  • 161. Data: 2011-07-15 13:03:30
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 15, 1:36 pm, Jakub Owczarski <j...@g...com> wrote:

    > No to mamy deadlock ;)
    >
    > Tak na serio to nie oczekiwałbym od buców, że kiedykolwiek się
    > zmienią.
    > Wierzę natomiast, że jeżeli zamiast zakazów na każdą pierdołę zaczęto
    > by ludzi edukować, to za pokolenie albo dwa większość "pędzaczy" to
    > byli by własnie ci hobbyści czy tradycjonaliści.

    Być może, ale do tego czasu buce by smrodzili i powodowali wybuchy.

    Ja zresztą, jak mówiłem, nie wypowiadam się, czy tak jest lepiej, czy
    gorzej, i na pewno nie jestem za tym, żeby koniecznie ścigać tych
    chłopów z Łącka czy skąd tam. Mówię tylko, że jest takie uzasadnienie
    zakazu.

    > Jeżeli będziemy
    > wymyślać coraz to nowe sposoby zakazywania, to za pokolenie lub dwa
    > będziemy mieć to samo co teraz, może bardziej trujące lub wybuchowe.

    Jakie coraz to nowe sposoby, przecież zakaz bimbrownictwa to jest
    jeszcze z czasów carskich, o ile mi wiadomo?

  • 162. Data: 2011-07-15 13:13:27
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-07-15 14:38, Andrzej Jarzabek wrote:

    > No więc właśnie chodzi o to, że nie jest. Dlatego właśnie, że jest
    > szkodliwy w szerokim znaczeniu tego słowa, że tańszy alkohol to
    > większe spożycie i więcej szkód.

    Najpierw wypadaloby wykazac korelacje pomiedzy cena alkoholu i
    spozywanymi ilosciami. Potem wypadaloby pokazac korelacje pomiedzy
    wysokoscia akcyzy a spozywanymi ilosciami.
    Juz nie mowiac o pokazaniu korelacji pomiedzy iloscia spozywanego
    alkoholu w spoleczenstwie i "kosztami spolecznymi" (hint - w wielu
    krajach zachodznich srednie spozycie alkoholu na glowe mieszkanca jest
    _wyzsze_ niz w Polsce, a "kosztow spolecznych" sie nie zauwaza).

    > To nie ma nic do rzeczy. Akcyza jest sposobem zbierania pieniędzy
    > przez państwo, co jest robione równiez w interesie publicznym, chociaż
    > niezwiązanym z interesem publicznym w tym, żeby alkohol nie był
    > tańszy. Natomiast biorąc pod uwagę, że państwo zbiera pieniądze, i że
    > może je zbierać na różne sposoby,

    Sa sposoby lepsze i gorsze.
    Tak w najglebszej warstwie problem tak naprawde polega na tym, ze
    proboje sie uzywac podatkow do osiagania celow innych niz zasilenie
    budzetu. To _zawsze_ powoduje problemy i - co gorsze - pozwala na
    uzasadnienie dowolnego podatku "waznym interesem spolecznym".

    > argumentem jest, że nie byłoby
    > dobrze, żeby alkohol był tańszy, więc jest dobrze, że zbiera akurat na
    > tym akurat tyle, ile zbiera, a nie mniej.

    Rozumowanie w stylu "tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie".

    Tyle ze np. z punktu widzenia wplywow do budzetu nie jest wcale dobrze.
    Pare lat temu SLD obnizylo akcyze na alkohol i wplywy do budzetu z jej
    tytulu sie _zwiekszyly_

    > Gdzieniegdzie rozważa się takie roziwązanie, ale akcyza też dobrze
    > pełni tę rolę: raczej nie sprzedaje się alkoholu po cenie poniżej
    > kwoty akcyzy.

    Caly watek sie wzial z tego, ze - owszem - sprzedaje sie (koszt
    wyprodukowania alkoholu jest naprawde baaardzo niski). Co wiecej - im
    wyzsza akcyza tym wiecej alkoholu sprzedaje sie ponizej kwoty akcyzy.

    --
    Michal

  • 163. Data: 2011-07-15 13:17:17
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-07-15 14:41, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Import destylatów przecież jest legalny. Oczywiście pod warunkiem
    > spełnienia warunków dopuszczenia do obrotu i uiszczenia odpowiednich
    > podatków (w tym akcyzy).

