    From: JanuszR <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zgubny wpływ elektronik na młode pokolenie :)
    Date: Mon, 09 Feb 2009 15:28:38 +0100

    > Chciałbym poznać ten dowód na nieistnienie "Boga" :) To nawet jest ciekawe.
    > Aha, a tak przy okazji, korpuskularno-falowy...hm...Rozumiem, że kolega
    > rozumie, że natura światła została wyjaśniona całkowicie...
    > No to może z innej beczki, czy mógłby kolega podać wyjaśnienie efektu
    > alokalnego w fizyce kwantowej ? Tutaj dwa słowa o splątaniu kwantowym
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Stan_spl%C4%85tany
    >
    > Tak delikatnie zmierzam do tego, żeby przestrzec kolegę przed przyjmowaniem
    > stanu "naukowej wiedzy" jako skończonego, pełnego (i w ogóle zbliżonego do
    > realiów tu i ówdzie :)

    No nareszcie mniej OT a bliżej elektroniki :) Chciałbym się tylko
    dowiedzieć dlaczego nadajesz właściwościom materii jakieś magiczne
    znaczenie? Nauka w swojej metodologii posługuje się matematycznymi
    modelami rzeczywistości. Tak się składa, że materii można przypisać
    zarówno model falowy jak i cząsteczkowy i oba modele poprawnie w pewnym
    zakresie oddają zachowanie się materii. Żaden z obowiązujących modeli
    (tzw. teorii naukowych) nie zakłada poprawki na istnienie boga. Co
    więcej wprowadzenie ew. takiej poprawki sprowadzałoby te modele do
    absurdu zatem zniszczyłoby naukę.

    Na istnienie istnienie cząstek sprzężonych istnieją hipotezy co prawda
    jeszcze nie udowodnione empirycznie i bez pełnego opisu matematycznego
    ale jest wyjaśnienie, które kiedyś będziemy mogli nazwać teorią naukową.
    Tylko nauka zakłada, że krynica wiedzy nie jest skończona i że prawdy
    absolutnej nie posiądziemy nigdy bo po odpowiedzi na pytanie zawsze
    pojawią się kolejne. Natomiast świat wierzeń każe nam wierzyć w
    skończony świat prawd absolutnych, świat zamknięty bez możliwości rozwoju.

    PS
    Mnie osobiście kiedyś najbardziej zaskoczyło rozwiązanie kwantowe równań
    Schredingera z których wynikały określone stany kwantowe materii i
    tłumacząc na makro kot Schredingera mógł być jednocześnie żywy i martwy.
    Nie przywiązywałbym się za bardzo do tzw. zdrowego rozsądku przy opisie
    mikroświata. Tam zagadnienia sensu oraz przyczyno-skutkowe są czysto
    teoretyczne. Robocza hipoteza co do cząstek sprzężonych brzmi, że są to
    te same cząstki w dziedzinie czasu lecz są rozłożone w dziedzinie
    przestrzeni. Problem pojawia się na poziomie kwantowych w momencie gdy
    chcemy naruszyć zasadę nieoznaczoności Heinsenberga tj. dokonać w pełni
    określonego pomiaru na poziomie kwantowym. Póki co są to zagadnienia,
    które dopiero wprowadzą fizykę na nowe wody.

    JanuszR