  • Data: 2009-07-01 12:28:44
    Temat: Re: za dobry monitor?
    Od: Czornyj <m...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > witam!
    > kupilam sobie jakis czas temu eizo z matryca s-pva i jestem z niego
    > bardzo zadowolona, gdyby nie fakt ze moje wszystkie zdjecia wygladaja na
    > innych monitorach fatalnie (np na macbooku) ;)
    > macie na to jakis patent? jakis specjalny profil gdy przygotowywujecie
    > zdjecia do internetu? czy moze  mi sie po prostu wzrok rozleniwil?

    Najprawdopodobniej monitorem tym jest szerokogamutowe Eizo S2231/32W.
    Pracując z monitorem szerokogamutowym należy korzystać WYŁĄCZNIE z
    aplikacji wyposażonych w moduł zarządzania barwą, oraz zapisywać
    profil zdjęcia. W przypadku zdjęcia wyrenderowanego do przestrzeni
    sRGB oglądanego np. na monitorze S2231W w przeglądarce Internet
    Expolrer barwy są mocno przekłamane, gdyż zostają wyświetlone w
    przestrzeni monitora, która jest zbliżona do AdobeRGB - wizualnym
    efektem są cukierkowe, nasycone barwy.

    Zdjęcia do internetu należy konwertować do sRGB, gdyż jest to
    uśredniona przestrzeń odpowiadająca mniej lub bardziej większości
    monitorów używanych na świecie. Aby tak przygotowane zdjęcie poprawnie
    wyświetliło się na naszym szerokogamutowym Eizo, musimy korzystać z
    przeglądarki Safari, lub FireFox z aktywowanym modułem zarządzania
    barwą (about:config, gfx.color_management.enabled = true). W systemie
    należy podpiąć profil monitora (choćby ten fabryczny, dostarczony na
    płycie z oprogramowaniem do monitora) - w XP klikamy prawym
    przyciskiem myszy na pulpicie, Właściwości>Zaawansowane>Zarządzanie
    kolorami: dodaj i tu wybieramy profil monitora z płytki. Do oceny
    wyglądu zdjęć nie należy używać aplikacji IE, podglądu systemu Windows
    i prostych przeglądarek plików bez możliwości aktywacji zarządzania
    barwą (jak Irfan itp).