  • 11. Data: 2017-06-01 16:31:36
    Temat: Re: Relacje czasowe w DS3231
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 14:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup

    .png
    >>> https://s12.postimg.org/nk3mb8bfh/DS1_Z_Quick_Print1
    1.png

    > 2 us ? Pasowaloby.
    >
    > W latach 80-tych byl w Radioelektroniku projekt generatora 50Hz na
    > kwarcu, do zegarow synchronizowanych siecia.
    >
    > Kwarc 1MHz, podzielnik przez 20 tys zrealizowany ukladami CMOS serii
    > 4000, z czego podzial przez 10tys robiony licznikiem z asynchronicznym
    > resetem - tzn po pojawieniu "1" na odpowiednich wyjsciach licznik byl
    > resetowany do zera.
    >
    > I komentarz - na skutek opoznien licznik dzieli przez 10001 do 10007 w
    > zaleznosci od napiecia zasilania i temperatury.
    Dobre :) widać jak duży wpływ na cmos-y ma otoczenie, od zawsze pamiętam
    że tych pierwszych nielubiłem naprawiać bo padały od krzywego spojrzenia
    :) wystarczyło przejść obok płytki albo machnąć ręką i już zaczynały
    wariować.

    > No ale ta technologie to zarzucili chyba ze 20 lat temu ... czyzby nie ?
    > Ciagle dobra do ukladow o niskim poborze pradu ?
    Pewnie tak, układy mikromocowe mają problem z pojemnościami, nawet rzędu
    pikofaradów, jak widać 2uS na przerzutnik jest całkiem realne.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 12. Data: 2017-06-01 16:55:07
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...com>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
> [...]
    | sygnały są w jakiejś ustalonej relacji fazowej (w końcu układ
    | jest w pełni sprzętowy), ale okazuje się, że niekoniecznie:

    A używasz oryginalnego DS3231 czy gotowego modułu za 1$ z Aliexpress?

    JarekC

  • 13. Data: 2017-06-01 17:03:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 15:17, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > mają idealne. Nie wspominając o tym, że implementacja
    > na dwóch niezależnych łańcuchach liczników wymagałaby,
    > z wielu powodów, ciężkiego idioty. Tam powinien być jeden
    > łańcuch i multiplekser, tym bardziej, że oni potrzebują
    > tego 1Hz do wykonywania operacji wewnętrznych RTC.
    >
    > Mam hipotezę, że tu jest pies pogrzebany: ten RTC nie
    > jest w pełni sprzętowy, lecz zawiera jakiś zaprogramowany
    > maską mikroprocesor, może nawet 4-bitowy, a zewnętrzny
    > 1Hz generują programowo, po "obskoczeniu" innych zadań.
    > I go chyba przyłapałem na ich wykonywaniu.

    Za dużo prądu by brał.

    > Tak czy inaczej -- problem jest dyskwalifikujący dla
    > tej kostki. Chciałem sobie zrobić z sekundowego RTC
    > układ o dokładności 1/2^16 sekundy (na logice dwuzboczowej
    > w Verilogu), ale w tej sytuacji sekunda może zawierać
    > od 65535 do 65537 impulsów. To ostatnie przekręca licznik
    > i czas przestaje być monotoniczny.

    Nigdy nie miałem okazji pobawić się współczesnymi oscyloskopami - mój ma
    chyba z 15 lat.

    Jaka jest jego maksymalna prędkość próbkowania. Na ekranie jest napis
    500MSa/s i 60k pts (mój ma pamięć tylko na 2k próbek).

    Jeśli to jest jego maksymalna prędkość to nie wiem, czy przypadkiem przy
    takim ustawieniu nie zrealizuje single-shota w postaci dwu niezależnych
    wyzwoleń. A może w ogóle jak jest w trybie Alternate to zawsze osobno
    zbiera próbki z jednego i osobno z drugiego.

    Połącz te oba sygnały opornikami tak aby dało się je odróżnić w jednym
    sygnale i złap je na jednym wejściu oscyloskopu i uzyskaj efekt taki jak
    teraz.
    P.G.

  • 14. Data: 2017-06-01 18:55:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    JarekC.DIY wrote:

    > A używasz oryginalnego DS3231 czy gotowego modułu za 1$ z Aliexpress?

    Do testów mam moduł z Allegro i o oryginalności czasomierza
    nic powiedzieć nie umiem. Poza tym faktem działa dobrze, więc
    tu bym problemu nie szukał. Pomijając fakt, że uzyskanie takiego
    efektu jest nietrywialne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2017-06-01 19:09:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Jaka jest jego maksymalna prędkość próbkowania. Na ekranie jest napis
    > 500MSa/s i 60k pts (mój ma pamięć tylko na 2k próbek).

    1GSa/s i 24MiB pamięci próbek. Tu jest tryb dwukanałowy, więc 500MSa/s
    jest wartością maksymalną, a bufor sobie oscyloskop dobrał automatycznie
    i jest to ułamek jego możliwości.

> [...]
    > wyzwoleń. A może w ogóle jak jest w trybie Alternate to zawsze osobno
    > zbiera próbki z jednego i osobno z drugiego.

    Zbiera z przeplotem. To dobry oscyloskop, choć niedrogi.

    > Połącz te oba sygnały opornikami tak aby dało się je odróżnić w jednym
    > sygnale i złap je na jednym wejściu oscyloskopu i uzyskaj efekt taki jak
    > teraz.

    Mogę to zrobić, ale debugować RTC nie zacząłem z nudów, tylko nie
    umiałem wytłumaczyć niedziałania PLD. Mam też inne niezależne
    potwierdzenie tego efektu, zupełnie jednokanałowe: pewien impuls
    mi się zauważalnie skraca, gdy fazy 1Hz/32kHz mocno się rozsuną
    (raz na kilkanaście sekund).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2017-06-01 19:22:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 19:09, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > potwierdzenie tego efektu, zupełnie jednokanałowe: pewien impuls
    > mi się zauważalnie skraca, gdy fazy 1Hz/32kHz mocno się rozsuną

    Nie czytałem karty katalogowej.
    A może scalak ma jakąś cyfrową fabryczną kalibrację?
    P.G.

  • 17. Data: 2017-06-01 20:11:11
    Od: Franek Żyto <f...@g...com>

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > gdy fazy 1Hz/32kHz mocno się rozsuną
    > (raz na kilkanaście sekund).

    Gdybam.
    Skokowa zmiana pojemności przy rezonatorze.

    Patrz schemat blokowy, a na nim OSCILLATOR AND CAPACITOR ARRAY.

  • 18. Data: 2017-06-01 20:50:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Jun 2017 15:32:42 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Lepiej. :)
    > Włączony był raz, a ja sobie tylko klikałem wyzwalaczem oscyloskopu
    > w trybie single-shot. I w minutę byłem w stanie wyklikać dowolną relację
    > fazową między tymi sygnałami.

    To moze odpalic analoga, albo jakis analizator z wieksza pamiecia -
    ciekawe czy jest jakas regularnosc w kolejnych przebiegach.

    1Hz ... to i cyfrak powinien sobie poradzic z wyswietleniem wszystkich
    przebiegow.

    > O trzy rzędy wielkości od spodziewanego przeze mnie, stąd pytanie.

    No coz, patrze na pdf ... do generatora dochodzi tylko strzalka z
    power control, temperatura dochodzi do bloku "control logic/divider"

    Ale juz w opisie "The temperature sensor, oscillator, and control
    logic form the TCXO. The controller reads the output of the on-chip
    temperature sensor and uses a lookup table to determine the
    capacitance required, adds the aging correction in AGE register, and
    then sets the capacitance selection registers."

    Jesli kompensuja kwarc ... to zaiste ciekawe jak osiagneli taka
    rozbieznosc fazy.

    Z tego co widze - sa jeszcze trzy inne opcje czestotliwosci
    1, 4 i 8KiHz - moze je warto sprawdzic.

    A jeszcze drobiazg - zasilanie masz dobre ?
    Bo cos tam widze, ze w okolicach 2.5V jest blokowanie pinow
    wyjsciowych.

    No coz, ostania szansa - poszukac not aplikacyjnych, moze cos tam
    lepiej opisali.
    No chyba ze poszukac innych podobnych ukladow, skoro masz koncepcje, a
    ten do niej nie pasuje :-)

    J.

  • 19. Data: 2017-06-01 22:16:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    JarekC.DIY wrote:

    > A używasz oryginalnego DS3231 czy gotowego modułu za 1$ z Aliexpress?

    A jednak wygląda na to, że trafiłeś z diagnozą, doktorze Haus. :-)
    Drugi "taki sam" moduł generuje *niezmiennie* taki oto przebieg:

    https://s9.postimg.org/j6jg190vj/DS1_Z_Quick_Print12
    .png

    Przebieg 1Hz jest opóźniony o 10us względem 32kHz, co jest absolutnie
    zgodne z oczekiwaniami. Jednocześnie widać, że współczynnik wypełnienia
    wynosi ~30%, a poprzedni miał 50% -- no nic, zliczanie dwuzboczowe
    idzie do śmietnika.

    Powiem jednak szczerze, że nie widzę mechanizmu awarii, który
    w kaskadzie liczników objawia się w dokładnie taki sposób. No
    ale z oscyloskopem się nie dyskutuje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2017-06-01 22:33:15
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...com>

> [...]
    > nic powiedzieć nie umiem. Poza tym faktem działa dobrze, więc
    > tu bym problemu nie szukał. Pomijając fakt, że uzyskanie takiego

    W necie pojawiło się kilka informacji o problemach z dokładnością modułów
    opartych o DS3231 pochodzących z chńskich portali sprzedażowych.
    Pobór prądu też był niezgodny z kartą katalogową.
    Padały przypuszczenia że nie są to oryginalne uklady Maxima lub że są
    wykorzystywane wadliwe uklady odrzucone w procesie produkcji.

    JarekC