  • 1. Data: 2012-09-10 12:33:35
    Temat: Shadow 1100
    Od: <MW>

    No i kupiłem!

    Teraz kilka pytań natury technicznej do doświadczonych w tego typu
    armaturze - tylko się nie śmiejcie ;-)

    - hamowanie w cruiserze - tylko mi się wydaje, czy tak jest w
    rzeczywistości, że żeby to bydlę zatrzymać, trzeba mocno depnąć tyłem (ma
    tam bęben, tarcza tylko z przodu)? A w każdym razie mocniej "zaakcentować"
    tył, niż w lżejszym motorze? Nie chciałbym wpaść w poślizg tyłem i będę
    stopniowo uczył się dozowania, ale czy kierunek mam dobry?

    - jeździłem z prędkościami podwórkowymi i parkingowymi i żeby skręcić w
    lewo, skręcałem w lewo kierownicę, co przy małych prędkościach nie dziwi.
    Nie jechałem chyba szybciej niż 35- 40 km/h i tak samo, skręcałem jak na
    parkingu - ale kiedy użyć przeciwskrętu - jest jakis próg graniczny
    prędkości, kiedy to naturalnie wyjdzie? Jeździłem podszyty stachem i
    niepewnością, może jak się bardziej oswoję to nie będę tak cipowato
    podchodził do tematu - ale czy moja obserwacja jest trafna, że przeciwskręt
    wchodzi w gre przy większych prędkościach niż na "zwykłym motorze" ? I od
    czego to zależy - od wagi czy geometrii?

    Kolejne pytania pewnie wkrótce ;-)
    --
    MW

  • 2. Data: 2012-09-10 12:45:00
    Temat: Re: Shadow 1100
    Od: Mikolaj Jopczynski <m...@g...com>

    W dniu 2012-09-10 12:33, MW pisze:

> [...]
    > przeciwskręt wchodzi w gre przy większych prędkościach niż na "zwykłym
    > motorze" ? I od czego to zależy - od wagi czy geometrii?

    Zalezy od wszystkiego ;) Kiedy, gdzie, jak, z jaka predkoscia wchodzisz
    w zakret, jak ten zakret jest wyprofilowany.

    Ogolnie mozna przyjac, ze zaczynasz przeciwskrecac jak sila odsrodkowa
    Cie zaczyna wypychac z zakretu "na zewnatrz". Wtedy przeciwskret i
    sciaga Cie do "srodka".

    M.

  • 3. Data: 2012-09-10 13:05:36
    Od: <MW>

    Użytkownik "Mikolaj Jopczynski" <m...@g...com> napisał w
    wiadomości news:504dc4a6$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > zaczyna wypychac z zakretu "na zewnatrz". Wtedy przeciwskret i sciaga Cie

    Nie no, to jest jasne, chodzi mi tylko o to, czy moja obserwacja jest
    słuszna, czy też tylko "wydawałomisię" (że "później" przeciwskręt na
    cruiserze) - a jeśli nie wydawało mi się, czy to wynika z masy czy
    geometrii?

    --
    MW

  • 4. Data: 2012-09-10 13:36:49
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Dnia (Mon, 10 Sep 2012 13:05:36 +0200) ktos podajacy sie za <MW>
    wyklawiaturowal co nastepuje:

> [...]
    > słuszna, czy też tylko "wydawałomisię" (że "później" przeciwskręt na
    > cruiserze) - a jeśli nie wydawało mi się, czy to wynika z masy czy

    Nie znam się, więc się wypowiem :) Moim zdaniem z geometrii.

    Piotr Klimek
    Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R
    http://bikepics.com/members/piko/

  • 5. Data: 2012-09-10 13:58:50
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 10.09.2012 <MW> <MW> napisał/a:
> [...]
    > tył, niż w lżejszym motorze? Nie chciałbym wpaść w poślizg tyłem i będę
    > stopniowo uczył się dozowania, ale czy kierunek mam dobry?

