    From: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Sony, matryca i ich serwis
    Date: Mon, 19 Oct 2009 19:32:28 +0200

    Witam !

    Pisze w imieniu swojej znajomej bo i mnie zaintrygował jej przypadek z
    serwisem Sony.

    Posiada Sony Alfa 300, zrobila test matrycy, ISO 100, 30 sekund,
    wyłączone czyszczenie szumów długiego czasu i wysokiego ISO.

    Wyszło tak:
    http://img14.imageshack.us/img14/9155/dsc03469z.jpg

    Matryca czysta.

    Oddala do serwisu z poejrzeniem bad/hot pikseli. Odeslali jej po 15
    dniach z zapewnieniem ze jest ok tylko matryca brudna. Odesłala od
    razu ponownie z prośbą o dokładniejsze sprawdzenie a jesli brudna
    matryca to by ją wyczyścili odpłatnie. Minął znow dłuższy okres
    oczekiwania, odesłali aparat z pismem napisanym w taki sposób, ze
    znajoma nic nie zrozumiała, jednak tym razem nic nie piszą o brudej
    matrycy:

    "Aparat sprawny technicznie, Przetwornik, który w ogóle nie szumi nie
    istnieje. Na każdym elemencie elektronicznym (nawet rezystorze)
    pracującym w temperaturze powyżej zera bezwzględnego (-273 st. C)
    powstają szumy. Szczególnie uwidaczniają się one przy dużym ISO jako
    kasza fotograficzna. W tym przypadku (małe ISO, długi czas) widziane
    przez klienta piksele są powodowane zaszumieniem sygnałów na
    najmłodszych bitach w niektórych pixelach przetwornika. (np jeśli
    układy obróbki danego pixela są w pobliżu układów zasilania
    przetwornika, to jest on bardziej narażony na takie szumy niż inne).
    Oczywiście aparaty są wyposażone w układy redukcji szumów, ale
    podkreślam Redukcji nie eliminacji. Klient testuje aparat w takich
    warunkach, w których faktycznie dochodzi już do krańców możliwości
    technologicznych obecnych przetworników, i żadna ingerencja serwisowa
    nic już na to nie poradzi."

    Czy sony ma rzeczywiście przetworniki o takiej charakterystyce jak
    pisze serwis ? Pamiętam jak keidys kupilem canona 300D, zrobilem ten
    test i było pieknie, czyściutko, moglbym wnioskowac ze canon 5 lat
    temu stosowal przetworniki o lepszej charakterystyce jak sony w dniu
    dziesiejszym. Niedawno robiłem test na nikonie D80, potem D90,
    teraz na canonie 40D, wszedzie czarno, pikselie sie nie 'swieca'.
    Testowalem rowniez programikami ktore same szukaja, zresztą co ja mam
    Wam pisac, sami wiecie jak testowac matryce.

    Nie posiadam wiedzy nt. układow zasilania przetwornika, ktore maja
    wplyw na pobliskiego piksela, czy serwis faktycznie wystawił żetelna i
    wiarygodną opinię ? Uważacie że warto zaufac temu co piszą i olać
    święcące punkciki na nowym aparacie ?

    Maciej