    From: ks <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.samochody
    Subject: Re: wyrabianie dobrego nawyku.
    Date: Thu, 7 Apr 2016 15:08:43 +0200

    W dniu 2016-04-07 o 13:30, Liwiusz pisze:

    > Nadinterpretujesz znaczenie tego przepisu. Wynika on tylko z tego, że dawno temu
    > w tępych zakutych łbach nie mieściło się, że rower może przejechać przez zebrę
    > wolno i kulturalnie. I jak widać, wielu do dziś nie może tego zrozumieć.
    I bardzo dobrze, bo czasami w tępych zakutych łbach kierujących rowerami nie
    mieści się, że rower może przejechać przez zebrę wolno i kulturalnie, więc nie
    wolno wcale. Tak samo jak np. z bronią i innymi zakazanymi rzeczami. Niewłaściwe
    użycie przez grupę osób spowodowało zakaz dla wszystkich.

    > Konieczność zsiąścia z roweru nie gwarantuje ci tego, że zobaczysz rower o tyle
    > wcześniej, co pieszego, nie każdy jest tak ślamazarny.
    >
    > Ale gdyby był taki rzeczywiście cel tego przepisu, to wprowadzono by nakaz
    > zatrzymywania się przed przejściem rowerzysty, czy nawet konieczność ustąpienia
    > przez niego pierwszeństwa. A że tak nie jest, to cała twoja argumentacja się
    > wali. Zwłaszcza że na większości skrzyżowań o kierowanym ruchu przejeżdżające
    > rowery nawet z prędkością 2xpieszy nie stanowią żadnego problemu.

    no właśnie przecież jest, masz zejść z roweru, w tym celu powinieneś się
    zatrzymać i dodatkowo możesz w tym czasie się upewnić, że możesz bezpiecznie
    wejść z rowerem na przejście. Jeśli robisz zmianę z roweru na piechura 'w biegu'
    na brzegu chodnika/przejścia, to moim zdaniem nie zachowujesz szczególnej
    ostrożności, bo energia kinetyczna nie pozwoli zatrzymać Ci się i wykonasz
    wtargnięcie czy tego chcesz czy nie (i podpadasz pod "Art. 13. 1. Pieszy,
    przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną
    ostrożność ...".) Weź pod uwagę, że samochód zbliżający się do przejścia wcale
    nie musi jechać 5km/h, może jechać np 50km/h, 70km/h, a może i ostro przekraczać
    i jechać 150km/h. Czy zeskakując z roweru przed przejściem jesteś w stanie
    ocenić jego prędkość na tyle dobrze, żebyś miał pewność, ze dasz radę zatrzymać
    się przed jezdnią albo przejść na druga stronę? zanim odpowiesz przypominam, że
    na cmentarzu jest specjalna część dla tych, co mieli pierwszeństwo :)
    A jak się poślizgniesz przy zeskakiwaniu, wpadniesz na jezdnię prosto w bok
    właśnie przejeżdżającego samochodu, np. autobusu mpk to rozumiem że Cię stać na
    opłacenie naprawy?
    Oczywiście będąc na przejściu konieczności ustąpienia nie masz, a nawet masz
    pierwszeństwo, o ile wcześniej na to przejście nie wtargnąłeś. Oczywiście
    problemem stron w sadzie jest udowodnienie w trakcie sporu kto miał
    pierwszeństwo a kto wymusił lub wtargnął.

    pozdrawiam Krzysiek