  • Data: 2009-12-19 21:43:20
    Temat: Re: z drugiej strony [OT]
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    Marek Dyjor pisze:

    > tja pozostałe ustroje te problemy ucinają w zarodku, czasem kulką w
    > głowę czasem sznurem...

    Coś, co formalnie działa jako demokracja też może tak mieć.

    I odwrotnie - może być dyktatura czy monarchia absolutna, w której
    swobody obywatelskie są znacznie lepiej bronione niż w demokracji,
    zwłaszcza że władca absolutny może mieć (do pewnego stopnia!) głupie
    naciski społeczeństwa np. na nadmierne zapomogi czy pozbycie
    się/prześladowanie jakiejś nielubianej mniejszości.

    Z aktualną demokracją problem jest taki, że jest to ustrój, w którym
    idioci mogą wybierać cwaniaczków, którzy potrafią się im odpowiednio
    podlizać. W rezultacie do władzy dorywają się ludzie, którzy nie tyle są
    najlepsi w rządzeniu, ile tacy co są najlepsi w zdobywaniu władzy.

    Ciekawy wariant ograniczonej demokracji przedstawił Heinlein w "Starship
    Troopers" (proszę nie mylić książki z jej dość luźnymi filmowymi
    interpretacjami ;) ) - tam do uzyskania czynnego oraz biernego prawa
    wyborczego konieczne było udowodnienie, że dla dobra społeczeństwa jest
    się gotowym do poświęcenia wszystkiego, z życiem włącznie, a do
    najwyższych stanowisk kryteria były jeszcze bardziej zaostrzone.