    Wydawalo mi sie, ze mowimy o zasadnosci zakazu produkcji alkoholu (ja
    twierdze, ze on jest uzasadniany koniecznoscia kontroli rynku w celu
    poboru podatku akcyzowego).

    --
    Michal

  • 164. Data: 2011-07-15 13:25:31
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 15.07.2011 15:03, Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    >
    > Jakie coraz to nowe sposoby, przecież zakaz bimbrownictwa to jest
    > jeszcze z czasów carskich, o ile mi wiadomo?

    Jest jeszcze starszy, znacznie starszy. Związany z przywilejami
    propinacyjnymi. Ogólnie monopol na pędzenie czegoś mocniejszego miała
    szlachta i wykorzystywała to. Sam przywilej został zniesiony właśnie w
    czasach carskich, coś ok. 1860 r.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 165. Data: 2011-07-15 13:27:47
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 15.07.2011 15:13, Michal Kleczek wrote:

> [...]
    >
    > Tyle ze np. z punktu widzenia wplywow do budzetu nie jest wcale dobrze.
    > Pare lat temu SLD obnizylo akcyze na alkohol i wplywy do budzetu z jej

    Jest pewna graniczna suma, powyżej której dochody spadają zamiast
    rosnąć. Po prostu obniżenie ceny wódki spowodowało, że import ze wschodu
    przestał być aż tak opłacalny. W dodatku ceny alkoholu na wschodzie też
    wzrosły.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 166. Data: 2011-07-15 13:51:50
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 15, 2:13 pm, Michal Kleczek <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > krajach zachodznich srednie spozycie alkoholu na glowe mieszkanca jest
    > _wyzsze_ niz w Polsce, a "kosztow spolecznych" sie nie zauwaza).

    No więc właśnie odpowiedziałeś sobie sam: łączna ilość spożywanego
    alkoholu nie ma nic do rzeczy. Szkodliwość społeczna wynika głównie z
    picia pewnych grup ludzi, więc kwestia jest tylko taka, czy
    przedstawiciele tych grup będą pić więcej i szkodzić więcej, jeśli
    alkohol będzie tańszy. I moim (i nie tylko moim) zdaniem tak będzie,
    bo właśnie w tych grupach ilość spożywanego alkoholu ograniczona jest
    finansami.

    > Sa sposoby lepsze i gorsze.

    Pewnie i tak, ale ja na przykład uwazam, że akcyza na alkohol jest
    wporzo sposobem.

> [...]
    > budzetu. To _zawsze_ powoduje problemy i - co gorsze - pozwala na
    > uzasadnienie dowolnego podatku "waznym interesem spolecznym".

    Wcale nie pozwala: prawodawca może wprowadzić podatki jakie chce i
    uzasadnić je jak chce. Ja akurat jestem zadowolony, że akcyza na
    alkohol nie jest mniejsza i w związku z tym pijaków nie stac na picie
    więcej.

    > Rozumowanie w stylu "tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie".

    Raczej, że jest nawet za tanie.

    > Tyle ze np. z punktu widzenia wplywow do budzetu nie jest wcale dobrze.
    > Pare lat temu SLD obnizylo akcyze na alkohol i wplywy do budzetu z jej
    > tytulu sie _zwiekszyly_

    I co? Nic z tego przecież nie wynika. Wysokość wpływów zależy od
    różnych czynników, np. w zmieniającej się popularności różnych
    rodzajów napojów alkoholowych, w skuteczności w zwalczaniu przemytu
    itd.

    > Caly watek sie wzial z tego, ze - owszem - sprzedaje sie (koszt
    > wyprodukowania alkoholu jest naprawde baaardzo niski). Co wiecej - im
    > wyzsza akcyza tym wiecej alkoholu sprzedaje sie ponizej kwoty akcyzy.

    Ale o czym ty mówisz? O nielegalnej sprzedaży, sprzedaży poniżej
    kosztów, czy o czym?

  • 167. Data: 2011-07-15 13:53:22
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 15, 2:17 pm, Michal Kleczek <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Wydawalo mi sie, ze mowimy o zasadnosci zakazu produkcji alkoholu (ja
    > twierdze, ze on jest uzasadniany koniecznoscia kontroli rynku w celu
    > poboru podatku akcyzowego).

