  • 1. Data: 2010-11-28 19:13:04
    Temat: Regeneracja głowicy - czego się spodziewać
    Od: "Piotr Śmiech" <l...@g...pl>

    Witam,
    Będę wymieniał uszczelkę pod głowicą, więc głowica będzie zdjęta. Czy warto
    oddawać ją "do regeneracji"? Czego się spodziewać? Silnik jest stary, ale
    "dobrze" pracuje (tylko ostatnio puściła uszczelka - po 350000km). Jedyny
    mankament, jaki widzę (słyszę) to klekotanie zimnego silnika, które ustępuje
    po 2-5 minutach pracy. Innych problemów nie zauważyłem, ale nie jestem
    specjalistą.
    W zależności od warsztatu proponują wymianę samej uszczelki (nawet bez
    planowania głowicy) po wymianę wszystkich uszczelek (?) wraz z tą regeneracją
    (nie udało mi się ustalić dokładnie na czym to polega - mechanik powiedział,
    że "silnik będzie jak nowy"). Auto to stary saab 9000 z 1994r (16V z turbo).
    To klekotanie to ponoć wyrobione popychacze hydrauliczne zaworów - ale czy da
    się je zregenerować zamiast wymieniać? (komplet nowych popychaczy w ASO to
    ponad 2000zł)
    Z góry dziękuję za Wasze uwagi.
    Pozdrawiam,
    PS

  • 2. Data: 2010-11-28 19:21:52
    Temat: Re: Regeneracja głowicy - czego się spodziewać
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

> [...]
    > regeneracją
    > (nie udało mi się ustalić dokładnie na czym to polega - mechanik

    Prawdopodobnie polega na szlifowaniu zaworow, frezowaniu gniazd, wymienianie
    prowadnic i uszczelniaczy. W twoim przypadku ograniczylbym sie do wymiany
    uszczelki ew. planowaniu glowicy.

    Dysiek

  • 3. Data: 2010-11-28 19:36:10
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 28 Nov 2010 19:21:52 +0100, Dysiek napisał(a):

    > Prawdopodobnie polega na szlifowaniu zaworow, frezowaniu gniazd, wymienianie
    > prowadnic i uszczelniaczy. W twoim przypadku ograniczylbym sie do wymiany
    > uszczelki ew. planowaniu glowicy.

    Plus obowiązkowo kontrola szczelności głowicy. Znam przypadki, że mechanik
    naciągnął klienta na wszystko co powyżej, planowanie itp. po czym okazało
    się, że głowica do kosza bo ma mikropęknięcia.

    Większości mechaników/zakładów nie chce się kontrolować szczelności bo to
    dodatkowa robota/koszta

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 4. Data: 2010-11-28 19:58:18
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-11-28 19:13, Piotr Śmiech pisze:
    > Witam,
    > Będę wymieniał uszczelkę pod głowicą, więc głowica będzie zdjęta. Czy warto
    > oddawać ją "do regeneracji"?

    Głowicę się sprawdza.
    Demontuje się sprężyny zaworów i sprawdza szczelność między zaworem a
    gniazdem (chyba przez wytworzenie próżni w kanałach głowicy).
    W razie nieszczelności się tam robi jakieś szlify na 3 kąty czy inne
    cuda (nawet nie wiem dokładnie), ale to dopiero po sprawdzeniu. Jak
    wszystko jeszcze szczelne to nie warto, bo to sporo pracy jest.

    Sprawdza się też luz zaworu w prowadnicy i ewentualnie wymienia prowadnice.

    Przy okazji sprawdzenia warto wymienić uszczelniacze, bo to kosztuje
    grosze, a wszystko już się ma na wierzchu.

    > W zależności od warsztatu proponują wymianę samej uszczelki (nawet bez
    > planowania głowicy)

    To jest jakieś dziwne podejście.
    Planowanie czasami nie jest konieczne, ale w przypadku kiedy uszczelka
    już puściła, raczej będzie potrzebne.

    IMO jak zdejmujesz głowicę, to zawsze się ją powinno minimalnie
    splanować żeby mieć pewność że jest równa.
    W dokumentacji trzeba poszukać minimalnej dopuszczalnej grubości głowicy
    i jeżeli jeszcze jest zapas, to nie ma się co zastanawiać.
    Bo ile zaoszczędzisz na tym? 50zł? A potencjalnie będziesz w plecy nową
    uszczelkę i całą robotę jeszcze raz.

    Do tego powinno się też wymienić śruby głowicy (zwłaszcza jeżeli są
    długie i cienkie).

    > To klekotanie to ponoć wyrobione popychacze hydrauliczne zaworów - ale czy da
    > się je zregenerować zamiast wymieniać? (komplet nowych popychaczy w ASO to
    > ponad 2000zł)

    Ponoć istnieje taka usługa jak regeneracja popychaczy hydraulicznych,
    ale nie mam pojęcia jak to się odbywa.
    Obawiam się że to będzie jakieś mycie w myjce ultradźwiękowej i
    rozruszanie ich na siłę.

    W każdym razie jak by to nie było robione, to słyszałem o tym jak
    najgorsze opinie - trwałość podobno rzędu setek kilometrów i w ogóle nie
    warto.

    Pechowo trafiłeś w bardzo drogi rozmiar popychaczy - bo np. takie same
    popychacze, różniące się jedynie 2mm niższą obudową kosztują 1/4 ceny
    tych Twoich.

    Jest jeszcze możliwość zamiany układu hydraulicznego na klasyczny
    mechaniczny popychacz z płytkami regulacyjnymi.
    Jak się dowiadywałem, to dla 16 zaworów coś takiego miało kosztować
    około 1000zł.
    Taki zabieg robi się np. jak podnosi się prędkość obrotową silnika czy
    zmienia wałki rozrządu na bardzo ostre, pytaj więc o to w warsztatach
    mechanicznie tuningujących silniki (czyli nie chiptuning). Bo w
    warsztacie gdzie tylko się naprawia silniki mogą nie wiedzieć co i jak.
    Wadą jest późniejsza konieczność regulowania tego luzu co kilkadziesiąt
    tysięcy kilometrów (tak jak w starych samochodach które nie miały tam
    hydrauliki)

  • 5. Data: 2010-11-29 10:55:29
    Od: "Piotr Śmiech" <l...@g...pl>

    Czyli zrobię tylko planowanie i test na mikropęknięcia (oczywiście jeśli
    inspekcja wizualna nie pokaże czegoś poważniejszego).
    Mechanicy, którzy "ostrożnie" podchodzą do planowania uważają, że (i) głowice
    tych silników (SAAB B202*) są zrobione z dość mocnego stopu aluminium, (ii)
    planowanie zmniejsza pojemność silnika i zmienia parametry kompresji.

    Czy w Warszawie (najlepiej w południowej części) możecie polecić jakąś firmę,
    zajmującą się serwisem głowic?

    Pozdrawiam,
    PS

  • 6. Data: 2010-11-29 22:07:37
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-11-29 10:55, Piotr Śmiech pisze:

    > Mechanicy, którzy "ostrożnie" podchodzą do planowania uważają, że (i) głowice
    > tych silników (SAAB B202*) są zrobione z dość mocnego stopu aluminium, (ii)
    > planowanie zmniejsza pojemność silnika

    Jeżeli czegoś nie pokręciłeś, to radzę zmienić tych mechaników - trochę
    strach oddać silnik w ręce kogoś kto nie ma podstaw wiedzy na temat tego
    jak silnik działa.