  • 1. Data: 2011-03-12 22:33:51
    Temat: Re: zasialnie z PC
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    ToMasz wrote in <news:ilgtt3$brp$1@inews.gazeta.pl>
    > tak sie zastanawiam, podłączając 8 wtyczek pod biurkiem. czy nie dało by
    > sie zasilać połowy urządzeń "około komputerowych" z zasilacza PC?

    W sklepie z podzespolami elektronicznymi (np ktoryms z
    http://sklep.avt.pl/f/pl/help.html ) kupujesz czteropinowe gniazdo MOLEX
    (zenskie), kabel oraz wtyk DC pasujacy do Twoich urzadzen (na ogol routery
    uzywaja DC 5.5/2.5mm badz 2.1mm). Calosc lutujesz. Uwazaj na polaryzacje
    (najczesciej plus w srodku wtyczki)! Sprawdz miernikiem uniwersalnym.

    Wyzyskasz z niego 5 i 12V.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector#Disk_dr
    ive_connector_.28Molex_8981_Series_Power_Connector.2
    9

    Jesli wiesz dokladnie jakie natezenie pradu potrzebne jest Twojemu 9V
    podzespolowi z
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Drugie_prawo_Kirchhoffa
    wyliczysz parametry potrzebnego rezystora, by z 12V uzyskac 9V.

    Naped teleskopu karmie zasilaczem zewnetrznym do dyskow twardych:
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/11/MOLEX-4pin-DC5.5-2
    .5mm.jpg
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 2. Data: 2011-03-12 22:59:46
    Temat: zasialnie z PC
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    tak sie zastanawiam, podłączając 8 wtyczek pod biurkiem. czy nie dało by
    sie zasilać połowy urządzeń "około komputerowych" z zasilacza PC? tak
    wiec głośniczki, słuchawki bezprzewodowe, router... Przerabiał ktoś
    takie rozwiązanie? Chętnie bym kupił śledzia z wyjściem 12/9V i
    pasującymi kabelkami.

    ToMasz

    PS Głośniki zasilane bezpośrednio z usb, buczą przy ruchu myszką i
    zmianach okien na ekranie.

  • 3. Data: 2011-03-12 23:13:46
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "ToMasz" napisał:

    > Chętnie bym kupił śledzia z wyjściem 12/9V i pasującymi kabelkami.

    Przecież to kilkanaście minut zabawy z lutownicą i wiertarką...

    JoteR

  • 4. Data: 2011-03-13 07:49:21
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Przecież to kilkanaście minut zabawy z lutownicą i wiertarką...

    Dla 12V tak, ale z tymi 9V to już nie bardzo
    Podejżewam, że to do routera, więc tam pewnie wydajność 1 do 2A potrzebna.
    Wypadało by przetwormiczkę na taki lub większy prąd zbudować.

    Stabilizator liniowy to przy 1A 3 waty do odprowadzenia... w sumie można i
    do budy przykręcić, będzie wtedy duży kaloryferek :)

    Pozdro

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2011-03-13 09:36:37
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Irokez" napisał:

    > Dla 12V tak, ale z tymi 9V to już nie bardzo
    > Podejżewam,

    Moje oczy...

    > że to do routera, więc tam pewnie wydajność 1 do 2A potrzebna.

    Akurat zasilanie routera ze źródła zależnego od stanu włączenia jednego
    komputera to nie jest najlepszy pomysł - wyłaczy komputer i internetu w
    całym domu ni ma. Poza tym - o ile to nie jest zabawka za 30 zł z (za
    przeproszeniem) Allegro - te urządzenia mają dość wysoką tolerancję na
    poziom napięcia wejściowego, dzięki wewnętrznym przetwornicom. Ale to
    faktycznie trzeba by sprawdzić indywidualnie dla każdego urządzenia.

    > Wypadało by przetwormiczkę na taki lub większy prąd zbudować.

    W dobie gotowych modułów nie jest to już taki problem jak wtedy, gdy sam
    dłubałem się z wytrawianiem i lutowaniem płytek ;-) Dzisiaj pewnie bym po
    prostu wybebeszył chiński zasilacz za 10 zł i przykręcił samą elektronikę w
    środku obudowy zasilacza PC. Ale fakt, to już nie jest kilkanaście minut
    zabawy.

    > Stabilizator liniowy to przy 1A 3 waty do odprowadzenia... w sumie można i
    > do budy przykręcić, będzie wtedy duży kaloryferek :)

    Ale zwykłe liniowe typu 7809 nawet z radiatorem w postaci budy ATX ;-) mają
    wydajność AFAIR raptem 1A, więc może być krótko.

    Poza tym każde wyjście powinno być zabezpieczone bezpiecznikiem, na śledziu
    zmieszczą się maksimum 2 gniazda DC i towarzyszące im 2 gniazda
    bezpiecznikowe, więc do tych ośmiu urządzeń może śledzi zabraknąć ;->

    JoteR

  • 6. Data: 2011-03-13 18:19:08
    Od: "B.G" <z...@w...com.eu>

    On Sat, 12 Mar 2011 23:33:51 +0100, wrote:

> [...]
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Drugie_prawo_Kirchhoffa
    > wyliczysz parametry potrzebnego rezystora, by z 12V uzyskac 9V.

    Zbyt skomplikowane ;) i nieuniwersalne.
    Jest taki element elektroniczny, zbudowany z pojedynczego złącza p-n,
    który zwie się diodą.
    Ma on taką "śmieszną" właściwość, że niezależnie od przepływającego
    przezeń prądu, spada na nim (prawie) takie samo napięcie.
    Ta cecha, to gotowa "ryba", jak z diod zrobić uniwersalny (na różne
    prądy) reduktor napięcia jak np. 12 na 9V.

    czyli: 12v *----|>|--|>|--|>|--|>|-----* 9v (~9,3V-9,6V)

    Oczywiście taki reduktor napięcia, o ciągłym działaniu, jest
    nieekonomiczny przy większych prądach obciążenia.
    Ale do zasilania urządzeń co potrzebują nie więcej niż 2A, przy
    zastosowaniu dobranych mocowo diod, całkiem się nadaje.

    --
    B.G

  • 7. Data: 2011-03-13 20:03:15
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > Ale zwykłe liniowe typu 7809 nawet z radiatorem w postaci budy ATX ;-)
    > mają wydajność AFAIR raptem 1A, więc może być krótko.

    L200 + tranzystorek, 4 oporniki i ma napięcie jakie chce, ograniczenie prądu
    jaki chce. Do tego PolySwitch

    > Poza tym każde wyjście powinno być zabezpieczone bezpiecznikiem, na
    > śledziu zmieszczą się maksimum 2 gniazda DC i towarzyszące im 2 gniazda
    > bezpiecznikowe, więc do tych ośmiu urządzeń może śledzi zabraknąć ;->

    ... i na śledziu spokojnie 4 gniazda zmieści.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez