-
1. Data: 2014-08-04 14:19:18
Temat: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: BartekK <s...@d...org>
Witam
Mam plan wykonania czegoś takiego:
http://img.alibaba.com/img/pb/928/847/710/710847928_
939.jpg
http://img.alibaba.com/img/pb/931/847/710/710847931_
732.jpg
Ma to pracować w wydechu samochodowym, prawie że zaraz (~40cm) za
wyjściem z turbiny. Temperatury spalin przed turbiną nie wiem jakie
będą, ale EGT przed turbiną jest wyskalowane 200-1200'C - więc może być
sporo, za turbiną pewnie mniej, ale też niemało...
To co powyżej - jest zrobione z aluminium 6061, ośka stalowa,
przepustnica stalowa, brak jakiegokolwiek ułożyskowania ośki (ma dobre
1mm luzu, wisi tylko na napędzie i samym krążku przepustnicy. To
chińskie wykonanie do mnie nie przemawia, zwłaszcza że średnica też mi
nie pasuje, więc zrobię coś podobnego samodzielnie...
I teraz pytania:
- na samą flanszę-obudowę aluminium zapewne może zostać? Mam PA6, PA11,
H111 do wyboru. To będzie 5-10mm grube, przykręcone pomiędzy dwoma
rurami z kwasówki, raczej "nie popłynie" ? Raczej boje się chemicznych
reakcji alu z gorącymi spalinami i blachą zaraz obok
- co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem (oczywiście
ślizgowym), kasowaniem luzu (zwłaszcza przy tak dużych zmianach
temperatury)? Boję się, że z jednej strony "zapiecze się", a z drugiej
takie chińskie luzy spowodują szybkie przeszlifowanie tego aluminium na
wylot (przy zamkniętej przepustnicy tam są ciśnienia spore, i to drga
jak wściekłe, piłując krążkiem przepustnicy po obudowie)
- co z samą przepustnicą, zwykły krążek z kwasówki?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
2. Data: 2014-08-04 15:17:52
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 04 Aug 2014 14:19:18 +0200, BartekK napisał(a):
> Mam plan wykonania czegoś takiego:
> http://img.alibaba.com/img/pb/928/847/710/710847928_
939.jpg
> http://img.alibaba.com/img/pb/931/847/710/710847931_
732.jpg
> Ma to pracować w wydechu samochodowym, prawie że zaraz (~40cm) za
> wyjściem z turbiny. Temperatury spalin przed turbiną nie wiem jakie
> będą, ale EGT przed turbiną jest wyskalowane 200-1200'C - więc może być
> sporo, za turbiną pewnie mniej, ale też niemało...
>
> To co powyżej - jest zrobione z aluminium 6061, ośka stalowa,
To fabryczne ? Bo aluminium to tak w ~600 C sie topi ..
W rajdowce turbina rozgrzewa sie do czerwonosci ...
J.
-
3. Data: 2014-08-04 15:21:28
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Monday, 4 August 2014 14:19:18 UTC+2, BartekK wrote:
> - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem
Weź tulejkę ślizgową w której się porusza trzpień zaworu w głowicy. Ona jest z
żeliwa, trzeba ją rozwiercić na wymiar. Jeśli ośkę zrobisz z tego samego co zawory
robią, to masz sprawdzone materiały. Smarowania tylko brakuje do pełni szczęścia :-)
Ten krążek nie ma żadnego chłodzenia, więc biedny będzie. Zwykłe 304 może da radę,
ale ja bym wziął 310. Obudowa- alu wygląda dziwnie, nie wiem jaką szczelność chcesz
tam uzyskać, ale różnica w rozszerzalności cieplnej krążka i obudowy może być kluczem
do doboru materiału.
Konrad
Konrad
-
4. Data: 2014-08-04 18:20:14
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2014-08-04 15:21, Konrad Anikiel pisze:
> On Monday, 4 August 2014 14:19:18 UTC+2, BartekK wrote:
>> - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem
>
> Weź tulejkę ślizgową w której się porusza trzpień zaworu w głowicy. Ona jest z
żeliwa, trzeba ją rozwiercić na wymiar. Jeśli ośkę zrobisz z tego samego co zawory
robią, to masz sprawdzone materiały. Smarowania tylko brakuje do pełni szczęścia :-)
>
> Ten krążek nie ma żadnego chłodzenia, więc biedny będzie. Zwykłe 304 może da radę,
ale ja bym wziął 310. Obudowa- alu wygląda dziwnie, nie wiem jaką szczelność chcesz
tam uzyskać, ale różnica w rozszerzalności cieplnej krążka i obudowy może być kluczem
do doboru materiału.
Szczelność nie jest wymagana, to ma służyć tylko do zamknięcia "wolnego
wydechu" (tzn pozostaje nadal otwarty ciąg dla spalin przez tłumik, i
tym ciśnienie ucieka) podczas spokojnej jazdy. Gdy ciśnienie/obroty/etc
przekroczone - otwiera się ta przepustnica i wydech jest "pusty" bez
oporów.
I nie - nie chcę zrobić ryczącego potwora - w tym problem że teraz tak
jest rycząco-bucząco (prawie pusty wydech), a ja chcę to wyciszyć (na
luzie/na niskich obciążeniach).
https://lh4.googleusercontent.com/-J260tPgENpM/U9KXx
ITuGfI/AAAAAAAAHTs/VtEuMAyTd_8/w1029-h493-no/wydech.
png
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
5. Data: 2014-08-04 20:24:50
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2014-08-04 15:17, J.F. pisze:
>> To co powyżej - jest zrobione z aluminium 6061, ośka stalowa,
> To fabryczne ? Bo aluminium to tak w ~600 C sie topi ..