    Masz sporo masy na tylnym kole, to hamowanie tyłem powinno mieć znaczenie.
    Ze względu na dynamiczne przeniesienie masy na przód podczas hamowania,
    zwykle efektywniejsze jest hamowanie przodem. Hamować tak czy inaczej należy
    wszystkimi kołami, o ile dotykają asfaltu. Zablokowanie tyłu nie ma jakiegoś
    dramatycznego wpływu na tor jazdy, jeśli się jedzie prosto.
    Powinieneś to poćwiczyć. Zablokowanie przodu, zresztą też.

> [...]
    > Nie jechałem chyba szybciej niż 35- 40 km/h i tak samo, skręcałem jak na
    > parkingu - ale kiedy użyć przeciwskrętu - jest jakis próg graniczny

    To samo wychodzi, przynajmniej w pewnych granicach.
    Przeciwskrętu (ech, kto wymyślił tą nazwę) używa się do pochylenia
    motocykla, aby zrównoważyć moment bezwładności przy jeździe po łuku.
    Mała prędkość, wielki promień łuku, małe pochylenie, duża prędkość
    w zakręcie, mały promień, duże pochylenie. Skręcając kierownicę w jakąś
    stronę sprawiasz że motocykl, zaczyna przewracać się w drugą. Aby przejechać
    zakręt kierujesz kierownicę w stronę zakrętu, tak żeby przestał się
    przewracać i utrzymał odpowiednie dla danej prędkości i zakrętu pochylenie.
    Na koniec zakrętu skręcasz kierownicę mocniej w stronę zakrętu, aby motocykl
    się wyprostował.
    To jest pewne uproszczenie, bo zakłada stałą prędkość, a ta nigdy nie jest
    stała. Są jeszcze hamulce i gaz, które mają znaczny wpływ na sposób
    przejeżdżania zakrętu.

> [...]
    > wchodzi w gre przy większych prędkościach niż na "zwykłym motorze" ? I od
    > czego to zależy - od wagi czy geometrii?

    Działa nawet jak robisz "stójkę" na rowerze, przy dużych prędkościach
    wskazane jest świadome użycie, żeby nie pojechać prosto.

    > Kolejne pytania pewnie wkrótce ;-)

    Weź idź na 2h doszkalania na placu.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 6. Data: 2012-09-10 14:10:38
    Od: <MW>

    Użytkownik "kakmar" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    > Weź idź na 2h doszkalania na placu.

    Obdzwoniłem siedem czy osiem szkół, wszędzie CBR 250 i nic większego, do
    tego terminy pod koniec października...

    --
    MW

  • 7. Data: 2012-09-10 14:30:23
    Od: Kamil Nowak 'Amil' <t...@r...pl>

    MW napisał(a):
    > Obdzwoniłem siedem czy osiem szkół, wszędzie CBR 250 i nic większego,

    nie rzutuje, motocykl to motocykl

    > tego terminy pod koniec października...

    a skad Ty mieszkasz?

    --
    Kamil Nowak 'Amil'
    rocker's not dead

  • 8. Data: 2012-09-11 09:11:38
    Od: grzech <z...@g...com>

    > Obdzwoniłem siedem czy osiem szkół, wszędzie CBR 250 i nic większego, do
    > tego terminy pod koniec października...

    Trening czyni mistrza:) Weś wsiądź na tego swojego nowego rumaka i
    pojedź sobie na jakiś równy plac,
    poćwicz skręty, przeciwskręty, hamowanie z różnych prędkości/awaryjne.
    Musisz sam poświęcić
    sporo godzin by wyczuć co/gdzie i kiedy. Im więcej ogarniesz tym dalej
    zajedziesz:)

    _____
    grzech
    tdm

  • 9. Data: 2012-09-12 20:14:28
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

> [...]

    > Zalezy od wszystkiego ;) Kiedy, gdzie, jak, z jaka predkoscia
    > wchodzisz w zakret, jak ten zakret jest wyprofilowany.

    Mogę Ci mówić "Mistrzu"?

    --
    Jasio
    vfr vfr etz