  • 81. Data: 2011-10-21 07:27:09
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-20 18:45, Marek Wyszomirski pisze:

    > A zaakceptowałbyś korpus cyfrowy bez przycisków/pokręteł do ustawiania
    > balansu bieli,

    Oczywiście, przecież amator kupujący FF będzie robił głównie RAW-y.

    > czułości filmu,

    Przecież MZ-5n ma ustawianie ISO.

    > trybu pracy lampy błyskowej,

    Sporadycznie używam lampy, a jeszcze rzadziej korekty siły błysku

    > wyboru punktu AF

    W zupełności wystarczy mi jeden punkt AF.

    > (w MZ-5n był tylko mały przełącznik wyłączajacy boczne
    > czujniki) i jeszcze paru innych pożytecznych drobiazgów?

    Na dobrą sprawę tyle przycisków i pokręteł ile ma c350D mi wystarcza.

    > I jednak ergonomia lustrzanki różni się trochę od ergonomii
    > zaawansowanego kompakta.

    Nie rozumiem o co Ci chodzi.
    Jeśli chodzi Ci o kulturę pracy z lustrem i matówką, to chyba już powoli
    dochodzimy do punktu, że EVF godnie je zastępuje.

    I pamiętaj, że ergonomia to także wygoda pakowania, noszenia, wyjmowania
    w razie potrzeby. Czyli sprawa wymiarów i masy.
    Dla tych, którym te aspekty nie robią różnicy to produkty już są: 5D i D700.

    > Jesteś co do tego przekonany? 75-300f4 z polem krycia FF wielkości
    > 50-200f4 z polem krycia APSC?

    Przepraszam, przejęzyczyłem się. Miałem na myśli porównanie f/4 FF z
    f/2.8 cropowego. Mogą mieć porównywalne rozmiary i wagę. Dadzą też
    porównywalne możliwości fotograficzne. Oczywiście tutaj matryca FF nie
    da przewagi, ale powtarzam, dla mnie szansą na amatorski cyfrowy FF jest
    EVIL z małymi jasnymi stałkami i małym kitowym zoomem.

    Wyobraź sobie cyfrowego Pentaxa MZ-xx + FA 35/2 + FA 28-70/4, do którego
    jak masz fantazję to podepniesz również 135/3.5, 200/4 czy FA 24/2.

    Teraz wyobraź sobie, że to nie jest lustrzanka, tylko EVIL z mniejszą
    odległością rejestrową.

    Nie ma rynku na coś takiego?
    --
    Mirek

  • 82. Data: 2011-10-21 07:39:43
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-20 18:58, Marek Wyszomirski pisze:

    > OK - trochę mniej masowy odbiorca. W rodzaju takiego, który obecnie
    > kupuje amatorskie lustrzanki.

    Jeszcze mniej masowy.
    Taki, któremu do małego korpusu cropowej lustrzanki brakuje odpowiednika
    pełnoklatkowych 24/2, 35/2 czy 50/1.4, czyli odpowiednio: 16/1.3,
    23/1.3, 30/0.9, których nie ma w żadnym systemie.

    Jeszcze bardziej nieistniejących odpowiedników pełnoklatkowych 24/1.4,
    35/1.4 czy 50/1.0 ze względu na budżet amatora nie biorę pod uwagę. :-)

    --
    Mirek

  • 83. Data: 2011-10-21 07:41:03
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 21.10.2011 00:22, dominik wrote:

    > Dokładnie tak, sam właściwie zmieniam zaledwie 2-3 kluczowe ustawienia nie
    > odrywając oka od wizjera pośród całej plejady przycisków, Resztę mógłbym
    > mieć spokojnie na ekranie i wybierać kolejnym przyciskiem, bo to mniej
    > kluczowe rzeczy. Kilka chętnie ustawiłbym na stałe i wywalił z pola
    > widzenia (np. AWB, bo i tak robię tylko RAW).

    Szczęśliwiec. Ja korzystam z wielu przycisków, kompensacja ekspozycji,
    zmiana pomiaru światła, zmiana iso, zmiana trybu AF. Nawet jak musisz
    oderwać oko to i tak szybszy jest przycisk niż grzebanie w menu. No
    chyba, że zaczną w końcu stosować w lustrzankach ekrany dotykowe.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 84. Data: 2011-10-21 07:57:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-21 09:41, b...@n...pl pisze:
    > Szczęśliwiec. Ja korzystam z wielu przycisków, kompensacja ekspozycji,
    > zmiana pomiaru światła

    Histogram i życie staje się łatwe. No dobra, zapomniałem już jak się
    obsługuje lustrzankę :)

