  • Data: 2013-10-20 19:31:54
    Temat: Re: "zrób mi takie coś" a kwestie prawne
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Miałeś taką sytuację, czy tylko teoretyzujesz?
    Tak, wielokrotnie.

    > To, że pan Henio wykonał instalację u Ciebie oraz kilku Twoich
    znajomych
    > nie świadczy o tym, że pan Henio jest zobowiązany do prowadzenia
    > działalności gospodarczej. Aby US mógł zakwalifikować taką działalność
    > do DG to musiałby udowodnić panu Heniowi, że ww działalność jest
    > prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły.

    A myślisz, że to takie egzotyczne przypadki i US tego nie robi?
    Toż to chleb powszedni US'ów.
    Ogłoszenie na forum, FB, w gazecie, zdobedzie wizytówkę,
    obdzierkę z nr tel, życzliwy doniesie albo inny bęcwał się wygada
    że ma takiego Pana Henia co robi i że go poleca bo ma praktykę
    a robi taniej bo na umowę o dzieło?

    > Jeżeli zaś chodzi o US to niby dlaczego miałby kwestionować taką umowę
    > pana Henia, skoro w rozliczeniu sumarycznym otrzymuje znacznie wyższy
    > podatek PIT niż gdyby pan Henio prowadził DG?

    Bo tak stanowi prawo z którym wątkotwórca chce być w zgodzie.

    > W przypadku zarejestrowania DG pan Henio ma duże możliwości odliczeń.
    > W zależności od wybranej formy opodatkowania, może płacić 8,5% podatku
    > dochodowego bez odliczania kosztów dochodu w przypadku ryczałtu lub
    też

    8,5? Wow! A gdzie Ty to wyczytaleś?
    Jarek nie jest hyrdaulikiem tylko konstruje urzadzenia elektroniczne.
    Przeczytaj ustawę i nie udzielaj nieprawdziwych informacji.

    > może wliczyć w koszty uzyskania przychodu zarówno narzędzia,
    materiały,
    > paliwo do samochodu, gacie, w których wykonuje usługę, a nawet papier
    > toaletowy, którym sobie podciera d... jak jest na budowie w przypadku
    > rozliczania DG na warunkach ogólnych. Stąd często bywa tak, że
    > prowadzący DG mają wysokie przychody, a przy tym nie płacą w ogóle
    > podatku.

    To oznacza stratę czyli zainteresowanie ze strony US który się zapyta:
    "A z czego Pan finansuje tę stratę?" (kontrola)
    Kolejna "rada" na zakombinowanie?

> [...]
    > przecinaka, ani też żadnych innych kosztów. Odlicza zryczałtowany
    koszt
    > 20% od zarobionej kwoty (przychodu) i od reszty przychodu płaci
    podatek
    > wg skali progresywnej czyli do 85528zł dochodu 18%, zaś powyżej
    85528zł
    > 32%.

    > Patrząc od strony opłacalności to umowa o dzieło jest najbardziej
    > korzystną formą umowy dla US, ponieważ w jej przypadku nie przysługują
    > zwolnienia, odliczenia, ani możliwość skorzystania z podatku liniowego

    Nic tylko wciel swój genialny pomysł w życie.
    Prośba była o legalne sposoby bycia ok względem fiskusa.

    Ja odniosłem się do Twojego pomysłu, żeby zakombinować i nazwać coś
    umową o dzieło bo od tego nie ma ZUS'u, i rejestrować DG nie trzeba.
    Obyś nie musiał w praktyce sprawdzać jak działa art. 199a OP:

    Art. 199a.
    § 1. Organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności
    prawnej, uwzględnia
    zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie
    oświadczeń woli
    złożonych przez strony czynności.
    § 2. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej
    czynności
    prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej.
    § 3. Jeżeli z dowodów zgromadzonych w toku postępowania, w
    szczególności zeznań
    strony, chyba że strona odmawia składania zeznań, wynikają wątpliwości
    co do istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa, z którym
    związane
    są skutki podatkowe, organ podatkowy występuje do sądu powszechnego
    o ustalenie istnienia lub nieistnienia tego stosunku prawnego lub prawa.

    g.