-
1. Data: 2010-01-26 14:18:30
Temat: Silnik pr.stałego
Od: "Piotrek" <z...@g...pl>
Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Fox.
-
2. Data: 2010-01-26 15:35:07
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: "j.r." <j...@g...pl>
Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hjmtjm$df7$1@inews.gazeta.pl...
> Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
> produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
> przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy
> dwa przewody wpinane z modułu do silnika.
> Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
> obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
> Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Zalezy jaka moc silnika. Jesli nie duza moc to dalbym mostek Gretza a za nim
kondensator, TL431 z BDX54 aby wprowadzic staly spadek napiecia przez
co zmniejszyc obroty silnika. Cos w stylu jak na schemacie:
http://zapodaj.net/824e3234bfa4.png.html
Maksymalny moment obrotowy nie powinien sie zmienic.
--
pzdr, j.r.
-
3. Data: 2010-01-26 15:40:14
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
> Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
> produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
> przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy
> dwa przewody wpinane z modułu do silnika.
> Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
> obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
> Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Jeżeli rezystory coś zmieniają, to może spróbować obniżyć napięcie zasilania
silnika.
Generalnie potrzebny będzie raczej nowy sterownik do silnika ewentualnie
przeróbka starego.
--
Desoft
-
4. Data: 2010-01-26 16:27:42
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>
Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hjmtjm$df7$1@inews.gazeta.pl...
> Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
> produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
> przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy
> dwa przewody wpinane z modułu do silnika.
> Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
> obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
> Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
>
Nie mam pojęcia o jakich mocach jest mowa (czy to wózek w urządzeniu - np. w
ploterze, czy to jakiś Melex).
Rezystory obniżają napięcie o ileś tam, ale pod obciążeniem wzrasta prąd
więc spadek na R jest większy.
Gdyby zamiast R dać diodę Zenera to zmiana obciążenia niewiele by wpływała
na prąd.
P.G.
-
5. Data: 2010-01-26 18:26:52
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: grg12 <g...@c...at>
Piotrek pisze:
> Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
> produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
> przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
> przewody wpinane z modułu do silnika.
> Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
> obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
> Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Przezwojenie silnika nie wchodzi w grę? Można by też zrobić prymitywną
przetwornice impulsową obniżająca napięcie (tutaj
http://tinyurl.com/ydyhkdw jest opis jak to działa - w twoim przypadku
uzwojenie silnika "dostarczy" zarówno Robciazenia jak i "L"). Tyle że
opis sugeruje zastosowanie produkcyjne a zrobienie tego tak żeby nie
siało zakłóceniami już taki proste nie będzie.
-
6. Data: 2010-01-26 19:46:18
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: r...@m...com
> Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
> produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
> przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
> przewody wpinane z modułu do silnika.
> Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
> obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
> Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
>
Sterownik tyrystorowy z regulacją obrotów.
A w najprostszej postaci to właśnie przełączane oporniki mocy włączane w
szereg, analogicznie jak w lokomotywach elektrycznych (tam też jest prąd stały)
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
7. Data: 2010-01-26 23:03:23
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: "kogutek" <k...@v...pl>
> > Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> > Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
> > produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
> > przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
> > przewody wpinane z modułu do silnika.
> > Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
> > obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
> > Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
> >
>
> Sterownik tyrystorowy z regulacją obrotów.
>
> A w najprostszej postaci to właśnie przełączane oporniki mocy włączane w
> szereg, analogicznie jak w lokomotywach elektrycznych (tam też jest prąd stały)
>
> --
> Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Umiesz w sposób prosty wyłączać tyrystor przy prądzie stałym. Tam się prosi o
regulację wypełnienia chociażby na 555 i mosfeta w końcówce mocy.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
8. Data: 2010-01-26 23:20:22
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>
kogutek <k...@v...pl> i inni napisali :
>
>
Może najpierw Piotrek poda moc tego silnika albo chociaż wagę lub
przeznaczenie wózka, bo bez tych danych Wasze pomysły może są dobre na
papierze ale z realizacją (przy dużej mocy) może być gorzej
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
9. Data: 2010-01-27 07:46:50
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>
Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
wiadomości news:4b5f1800$1@news.home.net.pl...
> Nie mam pojęcia o jakich mocach jest mowa (czy to wózek w urządzeniu - np.
> w ploterze, czy to jakiś Melex).
> Rezystory obniżają napięcie o ileś tam, ale pod obciążeniem wzrasta prąd
> więc spadek na R jest większy.
> Gdyby zamiast R dać diodę Zenera to zmiana obciążenia niewiele by wpływała
> na prąd.
Autokorekta: napięcie oczywiście.
P.G.
-
10. Data: 2010-01-28 08:36:23
Temat: Re: Silnik pr.stałego
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
On Jan 26, 3:18 pm, "Piotrek" <z...@g...pl> wrote:
> Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
> Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko
Znaczy zły silnik montujecie.
Dla silnika pr. stałego, w uproszczeniu:
obroty *k = napięcie
moment = k * prąd
przy czym oba "k" to to samo "k". Jeśli silnik przy Twoich 30V kręci
się za szybko, to ma za małe "k", czyli do osiągnięcia tego samego
momentu obrotowego będzie potrzebował więcej prądu. To może z kolei
przeciążyć sterownik.
Podaj moc silnika, co to za wózek, ile waży, jak wygląda zasilanie, to
będzie można pokombinować.
Marek