  • 1. Data: 2011-01-27 00:28:11
    Temat: Skaner do negatywów dla amatora
    Od: Norbert <n...@M...com>

    Witam.
    Prosze o doradzenie.
    Znalazłem około 50 klisz rodzinnych czarno białych i kolorowych z lat
    80-90 + kilkadziesiąt slajdów.
    Część klisz w całości, część pocięta na kawałki.
    Chce kupić skaner by je zeskanować i zachować w formie cyfrowej.
    Miałem plaszczaka hp scanjet 3970 ktorym skanowałem kiedyś klisze ale
    raz że trzeba było ciąć po 3 klatki a dwa bardzo wolno to szło. Na
    domiar złego skaner sprzedałem nie wiedząc że bede miał jeszcze coś do
    skanowania.
    Moje priorytety, cena max około 300zł, im taniej tym lepiej bo skaner po
    zeskanowaniu klisz pojdzie do szafy albo sprzedazy.
    Odbitki jeśli będę robił z tych skanów to raczej max 10x15.
    W komputerze chciałbym je zachować w minimum 1600x1200.
    Zależy mi by skanowanie szło wygodnie i szybko.
    Co powiecie na poniższe propozycje?
    http://allegro.pl/skaner-epson-perfection-v330-photo
    -box-nowy-fv-gw-i1418808768.html
    http://allegro.pl/wyprzedaz-skaner-do-filmow-negatyw
    ow-klisz-i1412955818.html
    http://allegro.pl/skaner-slajdow-negatywow-5-mpx-now
    y-kurier-i1427750189.html
    Które z tych warte uwagi?
    A może jeszcze jakieś pomysły?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2011-01-27 07:48:27
    Temat: Re: Skaner do negatywów dla amatora
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > Część klisz w całości, część pocięta na kawałki.
    > Chce kupić skaner by je zeskanować i zachować w formie

    Jeśli te klisze mają po 20-30 lat to na 200% są porysowane.
    Wynalazkiem za 200 zł nie osiągniesz przyzwoitego efekty, a
    raczej obstawiałbym że w ogóle nie będziesz miał ochoty na
    te zdjęcia patrzeć. Ja rok temu stałem przed takim
    dylematem. Kupiłem jakiegoś Plustka, ale najpierw bez IR.
    Pierwsze skany były nawet w miarę, ale akurat trafiłem na te
    w lepszym stanie. Niestety kolejne było już bardziej
    porysowane i wtedy opchnąłem ten skaner (niewiele tracąc) i
    kupiłe Plustka z IR. Jak na amatorskie potrzeby w zupełności
    mi wystarcza, skany fotek sprzed 15 lat są co najmniej
    dobre. Jak chcesz to mogę Ci coś podesłać jutro, zobaczysz
    efekt.

    > Odbitki jeśli będę robił z tych skanów to raczej max
    > 10x15.

    Jeśli chcesz robić odbitki to tym bardziej powinieneś
    zainwestować w skaner z IR. Inaczej rysy doprowadzą Cię do
    szału ;-)

    > W komputerze chciałbym je zachować w minimum 1600x1200.

    MZ to zupełnie wystarczająca rozdzielczość, ja skanowałem
    chyba nawet w mniejszej, ale nie pamiętam...

    > Zależy mi by skanowanie szło wygodnie i szybko.

    To rzecz gustu. Ten mój skanuje niecałą minutę jedną klatkę,
    ale są trzy przebiegi. Dwa normalnym światłem i jeden IR.

    > Co powiecie na poniższe propozycje?
> [...]

    Kiedyś była dyskusja o tym i w zasadzie żaden z nich nie
    jest warty uwagi ;-)). Choć oczywiście zależy to od
    oczekiwań..

  • 3. Data: 2011-01-27 08:03:03
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Które z tych warte uwagi?

    Zden.

    > A może jeszcze jakieś pomysły?

    Masz czas (duzo) i cyfrowke? Przefotografuj.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 4. Data: 2011-01-27 09:01:22
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-01-27 09:03, Vituniu pisze:

    > Zden.

    E tam. Te płaskie epsony mają podobną jakość jak Plusteki OpticFilm,
    czyli całkiem przyzwoitą, jak na wymagania amatorskie lub archiwizację
    domowej kolekcji zdjęć.
    O tych
    (http://allegro.pl/wyprzedaz-skaner-do-filmow-negaty
    wow-klisz-i1412955818.html
    i ten drugi) nie powiem więcej, że skanowanie pójdzie bardzo szybko i
    sprawnie. Co do jakości, to się nie wypowiadam, bo nie widziałem nigdy
    efektów pracy tych skanerów.
    Trzecim rozwiązaniem może być kupienie przystawki do aparatu i
    sfotografowanie negatywów i slajdów(właśnie w ten sposób pracują te 2
    małe skanerkoaparaty, które były w linku).

  • 5. Data: 2011-01-27 09:59:48
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Trzecim rozwiązaniem może być kupienie przystawki do aparatu i
    > sfotografowanie negatywów i slajdów(właśnie w ten sposób pracują
    > te 2 małe skanerkoaparaty, które były w linku).

    No tyle tylko, ze to bardziej zakamuflowana kamerka USB jest niz kompakt
    ;)

    Z reszta - powiem tak: Norbercie, jesli nie widzisz roznicy np tu:
    http://media.bestofmicro.com/N/2/225038/original/Bla
    ck%20and%20White%20Film%20Scan%20Comparison.jpg
    to nie musisz przeplacac. ;)

    Jesli jednak roznice widzisz, to drogi sa IM_V_HO dwie:
    - kup DOBRY uzywany skaner przeznaczony do klisz/filmow,
    zrob swoje, odsprzedaj z niewielka (jesli w ogole) strata
    (na pl.rec.foto doradza jaki i za ile warto brac)
    - zmajstruj duplikator do slajdow wspolgrajacy z posiadana
    cyfrówka i pobaw sie sam.
    (pod warunkiem, ze ta cyfrowka jest "rozsadna",
    a ty masz mase wolnego czasu ;))

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 6. Data: 2011-01-27 12:46:05
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):
    > - zmajstruj duplikator do slajdow wspolgrajacy z posiadana
    > cyfrówka i pobaw sie sam.
    > (pod warunkiem, ze ta cyfrowka jest "rozsadna",
    > a ty masz mase wolnego czasu ;))

    Do negatywów może i tak, ale przy slajdach to w zasadzie trzeba by HDR-y
    robić. Przynajmniej tak wyszło z moich usilnych prób (350D + duplikator).

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2011-01-27 13:23:38
    Od: Norbert <n...@M...com>

    Robert_J napisał(a):

> [...]
    > potrzeby w zupełności mi wystarcza, skany fotek sprzed 15 lat są co
    > najmniej dobre. Jak chcesz to mogę Ci coś podesłać jutro, zobaczysz efekt.
    Jaki to ten plustek konkretnie?
    Chetnie zobacze przykłady.

  • 8. Data: 2011-01-27 13:24:34
    Od: Norbert <n...@M...com>

    Vituniu napisał(a):

    > Zden.

    > Masz czas (duzo) i cyfrowke? Przefotografuj.

    Niestety jestem amator i nie wiem co to znaczy przefotografuj.
    Co do cyfrowki mam nikosia D80

  • 9. Data: 2011-01-27 13:42:21
    Od: Norbert <n...@M...com>

    Vituniu napisał(a):

    > Z reszta - powiem tak: Norbercie, jesli nie widzisz roznicy np tu:
    > http://media.bestofmicro.com/N/2/225038/original/Bla
    ck%20and%20White%20Film%20Scan%20Comparison.jpg
    > to nie musisz przeplacac. ;)

    Jakość prezentowana w linku by mi w zupełności wystarczyła. Do tego
    jakieś oprogramowanie usuwajace rysy itp.

> [...]
    > zrob swoje, odsprzedaj z niewielka (jesli w ogole) strata
    > (na pl.rec.foto doradza jaki i za ile warto brac)

    Przeszła mi koło nosa okazja za 50zł HP Scanjet 4570C z przystawka do
    klisz. Ogolnie chce wydac jak najmniej by potem skaner oddac szwagrowi
    lub sprzedac.

    > - zmajstruj duplikator do slajdow wspolgrajacy z posiadana
    > cyfrówka i pobaw sie sam.
    > (pod warunkiem, ze ta cyfrowka jest "rozsadna",
    > a ty masz mase wolnego czasu ;))

    Nie wiem nawet coto jest i jak sie go majstruje.
    Czasu zbyt wiele nie mam bo male dziecko w domu.
    Widzisz dla mnie są to bardzo pmiątkowe klisze o istnieniu ktorych nie
    mialem pojecia bo przedstawiaja mnie z dziecinstwa i nieżyjącą mame wiec
    chce to zrobic sam w domu bez oddawania do labow, za bardzo sie o nie
    boje poza tym czesc jest w rolkach a czesc pocieta na kawaeczki.

    > pozdrawiam,
    > Vituniu.

    wzajemnie

  • 10. Data: 2011-01-27 14:12:10
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-01-27 14:42, Norbert pisze:

    > Nie wiem nawet coto jest i jak sie go majstruje.

    Duplikator, to takie urządzenie, które trzyma ci kliszę i podświetla ją
    od tyłu. Były kiedyś zestawy makro(mieszek) z przystawką. Do tego
    zakładało się odpowiedni obiektyw(przeważnie standardową "50" i
    fotografowało slajdy, gdy np. chciało się zrobić z nich odbitki
    papierowe, lub zrobić kopię lub negatywy) i przystawkę do filmów, która
    utrzymywała wszystko w odpowiedniej odległości od obiektywu, żeby nie
    było poruszenia.
    Z moich własnych doświadczeń to największym problemem jest pozbycie się
    resztkowego światła oświetlającego od przodu kliszę.
    Tu art.na ten temat:
    http://www.dfv.pl/szkola-zaawansowani-foto.html?id=4
    30
    Był jeszcze art.Janka Muzykanta, ale nie mogę znaleźć go teraz, o ile w
    ogóle był dostępny w wersji on-line.

    > Czasu zbyt wiele nie mam bo male dziecko w domu.
    Jak masz odrobinę zdolności do majsterkowania, to nie powinno to zająć
    dużo czasu i nie powinno sprawiać problemu.

> [...]
    > chce to zrobic sam w domu bez oddawania do labow, za bardzo sie o nie
    > boje poza tym czesc jest w rolkach a czesc pocieta na kawaeczki.

    Kup używany, a potem odsprzedaj - nic lub prawie nic nie stracisz, a
    filmy będą bezpiecznie leżały w biurku, jak do tej pory. Dokup sobie do
    tego podświetlarkę z gilotynką do przycinania klisz, żeby wygodniej i
    pewniej je pociąć.