  • 1. Data: 2011-06-15 11:30:46
    Temat: Sprzedaż samochodu poza UE a VAT
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Jak w temacie.
    Jaki naliczyć VAT?

    Samochód podlegał przy zakupie pełnemu odliczeniu vat, przy sprzedaży był
    już osobowym, ale to chyba nie ma znaczenia.
    Kupującym był mieszkaniec Białorusi, osoba fizyczna.

    Księgowa twierdzi że faktura powinna być z vat np, ale coś mi się w to nie
    chce wierzyć.

    Doczytałem, że może być VAT 0%, ale musi być potwierdzenie wywozu.
    Czy ktoś się orientuje czy takim potwierdzeniem może być odprawa białoruska,
    względnie papiery dokumentujące zarejestrowanie tego auta w Białorusi?

  • 2. Data: 2011-06-15 13:18:07
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu poza UE a VAT
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-15 11:30, Cavallino pisze:
    > Jak w temacie.
    > Jaki naliczyć VAT?
    >
    > Samochód podlegał przy zakupie pełnemu odliczeniu vat, przy sprzedaży był
    > już osobowym, ale to chyba nie ma znaczenia.

    Zmieniłeś przeznaczenie auta i to już mogło być powodem do naliczenia -
    zwrotu odliczonego VATu

> [...]

    > Czy ktoś się orientuje czy takim potwierdzeniem może być odprawa
    > białoruska, względnie papiery dokumentujące zarejestrowanie tego auta w

    Rozumiem, że chodzi ci o export towaru i usług poza UE - ale czy
    samochód był towarem? O ile faktycznie handlujesz autami i masz to we
    wpisie do ewidencji to MOŻE i tego VATu byś nie naliczał. Ale ty
    sprzedałeś środek trwały na który uzyskałeś odliczenie VATu. Obawiam
    się, że księgowa może mieć rację - ale proponuję abyś udał się do urzędu
    skarbowego i zapytał.

    Ariusz

  • 3. Data: 2011-06-15 13:26:41
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zmieniłeś przeznaczenie auta i to już mogło być powodem do naliczenia -
    > zwrotu odliczonego VATu

    Eeee tam, bzdury gadasz, prosiłbym o odpowiedzi raczej osoby, które wiedzą o
    czym mówią.

    > Rozumiem, że chodzi ci o export towaru i usług poza UE - ale czy samochód
    > był towarem?

    A czym, usługą?

    >O ile faktycznie handlujesz autami i masz to we wpisie do ewidencji to
    >MOŻE i tego VATu byś nie naliczał. Ale ty sprzedałeś środek trwały na który
    >uzyskałeś odliczenie VATu. Obawiam się, że księgowa może mieć rację -

    Ale różnicę między VAT np (nie podlega), a VAT 0% rozumiesz na pewno?
    Bo kwotowo wychodzi tyle samo - 0 zł. ;-)

    >ale proponuję abyś udał się do urzędu skarbowego i zapytał.

    Problem w tym że urząd wie tyle samo co my.
    Pewnie nie za wiele takich przypadków mieli, o ile w ogóle.

    Nawet w necie nie znalazłem, poza informacjami o możliwej stawce 0% jeśli ma
    się SAD 3, którego już raczej nie uzyskam po fakcie.
    Dlatego pytam o inne możliwe potwierdzenia.

  • 4. Data: 2011-06-15 13:57:29
    Od: Mikołaj Jopczyński - Tychy Online <m...@g...com>

    W dniu 2011-06-15 13:26, Cavallino pisze:

    > Nawet w necie nie znalazłem, poza informacjami o możliwej stawce 0%
    > jeśli ma się SAD 3, którego już raczej nie uzyskam po fakcie.
    > Dlatego pytam o inne możliwe potwierdzenia.

    Zadzwon do krajowej informacji podatkowej lub popros urzad skarbowy o
    interpretacje (tutaj jest trudniej, bo musisz napisac jak Ty to widzisz
    i na jakiej podstawie, a wtedy oni odpisza, czy masz racje, czy nie -
    nie mozesz zapytac tak, jak tutaj).

    --
    Mikołaj Jopczyński, Tychy Online

    tel: 32 7 400 000 | fax: 32 7 400 004 | gg: 311167

    Znajdz nas na Facebooku: http://www.facebook.com/TychyOnline
    Korzystaj z darmowego, bezprzewodowego Internetu: http://hotspot.tychy.pl

  • 5. Data: 2011-06-15 14:31:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Eeee tam, bzdury gadasz, prosiłbym o odpowiedzi raczej osoby,
    > które wiedzą o czym mówią.

    Tu akurat chyba dobrze pisze, zmieniles przeznaczenie i VAT w
    ogolnosci moze sie zmienic.
    W tym przypadku bez znaczenia bo i tak podlega VAT.

    Ale przy eksporcie powinien byc VAT 0% ... tylko ze to sie normanie
    dokumentuje u polskich celnikow najpierw w lokalnym urzedzie, a
    potem na granicy. Bez tego IMO to byla sprzedaz krajowa.

    > Problem w tym że urząd wie tyle samo co my.
    > Pewnie nie za wiele takich przypadków mieli, o ile w ogóle.

    IMO - maja bardzo wiele takich przypadkow, bo to dla nich normalny
    eksport, tak jak bys ziemniaki sprzedawal do Rosji.

    Nie ma SAD, nie zrobiles procedury wywozowej - najpierw bym
    prywatnie z jakims celnikiem pogada jaka kare przewiduja, moze
    taniej bedzie ten vat zaplacic :-)

    Podpytalem czlowieka ale nie specjaliste - u niego jest tak ze albo
    wysylaja kurierem, wtedy sie licza za eksportera i robia normalna
    odprawe, albo klient odbiera wlasnym transportem - i znow sie robi
    odprawe w lokalnym urzedzie, albo klientowi sie bardzo spieszy - to
    sie mu vat dolicza i niech sobie sam z UC zalatwia.
    O ile moze te bialoruskie dokumenty uznaja za dowod wywozu, a
    niezgloszenie na granicy da sie zrzucic na obcokrajowca - jezyka
    nie rozumial, ukarac go nie ma jak, to odprawy wywozowej nie bylo -
    i to juz sprzedawcy wina ..

    Czekaj - jest chyba jakas procedura odzyskiwania VAT dla prywatnych
    obcokrajowcow wywozacych towar - ale moga byc jaja z uwagi na to ze
    dokumenty juz wystawiono wczesniej bez VAT.

    http://podatki.wieszjak.pl/vat/268245,Zwrot-podatku-
    VAT-podroznym.html

    Chyba tez juz za pozno. Kase fiskalna masz ?

    Staropolskie przyslowie sie nasuwa: nie uwazales jak robiles, to
    teraz rob jak uwazasz :-)

    J.

  • 6. Data: 2011-06-15 14:40:44
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > Tu akurat chyba dobrze pisze,

    Źle.
    Brak jakiegokolwiek tytułu prawnego w przypadku takiej operacji.

    > zmieniles przeznaczenie i VAT w ogolnosci moze sie zmienic.

    Z jakiego tytułu?
    Dokonałem dostawy?

    > W tym przypadku bez znaczenia bo i tak podlega VAT.

    Dokładnie.

    > Ale przy eksporcie powinien byc VAT 0% ... tylko ze to sie normanie
    > dokumentuje u polskich celnikow najpierw w lokalnym urzedzie, a potem na
    > granicy. Bez tego IMO to byla sprzedaz krajowa.

    Tak też policzyłem, co nie znaczy że nie warto byłoby oszczędzić.

    > IMO - maja bardzo wiele takich przypadkow, bo to dla nich normalny
    > eksport, tak jak bys ziemniaki sprzedawal do Rosji.

    Tyle że ziemniaki nie jadą same przez granicę i raczej muszą się stawić w
    granicznym urzędzie celnym.
    Samochód osobowy niekoniecznie.

    > Nie ma SAD, nie zrobiles procedury wywozowej - najpierw bym prywatnie z
    > jakims celnikiem pogada jaka kare przewiduja,

    Ale karę za?
    Ja nic nie wywoziłem - eksport pośredni.

> [...]
    > lokalnym urzedzie, albo klientowi sie bardzo spieszy - to sie mu vat
    > dolicza i niech sobie sam z UC zalatwia.

    Gdyby wcześniej wiedział o tej drugiej możliwości....
    A tak zastosowałem trzecią.

> [...]
    > sprzedawcy wina ..
    >
    > Czekaj - jest chyba jakas procedura odzyskiwania VAT dla prywatnych

    No ale to już szansa nabywcy.
    Ja myślałem raczej o korekcie faktury. ;-)

    > - ale moga byc jaja z uwagi na to ze dokumenty juz wystawiono wczesniej
    > bez VAT.
    >
    > http://podatki.wieszjak.pl/vat/268245,Zwrot-podatku-
    VAT-podroznym.html

    Nie wystawiono bez VAT.

    > Chyba tez juz za pozno. Kase fiskalna masz ?

    Spoko, to że może być 0% to nowy pomysł księgowej, przez kasę przeszło
    (nawet ją naprawiłem w tym celu) i na fakturze jest ze stawką 23%.
    W ogóle nie zakładałem że może się udać inaczej, nigdy wcześniej nic nie
    eksportowałem. ;-)

  • 7. Data: 2011-06-15 16:23:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:
    >
    > Z jakiego tytułu? Dokonałem dostawy?

    kupiles np olej opalowy a sprzedales preparat do czysczenia
    silnikow - akurat nie VAT, ale akcyza sie zmienila.

    Nie wiem - kupiles ksiazke a sprzedales instrukcje do programu,
    kupiles szynke a sprzedales zakaske do wodki itp.

    > Tyle że ziemniaki nie jadą same przez granicę i raczej muszą się
    > stawić w granicznym urzędzie celnym.
    > Samochód osobowy niekoniecznie.

