  • 1. Data: 2009-03-27 20:25:34
    Temat: Rozszerzalność termiczna drewna?
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    Witam,

    Zainspirowany watkiem o klejeniu mam pokrewne pytanie drewniane. Jaki
    jest wspolczynnik rozszerzalności drewna?
    Gugiel mowi ze "maly", "jeden z najniższych" itp itd.
    Interesuje mnie to w aspekcie polki nad duzy i goracy kaloryfer, ktora
    sie wyraznie wygiela do gory po 3 miesiacach wiszenia nad rzeczonym
    grzejnikem. Fornirowana bukiem deska (lub plyta stolarska, na pewno
    drewno a nie plyta) o dlugosci okolo 140 cm, szeroka na 15 cm i gruba na
    okolo 3 cm. osadzona na dwoch krytych poziomych szpilkach (po okolo 15
    cm od kazdego konca) wygiela sie prawie o 10 mm w gore.
    Czy to mozliwe ze drewniana polka zachowala sie jak stalowa zamocowana
    tylko obrotowo na obu koncach (obie pdopory nieprzesuwne)? Ma byc
    robiona w tej samej technologii polka nad otwarty kominek i lepiej
    byloby nie "rozpoznawac bojem" ;-)

  • 2. Data: 2009-03-27 21:05:58
    Temat: Re: Rozszerzalność termiczna drewna?
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Adampio wrote:

> [...]
    > Interesuje mnie to w aspekcie polki nad duzy i goracy kaloryfer, ktora
    > sie wyraznie wygiela do gory po 3 miesiacach wiszenia nad rzeczonym

    Bo to nie jest rozszerzalnosc cieplna, tylko zwiazana ze zmiana
    wilgotnosci (owszem, pod wplywem ciepla).
    Sprawa jest o tyle beznadziejna, ze roznice wilgotnosci nad
    kaloryferem miedzy latem a zima sa bardzo znaczne, wiec nawet
    dobrze wysezonowane drewno moze sie paczyc. Teoretycznie,
    przy bardzo dobrze wysezonowanym drewnie (skad takie wziac?),
    bardzo starannie dobranym ukladzie slojow (kto to zrobi?)
    i oczywiscie fornirowaniu symetrycznie z obu stron paczenie sie deski
    powinno byc niewielkie - ale nie liczylbym na to za bardzo.

    Znajomi maja stol w kuchni z blatem klejonym z listew o niezbyt
    rozsadnie ulozonych slojach - latem blat jest wklesly, a zima wypukly
    i zadne silowe rozwiazania nic nie daly.

    Ten post pisze przy przedwojennym biurku z plyty stolarskiej,
    z ktorego zdarlem wierzchnia warstwe forniru zeby odslonic kolor
    pasujacy do reszty mebli. Wywolana tym zabiegiem asymetria (pod spodem
    stary fornir zostal bo nie bylo jak podejsc zeby go zedrzec)
    powoduje, ze blat o tej porze roku unosi sie prawie o centymetr...

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 3. Data: 2009-03-27 21:34:38
    Od: Wiesiek <w...@g...com>

    On 27 Mar, 22:05, myszek <k...@l...tpsa.pl> wrote:

> [...]
    > stary fornir zostal bo nie bylo jak podejsc zeby go zedrzec)
    > powoduje, ze blat o tej porze roku unosi sie prawie o centymetr...

    Stąd nauka:
    Nie poprawiać po starych mistrzach .
    Nie przerabiać tego, co zrobiła dobra fabryka.

    "Pierwsza Rzplita upadła z powodu sarmacji. Druga za przyczyną
    sanacji. PRL rujnowała gospodarkę przy pomocy racjonalizacji".
    Pozdrowienia.
    W.Kr.

  • 4. Data: 2009-03-28 08:55:41
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Wiesiek wrote:

    > Stąd nauka:
    > Nie poprawiać po starych mistrzach .
    > Nie przerabiać tego, co zrobiła dobra fabryka.

