    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Bool <n...@n...com>
    Subject: Ściemniacz do żarówek LED
    Date: Tue, 26 Jan 2016 10:21:11 +0100

    Kupiłem ostatnio żarówkę LED przeznaczoną do współpracy ze ściemniaczem (ponoć
    najlepsza na rynku
    ;). Ściemniacz mam od lat. Klasyczny przekształtnik AC/AC ze sterowaniem fazowym.
    Kilka lat temu
    padł triak to wymieniłem na identyczny. Z klasycznymi żarówkami działa idealnie.
    Wkręciłem żarówkę
    LED i ściemnianie działa poprawnie, ale gdy wyłączam żarówka LED lekko świeci. Dziwi
    mnie to bo
    zwykła żarówka nie świeciła. Dodatkowo podłączyłem równolegle do tej LEDowej zwykłą
    żarówkę (lampa
    ma oprawy na dwie żarówki) i LEDowa teraz gaśnie przy wyłączeniu. Przecież gdy triak
    jest wyłączony
    to nie ma prawa na żarówce być żadnego napięcia. Widzę dwie możliwości: triak się nie
    wyłącza (z
    powodu charakterystycznego obciążenia) lub napięcie przenosi się poza triakiem np.
    snubberem. Co wy
    na to?