No o tyle fabryczne, że chińczyk to tłucze i sprzedaje za ~50$, u nas
tunerzy to samo sprzedają (w pudełku z naklejką jakieś znanej firmy typu
apexi czy hks) za ~500 i więcej... ale nikt nie gwarantuje żywotności
ani jakości działania...
> W rajdowce turbina rozgrzewa sie do czerwonosci ...
No to idzie do subaru wrx sti, gdzie turbo raczej czerwone nie jest, ale
te +1.7bara dmucha (więc i po stronie gorącej pewien przepływ energii
musi występować)...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
6. Data: 2014-08-05 02:15:15
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: k...@g...com
W dniu poniedziałek, 4 sierpnia 2014 18:20:14 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
> W dniu 2014-08-04 15:21, Konrad Anikiel pisze:
>
> > On Monday, 4 August 2014 14:19:18 UTC+2, BartekK wrote:
>
> >> - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem
>
> >
>
> > Weź tulejkę ślizgową w której się porusza trzpień zaworu w głowicy. Ona jest z
żeliwa, trzeba ją rozwiercić na wymiar. Jeśli ośkę zrobisz z tego samego co zawory
robią, to masz sprawdzone materiały. Smarowania tylko brakuje do pełni szczęścia :-)
>
> >
>
> > Ten krążek nie ma żadnego chłodzenia, więc biedny będzie. Zwykłe 304 może da
radę, ale ja bym wziął 310. Obudowa- alu wygląda dziwnie, nie wiem jaką szczelność
chcesz tam uzyskać, ale różnica w rozszerzalności cieplnej krążka i obudowy może być
kluczem do doboru materiału.
>
> Szczelność nie jest wymagana, to ma służyć tylko do zamknięcia "wolnego
>
> wydechu" (tzn pozostaje nadal otwarty ciąg dla spalin przez tłumik, i
>
> tym ciśnienie ucieka) podczas spokojnej jazdy. Gdy ciśnienie/obroty/etc
>
> przekroczone - otwiera się ta przepustnica i wydech jest "pusty" bez
>
> oporów.
>
> I nie - nie chcę zrobić ryczącego potwora - w tym problem że teraz tak
>
> jest rycząco-bucząco (prawie pusty wydech), a ja chcę to wyciszyć (na
>
> luzie/na niskich obciążeniach).
>
> https://lh4.googleusercontent.com/-J260tPgENpM/U9KXx
ITuGfI/AAAAAAAAHTs/VtEuMAyTd_8/w1029-h493-no/wydech.
png
>
>
>
>
>
> --
>
> | Bartłomiej Kuźniewski
>
> | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
>
> | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
Jeśli by to miało pracować w systemie zero jedynkowym bez stanów pośrednich to zasuwa
będzie prostsza do zrobienia.
-
7. Data: 2014-08-05 07:42:11
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: PeJot <P...@s...pl>
W dniu 2014-08-04 14:19, BartekK pisze:
> http://img.alibaba.com/img/pb/928/847/710/710847928_
939.jpg
> http://img.alibaba.com/img/pb/931/847/710/710847931_
732.jpg
/.../
> - co radzicie z tą ośką przepustnicy, jej ułożyskowaniem (oczywiście
> ślizgowym),
Ten siłownik/silnik musi nieźle obrywać cieplnie przez oś i pewnie przez
mocowanie. Uciekałbym z nim jak najdalej od "rurociągu", i tak samo z
drugim łożyskiem.
--
P.Jankisz
-
8. Data: 2014-08-06 00:43:42
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2014-08-05 02:15, k...@g...com pisze:
> Jeśli by to miało pracować w systemie zero jedynkowym bez stanów pośrednich to
zasuwa będzie prostsza do zrobienia.
Zasuwa w postaci przegrody? To musi zajmować co najmniej 2x tyle
miejsca, co średnica zamykanej rury, plus napęd. A ja potrzebuje na 3"
rurę...
I jeszcze większy (chyba) problem w łożyskowaniu elementu przesuwanego -
w stanie otwartym na prowadnicach (odsłoniętych przez cofniętą zasuwę)
będzie się gromadzić syf...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
9. Data: 2014-08-06 13:29:04
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Tuesday, 5 August 2014 07:42:11 UTC+2, PeJot wrote:
> Ten siłownik/silnik musi nieźle obrywać cieplnie przez oś i pewnie przez
> mocowanie.
Jak to w chińskiej technice: na samym początku przekładnia z plastikowymi kółkami :-)
-
10. Data: 2014-08-06 22:47:18
Temat: Re: zawór-przepustnica pracująca w spalinach samochodowych
Od: k...@g...com
W dniu środa, 6 sierpnia 2014 00:43:42 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
> W dniu 2014-08-05 02:15, k...@g...com pisze:
>
> > Jeśli by to miało pracować w systemie zero jedynkowym bez stanów pośrednich to
zasuwa będzie prostsza do zrobienia.
>
> Zasuwa w postaci przegrody? To musi zajmować co najmniej 2x tyle
>
> miejsca, co średnica zamykanej rury, plus napęd. A ja potrzebuje na 3"
>
> rurę...
>
> I jeszcze większy (chyba) problem w łożyskowaniu elementu przesuwanego -
>
> w stanie otwartym na prowadnicach (odsłoniętych przez cofniętą zasuwę)
>
> będzie się gromadzić syf...
>
>
>
>
>
>
>
> --
>
> | Bartłomiej Kuźniewski
>
> | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
>
> | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
W@edług mnie się mylisz. Ale to Twoja kasa i stracony czas.