    Sila wyzsza: wszystkie meble w pokoju z drewna brzozowego, a to jedno
    biurko wyfornirowane na mahon. Do wyboru bylo pozbyc sie biurka
    (szkoda) albo 'poprawiac' i liczyc sie z konsekwencjami.
    Wyboru nie zaluje :-)

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 5. Data: 2009-03-28 15:43:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "myszek" <k...@l...tpsa.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > biurko wyfornirowane na mahon. Do wyboru bylo pozbyc sie biurka
    > (szkoda) albo 'poprawiac' i liczyc sie z konsekwencjami.

    A nie mozna bylo sie przyzwyczaic do kolorow ?

    Juz nie mowiac o tym ze za 10 lat meble sie zmienia, a biurko
    zostanie :-)

    J.

  • 6. Data: 2009-03-28 16:22:09
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    > Użytkownik "myszek" <k...@l...tpsa.pl> napisał w wiadomości

    > A nie mozna bylo sie przyzwyczaic do kolorow ?
    >
    > Juz nie mowiac o tym ze za 10 lat meble sie zmienia, a biurko zostanie :-)

    To jak to robili mistrzowie średniowieczni, że do dzisiaj
    deski na których namalowano obrazy nie wypaczają się?
    ...może wystarczy się dobrze przyjrzeć? :-)

    Ta deska nad kominek to może powinna być dobra sklejka
    poprawnie oklejona fornirem? Chyba nie powinna się
    wypaczać...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 7. Data: 2009-03-28 16:38:58
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl>

    > To jak to robili mistrzowie średniowieczni, że do dzisiaj
    > deski na których namalowano obrazy nie wypaczają się?
    > ...może wystarczy się dobrze przyjrzeć? :-)

    no, niestety się wypaczają. Czasem. I wtedy konserwator ma dość poważny
    problem...
    A jak robili żeby się paczyło jak najmniej? Różnie. Wieszało się
    ściśnięte (zesznurowane) deski pod powałą w zadymionej kuchni na parę
    lat. Gotowało się je przez kilkadziesiąt godzin w wodzie z sodą i solą,
    a po wyschnięciu (pod prasą) w oleju lnianym. Sklejało deski z kilku
    gatunków drewna (np. na grubą dechę z mocno żywicznej sosny okładki z
    lipy). Oklejało się całą deskę (z obu stron) mocnym płótnem. Wpuszczało
    się dębowe szpongi, czasem z podłużnymi listwami wsuwanymi w otwory
    szpong. I tak dalej. A mimo to drewno się od czasu do czasu paczyło...

  • 8. Data: 2009-03-28 16:47:45
    Od: Wiesiek <w...@g...com>

    On 28 Mar, 09:55, myszek <k...@l...tpsa.pl> wrote:

> [...]
    > biurko wyfornirowane na mahon. Do wyboru bylo pozbyc sie biurka
    > (szkoda) albo 'poprawiac' i liczyc sie z konsekwencjami.

    Krzysiu ! Zniszczyłeś pewnie dziś już antyczne biurko . Toć ona
    conajmniej równe wiekiem mojemu ciału. :-) Też jestem przedwojenny.
    Siedzieć za meblem co ma siedemdziesiąt a może sto lat i pisać
    rozprawy naukowe toż to frajda. Nawet dwia frajdy.
    Pozdrowiam serdecznie.
    W.Kr.

  • 9. Data: 2009-03-28 17:15:28
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    Krzysztof Tabaczynski wrote:

    > To jak to robili mistrzowie średniowieczni, że do dzisiaj
    > deski na których namalowano obrazy nie wypaczają się?
    > ...może wystarczy się dobrze przyjrzeć? :-)

    teraz takie obrazy trzyma się w szczelnych kasetach, niektóre nawet w
    muzeach wiszą w takiej małej gablotce a wilgotność powietrza w muzeach jest
    kontrolowana.

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki

  • 10. Data: 2009-03-28 17:23:36
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Adrian S." <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    > teraz takie obrazy trzyma się w szczelnych kasetach, niektóre nawet w
    > muzeach wiszą w takiej małej gablotce a wilgotność powietrza w muzeach
    > jest
    > kontrolowana.

    Ale to tylko przez ostatnie 50 lat. Bo przez poprzednie
    500 lat nikt tymi obrazami tak bardzo się nie przejmował.