  • Data: 2011-09-04 20:19:48
    Temat: Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
    Od: "j.r." <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W swojej wiadomości Adam Dybkowski napisał:

    > Czyli tak jak myślałem - garść ceramicznych.
    >
    > Nie wiedziałem tylko, że w rozmiarze 0805 potrafią już wcisnąć 22uF. A
    > tantal nie będzie lepszy (a przy tym tańszy)? Również długowieczny i
    > nie wysycha, a tutaj ekstremalnie mała rezystancja 5 połączonych
    > równolegle ceramików nie gra dużej roli w końcu.

    http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-sm
    d-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html

    za 5 szt złotówkę w detalu to chyba nie za dużo?

    > Ja zamiast 78L12 dałbym 78M12. Może duży ale na 100% nigdy się nie
    > przegrzeje. Niewiele droższy od 78L12.
    Tylko że 78L12 zabezpieczy się przy 150mA zabezpieczając trafo
    przy przeciążeniu a 78M12 zagotuje trafo jeśli nie ma termika.
    > A dlaczego trafo na 400V? Czy
    > 230V/12V nie jest wystarczająco długowieczne dla "wiecznego"
    > zasilacza?
    Niestety :(
    Osobiście uważam że już nie. Widziałeś może na własne oczy rozmiary
    typowych transformatorów stosowanych w latach 70 czy 80?
    Obecnie są one obdarte z miedzi a nawet żelaza jak tylko się da.
    Małe trafa grzeją się podobnie obciążone w 10% jak i w 100%
    przez co elektrolit obok nich wysycha.
    Prąd jałowy transformatora EI 160VA obecnie produkowanego przez
    Indela
    jest porównywalny z prądem jałowy transformatora EI 300VA z lat 80.
    Osobiście miałem okazje podziwać trafa 230V/40V zamówione u mnie w
    firmie
    jako trafa z małym prądem jałowym, przyszły jako 400V/69V.
    Były 2 razy cięższe i o 50% wiekszej objętości od handlowych:)
    --
    pzdr, j.r.