    From: m...@s...com
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: [zabytek] 486 - problemy z dyskietkami
    Date: Thu, 22 Dec 2022 18:30:41 +0100

    Deep inside the Matrix, convinced that Sun, 30 Oct 2022 05:38:35 GMT
    is the real date, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> has
    written something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    Temat trochę stary, ale nie takie się ożywiało :P

    >A nie masz jakiś dysków PATA? Widzę po kilkadziesiąt zł na Allegro..

    W sumie jeśli się chce odtworzyć "full experience", to najlepiej coś z
    epoki. Mnie się udało ongiś przytulić kilka dysków z odpowiedniej
    epoki. Leżą i czekają na moją wenę...
    Z adapterami to trochę loteria, ide-CF niby powinno zawsze działać,
    ale jednak z jakiegoś powodu nie chciała raz czy dwa. W jednym
    laptopie mam ssd msata na adapterze do laptopowego złącza IDE, działa,
    ale nie wstaje po resecie - trzeba wyłączyć i włączyć. Co ciekawe,
    taka opcja wychodzi sporo taniej od dużej karty CF...

    Jeśli kabel pozwala, można zamienić miejscami stacje dyskietek. Bywało
    że różne napędy niezbyt się ze sobą lubiły. Ewentualnie odpiąć jedną
    stację i próbować na drugiej (tylko wtedy stacja musi być wpięta ZA
    przekręconym fragmentem taśmy).

    >Tak przy okazji, bo podobne zabawy pewnie zacznę za parę lat... widzę,
    >że nowe klawiatury ps/2 są nadale dostępne. Te przejściówki DIN->ps/2
    >rozsądnie działają, czym masz w mobo już ps/2 lub starą klawiaturę z DIN?

    Działają spokojnie, nic się z nimi nie dzieje.

    >Inne pytanie, bazujesz na swoich starych zasobach, czy kupujesz części?
    >Jeśli to pierwsze to zastanawiam się jak się te wszystkie komponenty
    >zachowują np. po 20-30 leżakowania. Mam ze 2-3 zestawy, i386sx, jakieś
    >i486 w wersji full tower, trochę 20-60MB dysków, wszystko nieruszane od
    >prawie 30 lat. Czego się spodziwać przy próbach uruchomienia i czy jedna
    >gaśnica wystarczy?

    Bardziej bałbym się o zasilacz, trzeba przepatrzeć. Same płyty z tego
    okresu nie mają dużych sekcji zasilania i kondensatorów które mogłyby
    odfrunąć. Słabym punktem są cieknące po latach baterie do biosów:
    niedawno łatałem płytę 386SX cokolwiek nadżartą przez kwas z baterii.
    Jeśli płyty mają być przechowywane przez dłuższy okres czasu,
    pokusiłbym się o wylutowanie / wycięcie tych baterii. Poza tym, jeśli
    nie ma ewidentnych uszkodzeń, pryśnięcie kontaktem styków w slotach i
    ewentualne dociśnięcie kości w gniazdach to jedyne co trzeba zrobić.

    >Grafika na starych ISA czy masz sloty pci/agp? PCI daje się ciągle kupić
    >nowe karty.

    386 to tylko isa. Źródło kart - szmelce, targi gdzie bywają
    dziadki-złomiarze, regularne odwiedzanie okolicznych kontenerów na
    elektrośmieci, wolontariat przy okresowych zbiórkach... Albo kupienie
    nowej karty z produkcji robionej przez entuzjastów. Albo urabianie
    tego dziwnego znajomego który ma w piwnicy hermetycznie zamknięte
    plastikowe wiaderka z dziesiątkami kart z różnych epok... Może
    odsprzeda :P

    486 - jak PCI, to spoko, jest jeszcze trochę kart. Gorzej jeśli jest
    tylko isa i VLB - wtedy jak wyżej,

    Pozdrawiam :)