany czy nei narusza patentow, rownie
    publicznie odpowiedzial: "patenty mam w dupie".

    A.L.

  • 60. Data: 2011-02-15 16:36:08
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Feb 2011 08:21:39 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Dyskusja szła o to, czy Linux jest "rozwinięrtą kopią" jakiegoś innego
    >systemu operacyjnego. Sugerowałeś, że to, czego kopią miałby być
    >Linux, to MINIX.

    Ja zas sugeruje, ze kopia moze byc UNIX. Pisalem juz o ksiazce "The
    Design of the UNIX Operating System " ktora to ksiazka byla szeroko
    dyskutowana gdy kermel mia lwersje ponizej 1.0

    A.L.