    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zaawansowane kompakty... dla podroznika
    Date: Fri, 06 May 2016 22:47:39 +0200

    Crazy Bejbi <t...@n...ma> writes:

    > Hybryda (np Sony RX10 III) ma jeszcze jedną zaletę: makro. Czego nie
    > ma znowu z m43. Znowu trzeba kupić inne szkło.

    W przypadku hybryd (nie wiem jak tu) też nie jest to oczywiste.
    Większość (wszystkie?) hybrydy mają macro na szerokim końcu, ale wtedy
    zniekształcenia geometryczne są tak tragiczne, że nie nadaje się to do
    niczego oprócz fotografowania naprawdę płaskich obiektów. Odległość od
    obiektu musi być minimalna.
    Natomiast przy tele, minimalna odległość ogniskowania często jest tak
    duża, że uzyskany obraz jest zbyt mały. Nie pomaga w tym obiektyw, który
    bardzo się skraca (nawet kilkukrotnie mniejsza ogniskowa) przy małej
    odległości ogniskowania. W mniejszym (raczej) stopniu dotyczy to
    większych obiektywów.

    W przypadku RX10 III piszą o powiększeniu 0,49 x przy max tele. Na
    sensorze 20 MPix o przekątnej mniejszej przecież niż 2/3 cala dawałoby
    to przyzwoitą rozdzielczość macro. Przynajmniej teoretycznie, kwestia
    też jakości obiektywu (obiekt typu 20 mm, jeśli to prawda).

    Chyba że to jest 0,49 przeliczone dla 35 mm (realne 0,18, obiekt typu
    50 mm). Piszą o tym w kontekście 600 mm i 72 cm minimalnej odległości,
    jasne jest chyba że to jest bajka tylko nie wiem jak bardzo.
    Jeśli to jest 0,49 dla FF, to obiektyw MFT o podobnym powiększeniu
    efektywnym i "14-140" powinno dać się chyba kupić, może nawet lepszej
    jakości.
    --
    Krzysztof Hałasa