-
11. Data: 2013-06-29 09:39:00
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2013-06-29 09:28, Lisciasty pisze:
> W dniu sobota, 29 czerwca 2013 08:13:00 UTC+2 użytkownik KS napisał:
>> Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
>> obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
>
> Znaleźć indukcyjniaka na 500 obr/min może być ciężko, ale faktycznie metodą
Macajewa chyba najszybciej, bez zbędnego babrania się we wzorach ;)
Dokładnie, tu się rozbija o niskie obroty.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
12. Data: 2013-06-29 09:43:01
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2013-06-29 08:13, KS pisze:
> Nigdy nie liczyłem, ale jeśli znajdziesz silnik którego znamionowy moment i
> obroty są bliskie Twoim warunkom pracy (hamowania) to powinno działać.
> Będziesz musiał zasilic uzwojenia prądem stałym, najlepiej jakis PWM i
> kontrolować prąd.Są specjalne układy do hamowania slników indukcyjnych.
> Jesli parametry masz inne, np. dużo pracuje (hamuje) na niskich obrotach to
> pomyśl o obcym chłodzeniu albo/i o pomiarze teperatury silnika hamującego.
O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
chyba że jakiś jednofazowy.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
13. Data: 2013-06-29 10:42:56
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: Lisciasty <l...@p...pl>
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 09:43:01 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
> podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
> 1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
> chyba że jakiś jednofazowy.
Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
L.
-
14. Data: 2013-06-29 11:37:09
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2013-06-29 10:42, Lisciasty pisze:
> W dniu sobota, 29 czerwca 2013 09:43:01 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
>
>
>> O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
>> podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
>> 1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
>> chyba że jakiś jednofazowy.
>
> Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
Dobrze liczysz. 50 W mocy mechanicznej przez 10 minut, która pójdzie w
ciepło na wirniku , do tego jeszcze grzanie wzbudzenia. I jeszcze
hamulec powinien mieć <65 mm średnicy. Bez chłodzenia się nie obejdzie.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
15. Data: 2013-06-29 11:51:10
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Lisciasty,
Saturday, June 29, 2013, 10:42:56 AM, you wrote:
>> O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
>> podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
>> 1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
>> chyba że jakiś jednofazowy.
> Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
52.33(3)W
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
16. Data: 2013-06-29 12:21:39
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 29 Jun 2013 11:51:10 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> Hello Lisciasty,
>>> O chłodzeniu obcym myślałem pod postacią przedmuchiwania wnętrza
>>> podziurawionego silnika sprężonym powietrzem. Przy tych parametrach (
>>> 1Nm@500 obr/min, 10 minut ) ciężko będzie dobrać mały i tani silnik,
>>> chyba że jakiś jednofazowy.
>> Czy ja dobrze liczę że to będzie 50W, czy coś mi mózg rano nie funguje?
>
> 52.33(3)W
Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.
52,359877559829887307710723054658...
J.
-
17. Data: 2013-06-29 12:33:13
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: Lisciasty <l...@p...pl>
W dniu sobota, 29 czerwca 2013 12:21:39 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.
> 52,359877559829887307710723054658...
Zrobisz rysę pilnikiem na wale i będzie 52,33(3) :]
L.
-
18. Data: 2013-06-29 12:45:41
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2013-06-29 12:33, Lisciasty pisze:
> W dniu sobota, 29 czerwca 2013 12:21:39 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
>> Nie, tam pi wchodzi do obliczen, nie moze byc taki ladny wynik.
>> 52,359877559829887307710723054658...
>
> Zrobisz rysę pilnikiem na wale i będzie 52,33(3) :]
No i te okresowe (3) zabije projekt w zarodku :>
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
19. Data: 2013-06-29 12:57:04
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: bartekltg <b...@g...com>
W dniu 2013-06-29 09:23, Lisciasty pisze:
> W dniu sobota, 29 czerwca 2013 00:32:56 UTC+2 użytkownik bartekltg
> napisał:
>
>>
>> Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów. (dobrze
>> kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie, natężenie ~
>> moment :))
>
> Ja tam gdzieś widziałem obroty na poziomie 500, nie pisał o zmiennych
> :>
"Chodzi o wytwarzanie stałego momentu hamującego, np. 1Nm@500 1/min
przez dłuższy czas, a nie zatrzymanie maszyny."
To zatrzymywanie zmyliło mnie.
>> Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
>> (matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.
>
> Modele matematyczne mają to do siebie że paroma kliknięciami myszki
> można z nimi zrobić co się chce, ale niekoniecznie to zadziała w
> rzeczywistości :>
Wiedza przybliżona i tak jest lepsza niż zupełny brak informacji;-)
Chodziło tylko o zgrubne oszacowanie, zawsze się przydeje wiedzieć,
czy napięcie będzie z grubsza proporcjopnalne do obrotów,
kwadratowe (;)) czy nasyci się.
pzdr
bartekltg
-
20. Data: 2013-06-29 13:06:07
Temat: Re: Silnik indukcyjny jako hamulec dynamiczny
Od: bartekltg <b...@g...com>
W dniu 2013-06-29 07:47, PeJot pisze:
> W dniu 2013-06-29 00:32, bartekltg pisze:
>
>> Magnesy stałe i opornik dadzą siłę zależną od obrotów.
>> (dobrze kombinuje, napięcie ~ obroty. Napięcie ~ natężenie,
>> natężenie ~ moment :))
>
> Opornik da się sterować PWMem. I tak przydałby się kawałek automatyki do
> pilnowania obciążenia.
W sumie w przykładzie podał moc dość małą.
1Nm przy 500rpm to 50W z hakiem.
Jeśli mamy prąd zmienny (a tak zakladam) i nie przeszkadza nam
dopasowanie z dokładnością do okresu, kilka tyrystorów (albo triaków,
jak nie che nam się prądy prostować, bez wygładzania!), procek
i zestaw oporników R,2R...R2^k (z grubsza się ułoży).
Mierzymy prąd w szczycie, a przed zerem zmieniamy sygnał
do tyrystorów i prąd leci przez odpowiedni zestaw równolegle
ułożonych oporników.
>>> Chyba że uprzesz się na indukcyjniaka, może da się toto zamodelować i
>>> coś policzyć, kufa czy ja jeszcze pamiętam QuickFielda? :>
>>
>> Dziwne, nie mogłem na szybko znaleśc przyzwoitego modelu
>> (matematycznego, uproszczonego) generatora indukcyjnego.
>
> Ciekawa koncepcja, ale z uwagi na magnesy klejone samodzielnie
> nadmiernie prototypowa :) Gotowca chciałbym, a najlepiej ze 6.
To nie ja proponowałem magnesy;>
pzdr
bnartekltg