    Nie ma zakazu produkcji alkoholu. Jest zakaz destylacji alkoholu. Wino
    na przykład, które jest też objęte akcyzą, wolno produkować na własne
    potrzeby bez płacenia akcyzy, co jakby falsyfikuje twoją tezę.

  • 168. Data: 2011-07-15 14:28:30
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-07-15 15:51, Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > alkohol będzie tańszy. I moim (i nie tylko moim) zdaniem tak będzie,
    > bo właśnie w tych grupach ilość spożywanego alkoholu ograniczona jest

    LOL - i ci ludzie oczywiscie nie kupuja nielegalnego alkoholu, lecz
    rezygnuja z jego spozycia ze wzgledu na zbyt wysoka cene.
    Proponuje poczytac Bastiata - on pisal o rzeczach w ekonomii, ktore
    widac i ktorych nie widac.

    > Pewnie i tak, ale ja na przykład uwazam, że akcyza na alkohol jest
    > wporzo sposobem.

    > Wcale nie pozwala: prawodawca może wprowadzić podatki jakie chce i
    > uzasadnić je jak chce.

    Formalnie tak. W praktyce nie.
    Z takiego powodu, ze jak podatki nie beda "moralnie uzasadnione" i
    "sprawiedliwe" to ludzie nie beda ich placic (vide krzywa Laffera).

    > Ja akurat jestem zadowolony, że akcyza na
    > alkohol nie jest mniejsza i w związku z tym pijaków nie stac na picie
    > więcej.

    To pobozne zyczenie.
    Prosze - wykaz w koncu te korelacje pomiedzy wysokoscia akcyzy a iloscia
    spozywanego alkoholu w spoleczenstwie (lub jakiejs grupie spolecznej).

> [...]
    > różnych czynników, np. w zmieniającej się popularności różnych
    > rodzajów napojów alkoholowych, w skuteczności w zwalczaniu przemytu

    "Krzywa Laffera" - mowi ci to cos?

    > Ale o czym ty mówisz? O nielegalnej sprzedaży, sprzedaży poniżej
    > kosztów, czy o czym?

    O calkowitym wolumenie sprzedazy - powiedzmy w litrach czystego alkoholu.

    Z punktu widzenia tzw. "kosztow spolecznych" nie ma znaczenia, czy
    alkohol bedzie kupowany legalnie, czy nielegalnie - nie ma znaczenia,
    czy pijany kierowca wypil bimber zrobiony przez sasiada, czy tez
    obanderolowana wodke.

    --
    Michal

  • 169. Data: 2011-07-15 14:37:44
    Od: Jakub Owczarski <j...@g...com>

    On Jul 15, 1:03 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Jakie coraz to nowe sposoby, przecież zakaz bimbrownictwa to jest
    > jeszcze z czasów carskich, o ile mi wiadomo?

    Racja, chyba nie wymyśla się nowych sposobów ograniczania konkretnie
    bimbru, za dalego podryfowałem.
    Miałem na myśli trend w ograniczaniu używek ogólnie.
    Wygłupy w Polsce z dopalaczami, narkotyków nie można posiadać nawet na
    własny użytek prawie nigdzie na świecie.
    Całe te dopalacze pewnie nawet nie miały by miejsca gdyby posiadanie
    np. marihuany na własny użytek było legalne.
    Tak samo wydaje mi się, że jest z alkoholem, gdyby moża sobie było
    produkować w zaciszu własnego domu, na własny uzytek, to było by dużo
    mniej(albo wcale) zatruć alkoholem zrobionym z niewiadomo czego.

    BTW Islandia wygłupiła się jeszcze bardziej i chcą zabronić
    papierosów:
    http://wyborcza.pl/1,75476,9886199,W_Islandii_papier
    osy_tylko_na_recepte_.html

    Żeby była jasność: nie palę, nie ćpam a piję sporadycznie(nie wódkę
    ani bimber).

    pozdrawiam.

  • 170. Data: 2011-07-15 14:44:16
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-15, Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:
    > Wino
    > na przykład, które jest też objęte akcyzą, wolno produkować na własne
    > potrzeby bez płacenia akcyzy

    Podrzuć jeszcze odpowiedni paragraf, tak informacyjnie, który to mówi.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot