  • Data: 2009-05-26 13:25:35
    Temat: Re: zapowiedzi AUS 4D - świeżyzna :-)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marek napisał:

    > A co to za dodatkowe nakłady początkowe, których Centertel nie musiał
    > ponieść? Edukacja klientów, marketing? Takie prawo rynku - ktoś musi
    > być pierwszy. Startując z DCS też mieli "nakłady początkowe".

    Startując z DCS Centertel miał już koszty poniesione przez poprzedników
    (ktoś wierzy jeszcze w ściemę, że DCS...). Takie prawo rynku -- słabsi
    zapłacili za koncesję, za niesienie kagańca oświaty, a potem na gotowe
    przyszedł silniejszy.

    > Nie wiem, dlaczego inna. P4 też weszła na rynek taniej i później -
    > sytuacja jest analogiczna.

    Ale nie taka sama. Teraz rentowność biznasu znów słabnie, bo ceny nie
    takie jak kiedyś. Zresztą nie chodzi o to, że po kilkunastu latach
    świat stał się lepszy, bo wszystko tańsze. Chodzi o start w biznes
    trzech operatorów w tym samym czasie, z których jeden miał wybitnie
    uprzywilejowaną pozycję. Nawet strefę numaeacyjną dostał lepszą --
    pozwolę sobie na nawiązanie do przewodniego tematu dyskusji.

    > Nie, nie trzeba mi tego tłumaczyć. Sugeruję tylko, że podejście "ktoś
    > miał lepiej" to tylko jedna strona medalu - Ci, którzy niby mieli gorzej
    > wcale nie musieli rozpoczynać działalności, tylko poczekać na lepsze
    > czasy (o ile by nadeszły).

    Ja na przykład czekam do dzisiaj. Radzi mi Pan wchodziż w biznes teraz,
    czy jeszcze trochę poczekać?

    > Widać przedsięwzięcie miało sens, mimo iż wiadomo było o czyhającej
    > się za krzakami konkurencji.

    Co tam konkurencja. Knajpa w sensownym miejscu też ma sens, nawet mimo
    mafii przychodzącej regularnie po haracz.

    > I wszystko gra. Widać stać ich było, by sieć stworzyć. A że pojawiła
    > się konkurencja? To dobrze, zwłaszcza dla klientów. Nie widzę w tym
    > nic nadzwyczajnego.

    Mnie nie było stać. Również gdyby wszyscy startowali z równego poziomu.
    Nawet gdyby mi dali takie fory jak Centertelowi, też bym nie wydolił.
    No to nie startowałem. Konkurencja na szczęście jakaś jest, to dobrze,
    na to nie narzekam. A że są równi i równiejsi -- to dla mnie też nic
    nadzwyczajnego.

    > Ameritech - raczej kiepsko, bo z Centertela się wycofał. Centertel miał
    > sporo do nadrobienia, by móc konkurować na rynku. Widać potrafili to
    > robić - zawalczyli ceną. Tak jak teraz P4.

    Jak się nie jest na minusie tak jak konkurencja, to można wygrywać
    u klienta ceną, to chyba oczywiste i nikt temu nie zaprzeczy.

    A teraz coś na wypadek gdyby miało się okazać, że piszę rzeczy mało
    dyskusyjne, a ktoś jednak chciałby podjąć polemikę: skoro takim
    patałachom jak tepsiarze z centertela udało się zgarnąć tyle samo
    klientów co pozostałym graczom, to nie ma siły, musieli być
    uprzywielejowani.

    --
    Jarek