  • 21. Data: 2009-03-30 09:44:48
    Temat: Re: Rozszerzalność termiczna drewna?
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl>

    > Drewno najmniej się paczy wycinane ze środka pnia czyli z rdzeniem, tylko
    > żeby to zrobić trzeba dobrego fachowca w tartaku z doświadczeniem.
    > Tak się wybiera tarcicę do szkutnictwa, chyna także lutnictwa.

    eee... gwoli uściślenia -rzeczywiście drewno cięte promieniowo jest
    najbardziej stabilne (tzn. przy schnięciu kurczy się w miarę
    równomiernie, bez deformacji) i pracuje też dość przewidywalnie, tzn.
    zmienia objętość/wymiary liniowe, ale się nie paczy (teoretycznie, w
    praktyce bywa różnie). Ale *nie* jest to środek pnia -rdzeń w większości
    technicznie wykorzystywanych gatunków jest słabszy i mniej odporny, i
    nie nadaje się do celów konstrukcyjnych, a już na pewno nie w
    szkutnictwie. Poza tym zastrzeżeniem pełna zgoda.

  • 22. Data: 2009-03-30 11:43:26
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Wiesiek wrote:

    > Zazdroszczę Ci takich mebli.

    Staramy sie o nie dbac i nie zeszpecic, no i reszte sprzetow dobierac
    tak zeby pasowalo.
    Przy okazji dorabiania pasujacej szafki dowiedzielismy sie, ze w
    dzisiejszych czasach _nie da sie_ zrobic blatu z litej brzozy!
    Obecnie dobrze wysezonowane drewno brzozowe jest praktycznie
    niedostepne, trzeba byloby kupic z kilkuletnim wyprzedzeniem
    i odczekac, az sie dobrze rozeschnie. To, ktore jest dostepne od
    zaraz, wypaczyloby sie beznadziejnie.

    ...co powiedzial nam mocno strapiony stolarz, siedzac przy naszym
    okraglym stole z blatem z litej brzozy 3cm grubosci, ktory nigdy
    nie spaczyl sie byl ani o milimetr :-)

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 23. Data: 2009-03-30 16:30:40
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    Robert Wańkowski pisze:
    > Użytkownik "Adampio"
    >
    > A robisz sam czy zlecisz? Jakie wymiary? Jak sam jakie masz narzędzia
    > lub dostęp do nich?

    Ja robie tylko za "eksperta", polkę bedzie robil maly ale dosyc dobry
    zaklad meblarski, a ja mam powiedziec jak

  • 24. Data: 2009-03-30 23:00:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Adampio"
    Jeżeli półka ma mieć krawędzie profilowane to musi być doklejka z drewna. A
    jak doklejka to aby zminimalizować efekt zmiany wymiarów wraz z wilgotnością
    drewna i MDFu to ta doklejka musi mieć kształt ceownika. Ramiona tegoż grube
    na 3 mm i długie na 10 mm. Podstawa to zasadnicza część przeinaczona na
    profil. Taki ceownik wklejony na odpowiednio podfrezowaną płytę MDF. Całość
    zaokleinowaną najlepiej obłogiem.
    Ale kto by się chciał tak bawić z półką?

    Robert

  • 25. Data: 2009-03-31 18:28:38
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    Robert Wańkowski pisze:
> [...]
    > podfrezowaną płytę MDF. Całość zaokleinowaną najlepiej obłogiem.
    > Ale kto by się chciał tak bawić z półką?

    Cale szczescie polka ma byc calkowicie prospadlościenna :-)
    Tyle ze w ksztalcie litery "L" (pionowe ramie dlugpsci ok. 120 cm ma
    przebiegac poziomo ok. 40 cm nad gorna krawdzia oworu paleniskowego i ma
    zapobiegac okapcaniu sciany malowanej emulsja (ponizej jest zmywalny
    kamien). Drugie ramie "L"-ki kontynuuje polke na bocznej scianie slupa w
    ktorym jest kominek (otwarty!).
    Okleina fornirem bukowym (takim jak pokryte sa wszystkie meble w salonie)
    Czyli wraca pytanie co w srodek?

  • 26. Data: 2009-03-31 21:03:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Adampio"
    > Czyli wraca pytanie co w srodek?
    MDF i ramiona L-ki łączone na 45 stopni.

    Robert