eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingzaawansowane aiRe: zaawansowane ai
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!not-for-mail
    From: zażółcony <r...@c...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: zaawansowane ai
    Date: Thu, 19 Apr 2012 17:49:13 +0200
    Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl/
    Lines: 61
    Message-ID: <jmpc5l$mrh$1@news.task.gda.pl>
    References: <jmhnji$fi6$1@inews.gazeta.pl> <jmi22j$19n$1@inews.gazeta.pl>
    <jmj41g$euf$1@inews.gazeta.pl> <jmj8cs$poh$1@inews.gazeta.pl>
    <jmjk3l$rd8$1@inews.gazeta.pl> <jmjmm3$5aq$1@inews.gazeta.pl>
    <jmjnm0$7ua$1@inews.gazeta.pl> <jmjp8b$c8l$1@inews.gazeta.pl>
    <jmjs0a$ke8$1@inews.gazeta.pl> <jmjtsa$4pb$1@news.task.gda.pl>
    <jmjv8j$g$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.task.gda.pl 1334850549 23409 83.14.249.194 (19 Apr 2012 15:49:09 GMT)
    X-Complaints-To: a...@n...task.gda.pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 19 Apr 2012 15:49:09 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:11.0) Gecko/20120327
    Thunderbird/11.0.1
    In-Reply-To: <jmjv8j$g$1@inews.gazeta.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:196878
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-04-17 16:38, f...@N...gazeta.pl pisze:

    > tutaj w przypadku prostej krowy bylyby dwa problemy ->
    >
    > mam duzo postaci>10 tys i duza mape> 1000x1000
    > i updatowanie dla kazdej z nich mapy zapachu by troche
    > trwalo (co prawda jest to chyba (*)koszt porownywalny z
    > rozgladaniem sie, gdzie kazda postac przy kazdym rozejrzeniu
    > sie musi przeczytac np do 400 sasiadujacych pol - to ujdzie
    > ale jest to lekkie obciazenie)
    >
    > (*) po zastanowieniu wychodzi ze jendak znacznie wiekszy bo
    > tzrebaby chyba przetwarzac cala mape wzgledem zapachow a to
    > by zmulilo jak nie wiem co
    >
    > poaztym, zapachy mieszalyby sie i trzebeby kombinowac z podzialam
    > na podtypy i/lub uzywac wielu map do trzymania roznych - za duza
    > komplikacja za duzo ramu i za wolno

    Żebyś dobrze zrozumiał - updatowanie mapy dla jednego zapachu
    robisz tylko raz - nie przypadkiem wspomniałem o automatach
    komórkowych. Wtedy nie ma tu problemu dużej ilości postaci,
    bo każda z nich generuje tylko zapach 'pod sobą' o wielkości 10.
    W jednym cyklu gry musisz teraz przejść 1000 x 1000 pól i
    zaktualizować mapę zapachu zgodnie z regułą max(sąsiedzi)-1
    Robisz to raz a nie tyle razy, ile jest postaci.

    Po drugie - w grach zazwyczaj wystarczy podział na 'dobrych' i
    'złych', więc wszyscy źli pachną tak samo. Ale masz rację
    - jeśłi to nieuniknione, to wprowadzenie większej ilości
    typów zapachów sytuację komplikuje. Natomiast jeszcze bym
    nie rezygnował - na automatach komórkowych możesz zgrabnie
    zaimplementować więcej możliwości. Najprostsze byłoby
    założenie, że zapachy się przykrywają, tzn. niektóre są
    silniejsze. Wtedy masz maksa 'dwukryterialnego', troszeczkę
    bardziej złożona funkcja wyboru, ale bez przesady.

    Algorytm zapachu jest o tyle ciekawy, że zapach rozchodzi się
    z pewnym opóźnieniem, nie niknie od razu po zniknięciu
    swojego źródła, automatycznie znajduje luki np. w murach.

    Ja kiedyś zaimplementowałem na tym algorytm 'potwora'
    wyszukującego na mapie i pożerającego diamenty :)
    Po zapachu potrafił je wyszukać nawet w najbardziej zawiłych
    labiryntach, nie był za to w stanie ich wyczuć przez mur,
    Gubił trop po zawaleniu przejścia przez kamienie, by go
    po jakimś czasie (nie od razu) odzyskać, gdy w jakimś innym
    miejscu planszy pojawiło się przejście.

    Gdyby pokombinować, to można też spróbować na automatach komórkowych
    zaimplementować algorytm zapachu ukierunkowanego, który
    by bardziej przypominał światło, ale trzeba by się wtedy
    trochę bardziej pobawić, każdy automat musiałby mieć więcej
    pamięci, by wiedzieć skąd światło przyszło i jaki jest
    jego rozrzut 'na przyszłość'. Myślę, że dałoby się
    tu uzyskać całkiem niezły efekt czegoś w rodzaju
    'zapachu wyrzucanego kierunkowo', zachowującego się
    bardziej jak dźwięk, czyli coś pośredniego między
    zapachem a światłem, wystarczającego, by z dużej
    odległości widzieć niedokładnie, z dużym wpływem przeszkód
    zasłaniających prosty kierunek, a dokładnie widzieć z bliska.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: