  • 1. Data: 2009-05-05 21:04:59
    Temat: zmiana kierunku obrotów silniczka
    Od: gervee <g...@g...com>

    Witam!
    Do zabawki dla dzieciaka potrzebuję zastosować zmianę kierunku obrotów
    silniczka prądu stałego. Sterowanie ma się odbywać dwoma przyciskami
    (SW1-ON->przód, SW2-ON->tył, SW1 i SW2-ON-> stop, SW1,SW2-OFF, stop).
    Zasilanie będzie z baterii 3V (ewentualnie może być max. 6V). Z tego
    co się orientuję można by posłużyć się scalonym driverem ale nie
    znalazłem odpowiedniego (w obudowie jaką jestem w stanie polutować i
    na odpowiednie napięcie oraz tanie). Może znacie taki driver (dostępny
    w normalnej sprzedaży)?

    Rafał

  • 2. Data: 2009-05-05 22:37:33
    Temat: Re: zmiana kierunku obrotów silniczka
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    gervee pisze:
    > Witam!
    >
    > na odpowiednie napięcie oraz tanie). Może znacie taki driver (dostępny
    > w normalnej sprzedaży)?

    A nie wystarczą dwa przełączniki dwuprzełączne monostabilne?

    Istotne jest tylko to, żeby nie spowodować zwarcia, tzn. nie podać
    jednocześnie plusa i minusa na ten sam kabel, przez równoczesne
    wciśnięcie dwóch przycisków.

  • 3. Data: 2009-05-06 06:09:50
    Od: gervee <g...@g...com>

    On 6 Maj, 00:37, Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam> wrote:

> [...]
    >
    > Istotne jest tylko to, żeby nie spowodować zwarcia, tzn. nie podać
    > jednocześnie plusa i minusa na ten sam kabel, przez równoczesne

    No i w tym tez problem, że ... dzieciak nie ma 2 lat i mu tego nie
    wytłumaczysz ;).

    Rafał

  • 4. Data: 2009-05-06 06:48:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Rafał napisał:

    > No i w tym tez problem, że ... dzieciak nie ma 2 lat i mu tego nie
    > wytłumaczysz ;).

    A po co mu tłumaczyć? To przełącznik ma takie rzeczy wiedzieć, nie
    dzieciak. Kiedyś nie było mikroprocesorów i drajwerów, a zabawki
    jeździły do przodu i do tyłu.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-05-06 06:48:17
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "gervee" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

> [...]
    > wciśnięcie dwóch przycisków.

    No i w tym tez problem, że ... dzieciak nie ma 2 lat i mu tego nie

    A dlaczego taki układ włączników?
    Nie może być tak:
    SW1 -ON - przód
    SW1- OFF - tył
    SW2 -ON - działanie
    SW2- OFF - stop
    i nie ma problemu z naciskaniem dwu przycisków.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2009-05-06 07:44:05
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    gervee pisze:
> [...]
    > znalazłem odpowiedniego (w obudowie jaką jestem w stanie polutować i
    > na odpowiednie napięcie oraz tanie). Może znacie taki driver (dostępny

    Jeśli to nie musi być jakieś super miniaturowe, to da się odpowiednio
    okablować dwa isostaty lub podobne, każdy po cztery trójki styków i
    będzie działać dokładnie jak piszesz. Tylko w przpadku isostatów trzeba
    jakoś rozwiązać problem spadających przycisków, które dla małego dziecka
    mogą być niebezpieczne :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 7. Data: 2009-05-06 08:27:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > A po co mu tłumaczyć? To przełącznik ma takie rzeczy wiedzieć, nie
    > dzieciak. Kiedyś nie było mikroprocesorów i drajwerów, a zabawki
    > jeździły do przodu i do tyłu.

    No o tym właśnie mówię, mało tego, nawet dwa jednoprzełączne wystarczą,
    tylko wystarczy pomyśleć 1 minutę:

    + --------. ,---------- +
    \ /
    `-------(M)---------'

    - -------- ---------- -

    I żadnego zwarcia nie będzie. Jak wciśnie dwa naraz to poda dwa minusy
    na silniczek.

  • 8. Data: 2009-05-06 09:24:13
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    gervee pisze:
> [...]
    > znalazłem odpowiedniego (w obudowie jaką jestem w stanie polutować i
    > na odpowiednie napięcie oraz tanie). Może znacie taki driver (dostępny

    Kup w elektronicznym za rogiem przycisk do elektrycznych szyb do
    samochodu, na tym przycisku nawet strzałki będziesz mieć narysowane,
    oraz zamontowane są tam sprężyny zwrotne.
    Z powodzeniem zastosowałem taki przycisk do "quada" na baterie tym samym
    dodałem bieg wsteczny:)
    Pozdrawiam
    Rafał

  • 9. Data: 2009-05-06 20:49:06
    Od: gervee <g...@g...com>

    On 6 Maj, 10:24, Rafal <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > oraz zamontowane są tam sprężyny zwrotne.
    > Z powodzeniem zastosowałem taki przycisk do "quada" na baterie tym samym

    Kupiłem przełącznik do szyb elektrycznych ... podłączyłem i działa.
    Niestety przełącznik jest stosunkowo duży a co za tym idzie "pilot"
    trochę powiększył się.

    Dla potomnych sposób podłączenia (przełącznik ma 5 końcówek - licząc
    od lewej 1...5):
    - środek (3) - "+ zasilania"
    - skrajne (1,5) - bieguny silniczka
    - pozostałe (2,4) - "minus zasilania"

    To w przypadku gdy przełącznik ma taki schemat łączenia:
    pozycja spoczynkowa -> 1-2,4-5
    lewo -> 1-3,4-5
    prawo -> 1-2,3-5

    Rafał