    Obawiam sie ze obowiazuje je te same przepisy.
    Co najwyzej samochody sa numerowane, wiec mozna uznac inne
    dokumenty.

    P.S. o ile dobrze doczytalem, to sprawie Optimusa/JTT sady jak na
    razie przyznaly ze to byl eksport byl fikcyjny.

    > Nie wystawiono bez VAT.
    > Ja myślałem raczej o korekcie faktury. ;-)

    A to kto wie - ale takie rzeczy zalatwia sie chyba w formie
    oficjalnego zapytania do US.
    Oczywiscie zadbac o odpowiednio uwierzytelnione kopie bialoruskich
    odpraw.

    VAT-podroznym.html

    > Spoko, to że może być 0% to nowy pomysł księgowej, przez kasę
    > przeszło (nawet ją naprawiłem w tym celu) i na fakturze jest ze
    > stawką 23%.

    Ale tam jeszcze inne wymogi. Nie byles tax free shop :-)

    J.

  • 8. Data: 2011-06-15 16:41:11
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał

    > kupiles np olej opalowy a sprzedales

    Moment, mowa była o obowiązku podatkowym rzekomo powstałym w momencie
    przeróbki.
    Więc nie ściemniaj o sprzedaży, bo wtedy jej jeszcze nie było.

    > Obawiam sie ze obowiazuje je te same przepisy.

    Nie jestem przekonany właśnie.

    > Co najwyzej samochody sa numerowane, wiec mozna uznac inne dokumenty.
    >
    > P.S. o ile dobrze doczytalem, to sprawie Optimusa/JTT sady jak na razie
    > przyznaly ze to byl eksport byl fikcyjny.

    Ale zgodny z prawem pod względem podatkowym.

    > A to kto wie - ale takie rzeczy zalatwia sie chyba w formie oficjalnego
    > zapytania do US.

    Tzn. co, pogaduszki z US?
    Czy w formie donosu na siebie?

    > Ale tam jeszcze inne wymogi. Nie byles tax free shop :-)

    A muszę?

  • 9. Data: 2011-06-15 18:54:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:
> [...]
    > Czy ktoś się orientuje czy takim potwierdzeniem może być odprawa
    > białoruska, względnie papiery dokumentujące zarejestrowanie tego auta

    Wprawdzie po wejściu do UE robiłem raptem kilka odpraw poza UE (a dodatkowo
    przy samochodach zawsze mogą być jakies dodatkowe wymogi), ale nie sądzę,
    żeby od tego czasu w regułach art 41 się coś zmieniło.

    Doczytałeś dobrze, ale w praktyce to jest tak, że żeby zastosować stawkę 0%
    w eksporcie
    musisz mieć potwierdzenie wywozu
    poza teren UE (kiedys byla karta 1A SADu podbita przez urząd graniczny,
    teraz pewnie jakiś
    elektroniczny wydruk potwierdzający ten fakt). Jak wywozisz sam, to masz
    dokumenty z urzędu,
    jak zlecasz spedycji, to też je dostaniesz od spedytora.
    Jak masz zaufanie do nabywcy i on dokona poprawnie wszystkich zgłoszeń
    przy wywozie, to tez jakoś dotrzesz do potwierdzeń. Ale jak nabywca:
    zezłomował w RP, porzucił, przewiózł przez zieloną granicę, przewiózł, ale
    nie zadbał o poprawne zgłoszenie celne, to zostajesz bez potwierdzenia i
    stawkę
    masz jak dla sprzedaży krajowej.
    A ponieważ w praktyce jest tak, że najpierw jest faktura i płacenie
    a potem rozliczenie VAT, to jak okaże się, że potwierdzenia nie ma, to
    będziesz musiał uwzględnić stawkę krajową - a wtedy się okaże, że Twój
    nabywca
    się zdematerializował.
    Musisz mieć dokumenty wywozowe z polskiego urzedu celnego granicznego - nie
    z białoruskiego.

  • 10. Data: 2011-06-15 19:52:46
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > nie zadbał o poprawne zgłoszenie celne, to zostajesz bez potwierdzenia i

    A czy nabywca wywożąc z Polski zakupiony tutaj na fakturę VAT samochód, ma w
    ogóle obowiązek zgłoszenia tego faktu na granicy, w polskim urzędzie celnym?
    Czy z jego punktu widzenia załatwi wszystko co potrzebuje w urzędzie
    białoruskim?

    Bo nie słyszałem żeby przed wejściem Polski do UE trzeba było z zakupionym
    na zachodzie samochodem meldować się na niemieckim cle, żeby jakieś papiery
    powypełniać.

> [...]
    > a potem rozliczenie VAT, to jak okaże się, że potwierdzenia nie ma, to
    > będziesz musiał uwzględnić stawkę krajową - a wtedy się okaże, że Twój

    Spokojnie, nie wiedziałem że mogę zastosować 0%, więc stawkę krajową
    uwzględniłem.
    Ale chciałbym to zmienić, jeśli okazało się że to nie było konieczne.