    --
    pozdrawia Adam
    /zostałbym ateistą, ale boję się iść do piekła.../

  • 85. Data: 2011-10-21 08:40:48
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 21.10.2011 09:57, Janko Muzykant wrote:

    > Histogram i życie staje się łatwe. No dobra, zapomniałem już jak się
    > obsługuje lustrzankę :)

    Jak dla mnie histogram jest sprawą mocno pomocniczą. Ocenianie zdjęcia
    tylko i wyłącznie po histogramie, to jak sędziowanie zawodów w skokach
    do wody z zawiązanymi oczami. Coś tam po plusku można się zorientować,
    ale tak naprawdę niewiele.
    Mogę Ci dać poprawnie naświetlone zdjęcia z pokręconymi histogramami na
    całego, a mogę Ci dać źle naświetlone zdjęcie z niby poprawnym histogramem.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 86. Data: 2011-10-21 09:10:23
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-10-21 10:40, b...@n...pl pisze:

> [...]
    > tylko i wyłącznie po histogramie, to jak sędziowanie zawodów w skokach
    > do wody z zawiązanymi oczami. Coś tam po plusku można się zorientować,

    Wszystko mi daje, jeśli chodzi o ekspozycję i umożliwia maksymalizowanie
    odstępu od szumu.

    > Mogę Ci dać poprawnie naświetlone zdjęcia z pokręconymi histogramami na
    > całego, a mogę Ci dać źle naświetlone zdjęcie z niby poprawnym histogramem.

    Nie fotografuje się pod ładny histogram tylko nastawia ekspozycję w
    oparciu o niego :)

    --
    pozdrawia Adam
    /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

  • 87. Data: 2011-10-21 09:25:37
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-21 00:22, dominik pisze:

    > [...]
    >
    > Z pewnością wielokrotnie mniej, bo mimo wszystko fotoreporterów mamy wiele
    > mniej niż hobbystów, ale z drugiej strony wystarczająco dużo by na tym
    > nieźle zarobić. Te aparaty będą sprzedawane ok. 2-3 lata, w tym czasie
    > niemal każdy poważny fotoreporter się w nie zaopatrzy, bo po prostu w tyle
    > się sprzęt mu amortyzuje.

    Uwzględnij jeszcze jedną poprawkę - ilu fotoreporterom potrzebna jest
    jakość lepsza, niż uzyskiwana w APS-C? Do zdjęcia ilustrującego artykuł
    w gazecie czy nawet zdjęcia na okladkęę w tygodniku nie potrzeba
    kilkudziesięciu megapikseli - i tak druk nie przeniesie tego, co wypuści
    z siebie kilkunastomegapikselowa lustrzanka APSC.

    > Kupi też co lepsza część ślubopstryków, a za
    > granicą to nawet wielu tych w połowie stawki. Jakoś się to będzie kręcić.

    Obawiam się że to 'jakoś' będzie raczej bliżej 'kiepsko'.

    > Nigdzie tak nie twierdziłem :)
    > Za to nowy digic to w ciągu tak roku już spokojnie pojawi się w
    > amatorskich puszkach, nie będzie musiał robić 14fps@18Mpix, ale całkiem
    > się będzie smażył licząć choćby efekty do filmów, które pewnie się będą
    > pojawiać.
    > [...]

    A to jest całkiem prawdopodobne. Obawiam się tylko, ze wykastrują go z
    paru możliwości ze względu na segmentację rynku.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 88. Data: 2011-10-21 10:13:42
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-21 09:27, John Smith pisze:

    > Oczywiście, przecież amator kupujący FF będzie robił głównie RAW-y.

    Argument mało przekonywujący. Jednak większość amatorów robi znaczne
    ilości JPG-ów.

    > Przecież MZ-5n ma ustawianie ISO.

    Które to ISO ustawia się jedynie sporadycznie - w sytuacjach, gdy
    zakładamy film bez kodu DX - w związku z tym ustawianie może się odbywać
    w dość skomplikowany sposób. W korpusie cyfrowym ISO zmienia się bardzo
    często i jego ustawianie musi być maksymalnie uproszczone - brak
    dedykowanego przycisku do zmiany ISO wytykane jest na wszelkich testach
    jako poważna wada. Do tego jeszcze warto móc ustawić w szybki sposób
    dopuszczalny zmian zakresu ISO w przypadku, gdy czułość jest
    automatycznie dobierana przez aparat. Aparat cyfrowy daje jednak o wiele
    więcej możliwości sterowania niż analogowy i warto te możliwości móc
    wykorzystać.

