  • 1. Data: 2010-09-13 10:54:32
    Temat: Stabilizator 24VDC 60A
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Witam, mam zasilacz niestabilizowany (na wyjściu ok 30VDC). Potrzebuję
    stabline napięcie 24VDC. Na czym zbudować stablilizator mogacy przenieść
    obciążenie ok 60A. Nie chcę ingerować w zasilacz chcę go traktować jako
    blackbox.

    P.

  • 2. Data: 2010-09-13 11:10:33
    Temat: Re: Stabilizator 24VDC 60A
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.09.2010 12:54, schrieb Piotrek:
> [...]
    > stabline napięcie 24VDC. Na czym zbudować stablilizator mogacy przenieść
    > obciążenie ok 60A. Nie chcę ingerować w zasilacz chcę go traktować jako

    Zależy, jakie parametry ten zasilacz musi mieć, konkretnie jak się ma
    zachowywać, jak załączasz i wyłączasz obciążenie. Jak może być prosto i
    w miarę tanio, to np. pół wiadra 2N3055 połączone równolegle z oporami
    50mOhm - 0.1 Ohm w emiterze najlepiej w minusie, bo wtedy możesz je
    przykręcić do radiatora bez izolacji. W moim zasilaczu 13.8V/30A miałem
    ich 6 sztuk plus jedna jako driver. Zasilacz wzorowany na zasilaczu do
    radia FT707.
    W zależności od stopnia rozbudowania potrzebujesz przynajmniej jeszcze
    jeden driver (najlepiej darlington) no i żródło referencyjne na zenerze
    plus opornik. Lepiej ze korekcją błędu oraz zabezpieczeniem
    przeciwprądowym, tego jest trochę w sieci. Ale odpowiedź dynamiczna na
    zmiany obciążenia takowego zasilacza nie jest zbyt dobra. Ten mój
    zachowywał się dość przyzwoicie, ale był specjalnie do tego celu
    projektowany. Radiostacja pracująca mocą 100W telegrafią jest wysoce
    nieprzyzwoitym obciążeniem (impulsy 10ms z 3A na 20A i na oborot).

    Waldek

  • 3. Data: 2010-09-13 11:30:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Monday, September 13, 2010, 1:10:33 PM, you wrote:

> [...]
    > projektowany. Radiostacja pracująca mocą 100W telegrafią jest wysoce
    > nieprzyzwoitym obciążeniem (impulsy 10ms z 3A na 20A i na oborot).

    Ja bym dał step-down ale również od strony minusa zasilania. Koszt
    znikomy w porównaniu z kaloryferem jaki proponujesz...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2010-09-13 11:36:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał
    > Ja bym dał step-down ale również od strony minusa zasilania.
    > Koszt
    > znikomy w porównaniu z kaloryferem jaki proponujesz...

    Tranzystory teraz tanie .. a duze cewki chyba drogie ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-09-13 12:24:31
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.09.2010 13:30, schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > Ja bym dał step-down ale również od strony minusa zasilania. Koszt
    > znikomy w porównaniu z kaloryferem jaki proponujesz...

    Zgoda, kaloryfer. Ale łatwo zrobić domowym sposobem. Oczywiście
    step-down jest dużo lepsze, ale trochę więcej "główki" i sprzętu jest
    potrzebne.

    Weldek

  • 6. Data: 2010-09-13 12:26:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Monday, September 13, 2010, 1:36:21 PM, you wrote:

    > Tranzystory teraz tanie .. a duze cewki chyba drogie ? :-)

    Wcale nie trzeba dużej cewki. Na rdzeniu o średnicy 47mm z materiału
    SuperMSS (odpowiednik Sendust i KoolMu) spokojnie wychodzi już przy 35
    kHz. Koszt takiego dławika nie jest jakiś powalająco wysoki.
    Lepiej byłoby zastosować rozwiązanie z dwoma dławikami ale tu jest
    tak duże wypełnienie, że prąd RMS pulsacji na wejściu nie będzie nawet
    taki koszmarny.

    A w rozwiązaniu liniowym bardziej martwi mnie koszt radiatora niż
    półprzewodników.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-09-13 12:32:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Monday, September 13, 2010, 2:24:31 PM, you wrote:

    [...]

    > Zgoda, kaloryfer. Ale łatwo zrobić domowym sposobem. Oczywiście
    > step-down jest dużo lepsze, ale trochę więcej "główki" i sprzętu jest
    > potrzebne.

    Nie jest tak źle. Potrzeba tylko pomysłu na rezystor 10miliom/50+A(rms)
    - tu jednak jakieś 30W trzeba wydzielić a to kłopot. Druciaki w grę
    nie wchodzą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2010-09-13 15:39:35
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-09-2010 o 14:32:40 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie jest tak źle. Potrzeba tylko pomysłu na rezystor 10miliom/50+A(rms)
    > - tu jednak jakieś 30W trzeba wydzielić a to kłopot. Druciaki w grę

    Ale mozna zastosować gotowy bocznik do amperomierza 100A/60mV na znanym
    portalu aukcyjnym co chwilę takie sprzedają, czy nada się taki?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2010-09-13 15:48:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.09.2010 17:39, schrieb janusz_kk1:

    > Ale mozna zastosować gotowy bocznik do amperomierza 100A/60mV na znanym
    > portalu aukcyjnym co chwilę takie sprzedają, czy nada się taki?

    Z prawa Ohma wynika, że nie za bardzo. 600 mikroohm to dużo mniej, niż
    10 miliohm. Ale można zrobić z kawałków (prostych) drutu oporowego. Albo
    wiaderko oporników SMD mocy. 30 sztuk 0.3 ohma wielkości 2512
    połączonych równolegle załatwi sprawę.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-09-13 18:38:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello janusz_kk1,

    Monday, September 13, 2010, 5:39:35 PM, you wrote:

    [...]

    > Ale mozna zastosować gotowy bocznik do amperomierza 100A/60mV na znanym
    > portalu aukcyjnym co chwilę takie sprzedają, czy nada się taki?

    Taki bocznik ma 0.6milioma a my potrzebujemy 10 miliomów. I małej
    indukcyjności.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl