-
Data: 2016-03-02 13:23:28
Temat: Re: z sądu: wymuszenie przez wideorejestrator
Od: "G.S." <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Tue, 9 Feb 2016, J.F. wrote:
> Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:n9ceb5$5ja$...@p...wsisiz.edu.pl...
> On 2016-02-09 11:00, Budzik wrote:
> > > Z jakich przepisów wynika to prawo?
> > Powoluja sie na kontratyp doktrynalny czyli instytucje wynikajaca
> > z obowiazujacego u nas porzadku prawnego.
>
> Z obowiazujacego, czyli mozna podac z jakiego przepisu wynika ? :-)
Nie.
Bardzo często się nie da.
Co nie oznacza, że nia da się podać podstaw, tyle, że te
podstawy nie zawsze mają formę przepisów :)
Prawo nie składa się *wyłacznie* z przepisów, ale również tzw.
"zasad prawnych", czyli reguł którym te przepisy PODLEGAJĄ.
W tym przypadku w rachubę wchodzi np. zasada z grubsza brzmiąca
"nie można żądać rzeczy niemożliwych", wyrażona po łacinie:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Paremia_prawnicza
"impossibilium nulla obligatio est", "nikt nie jest zobowiązany
do rzeczy niemożliwych".
Jeśli więc jakiś przepis nakazuje Ci wykonywanie jakiejść czynności,
do której jest KONIECZNE przekroczenie zakazu, to ów przepis
"nakazujący" daje uprawnienie do przekroczenia.
Oczywiście, bywa to nadintepretowane, taka klasyka to żądanie od
obwinionego różnych danych (nie wymienionych wprost np. w uprawnieniach
do legitymowania), kiedy to policja powołuje się na fakt, że sąd
żąda od niej (policji) pewnej informacji a przepis nakazuje ją
podać. Błąd wtedy polega na tym, że przepis nie stanowi, iż te
dane należy pozyskać od obwinionego! (jakby tak było, to należałoby
zacząć od faktu, że to obwiniony powinien podać prędkość
z którą jechał i to byłaby podstawa do obwinienia, ale jeśli
nie, "bo my mamy własne dane i obwinionemu nie wierzymy", to
TYM BARDZIEJ nie wierzymy temu, co on opowiada np. o miejscu
swojego zatrudnienia :P) Skoro istnieje inna droga (choćby
przez odpytywanie sąsiadów lub pracodawcy), obwinionego można
spytać (i powie dobrowolnie, a potem trzeba sprawdzić), ale
nie można *żądać*.
Pytaniem trudnym jest więc czy kierujący pojazdem mierzącym
prędkość MUSI przekroczyć przepisy, aby dokonać pomiaru.
Sprawdzenie, czy ów "przymus" nie przekroczy innych zasad
prawnych (np. zakazu czynienia większej szkody przez spowodowanie
lub zaryzykowanie wypadku) to kolejna trudność.
A lista "zasad prawnych" taka krótka nie jest (jak widać w linku).
pzdr, Gotfryd
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo