  • Data: 2009-09-18 09:12:19
    Temat: Re: zdjecia obraczek
    Od: John Smith <u...@e...net> szukaj wiadomości tego autora

    Waldemarrr napisał(a):

    > Nikt nie zabrania ale to bez sensu.
    > Panowanie nad swiatlem wlasnie to oznacza, by rozpietosc sceny nie
    > przekraczala ok. 5EV. To nie jest moje widzimisie tylko przeznaczeniem
    > profesjonalnego zdjecia studyjnego jest najczesciej papier. A papier nie
    > przeniesie wiekszej dynamiki. Przynajmniej tak ucza na szkoleniach ELFO
    > a szkolenia Hensla zdaja sie temu nie przeczyc.

    Producent oświetlenia ma interes je sprzedawać.
    Kiedyś, gdy medium był slajd o rozpiętości 5EV odpowiednie ustawienie
    światła było jedynym sensownym rozwiązaniem. Teraz jeśli ktoś potrafi
    zrobić to szybciej i taniej HDR-em, nikt mu nie zabroni. Podobnie jak
    nikt mu nie zabroni w pewnych sytuacjach zrezygnować ze światła
    błyskowego w studio.

    > HDR jest po to by "opanowac" scene o zbyt kontrastowa. Po co w studiu
    > utrudniac sobie prace i na dzien dobry robic scene zbyt kontrasowa?

    To chyba jest kwestia doboru narzędzia do zadania, a także opanowania
    konkretnego warsztatu, czyli tego, która metoda jest dla kogoś
    łatwiejsza/tańsza/szybsza. Również tego, czy priorytetem ma być
    "naturalność" zdjęcia, czy bardziej jego czytelność.

    Oczywiście wywód ten dotyczy jedynie sprawy panowania nad kontrastem
    sceny. Wiadomo, że sztuka oświetlania to znacznie szerszy temat, nie
    tylko panowanie nad kontrastami.

    --
    Mirek