    > Sporadycznie używam lampy, a jeszcze rzadziej korekty siły błysku

    A mi w MZ-5n korekty błysku lampy bardzo brakowało.

    > W zupełności wystarczy mi jeden punkt AF.

    Tobie - ale czy każdemu? Ja np. czasem wykonuję zdjęcia szybko
    poruszających się obiektów i wtedy nie ma czasu na przekadrowanie po
    złapaniu ostrości. Można natomiast często przewidzieć, w którym rejonie
    kadru będzie się chciało mieć ostry motyw i z wyprzedzeniem wybrać
    odpowiedni punkt AF. Brak możliwości wyboru punktu AF stawia pod znakiem
    zapytania sensowność ciągłego AF - bo w trybie tym nie można
    przekadrowywać.

    > Na dobrą sprawę tyle przycisków i pokręteł ile ma c350D mi wystarcza.

    Nie znam dokładnie 350D, więc się do tego nie odniosę.

    > Nie rozumiem o co Ci chodzi.
    > Jeśli chodzi Ci o kulturę pracy z lustrem i matówką, to chyba już powoli
    > dochodzimy do punktu, że EVF godnie je zastępuje.

    Z tym zastępowaniem matówki przez EVF to jeszcze tak pięknie nie jest -
    technologia musi jeszcze trochę pójść do przodu by EVF dorównał matówce.
    Ale nie o to mi chodziło, a o dostęp do różnych funkcji sterujących -
    który w kompaktach wymaga na ogół grzebania w menu. W tych
    zaawansowanych jest tego grzebania mniej (z reguły tym mniej, im większa
    jest obudowa - bo można wtedy zmieścić na niej więcej przycisków,
    pokręteł i przełączników dających bezpośredni dostęp), ale nadal więcej
    niż w lustrzankach.

> [...]
    > f/2.8 cropowego. Mogą mieć porównywalne rozmiary i wagę. Dadzą też
    > porównywalne możliwości fotograficzne. Oczywiście tutaj matryca FF nie

    Ano właśnie - zakładając ciemniejsze szkło pozbywasz się przewagi FF -
    więc - po co się w te FF pakować?

> [...]
    >
    > Wyobraź sobie cyfrowego Pentaxa MZ-xx + FA 35/2 + FA 28-70/4, do którego
    > jak masz fantazję to podepniesz również 135/3.5, 200/4 czy FA 24/2.

    Cóż... wyobrażam sobie K-R z podobną optyką - i jakoś nie mam poczucia
    by był w jakiś sposób gorszy... Może jedynie odpowiednik 35f2 dla APSC
    nie jest łatwo znaleźć - ale akurat mi osobiście taki obiektyw potrzebny
    nie jest:-)

    > Teraz wyobraź sobie, że to nie jest lustrzanka, tylko EVIL z mniejszą
    > odległością rejestrową.
    >
    > Nie ma rynku na coś takiego?

    Założenie, ze jest to EVIL z mniejszą odległością rejestrową oznacza
    konieczność budowania od początku systemu optyki (zakładam, ze chcemy
    zachować pełną funkcjonalność włącznie z AF - więc przejściówki
    odpadają). A w tej sytuacji równie dobrze mogę sobie wyobrazić EVIL-a w
    formacie np. APSC czy 4/3 z odpowiednim zestawem optyki...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 89. Data: 2011-10-21 10:18:00
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-21 09:39, John Smith pisze:

> [...]
    >
    > Jeszcze bardziej nieistniejących odpowiedników pełnoklatkowych 24/1.4,
    > 35/1.4 czy 50/1.0 ze względu na budżet amatora nie biorę pod uwagę. :-)

    I w tym momencie możesz już sobie oszacować wielkość potencjalnego rynku
    na tanie lustrzanki FF - bo w sumie małą sensowność wprowadzania takich
    aparatów na rynek wykazuję w tym wątku

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 90. Data: 2011-10-21 10:34:59
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-21 12:18, Marek Wyszomirski pisze:
    > I w tym momencie możesz już sobie oszacować wielkość potencjalnego rynku
    > na tanie lustrzanki FF - bo w sumie małą sensowność wprowadzania takich
    > aparatów na rynek wykazuję w tym wątku

    A kto postulował, żeby była tania?
    Miała być MAŁA.
    Wystarczy, że będzie kosztować tyle co teraz najtańsze duże FF.
    Sam piszesz o amatorach strzelających jpg-i, czyli ktoś teraz te 5D
    kupuje. Nie będzie wolał mniejszego, nawet jeśli będzie uproszczony?

    --
    Mirek