  • 21. Data: 2016-05-15 10:06:04
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:nh8bsq$52g$1@node2.news.atman.pl...
    > Trudno zrozumieć, gdzie leży ciężar problemu i dlaczego jesteś tak
    > przywiązany do tekstowej karty MDA. Może czas zrobić upgrade?
    > Po wstawieniu karty VGA, problem monitora w zasadzie jest "z głowy":
    > http://allegro.pl/idealna-octek-s-vga-isa-8bit-nsi-e
    vc416-fv-gw-24-i5617581374.html

    Chyba kogoś oczadziło z tą ceną... Na jebaju jest za niecałe 50 ojro... A i
    tak uważam, że drogo, za drogo.
    (hehm, to ja się mogę wzbogacić, bo chyba kilka ISA'owych SVGA mam... Tylko
    muszę najpierw porządnie oczadzieć...)

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 22. Data: 2016-05-15 11:18:25
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 15/05/2016 01:20, John Smith wrote:
    > Trudno zrozumieć, gdzie leży ciężar problemu i dlaczego jesteś tak
    > przywiązany do tekstowej karty MDA. Może czas zrobić upgrade?

    Jak pisałem w pierwotnej wiadomości - tu nie chodzi o praktyczne
    rozwiązanie problemu, a raczej o challenge wykorzystania istniejącego (i
    działającego) sprzętu.

    > Po wstawieniu karty VGA, problem monitora w zasadzie jest "z głowy":

    Zgadza się, ja sam mam z dobry kilogram wszelakich kart VGA ISA, ale to
    nie o to chodzi.

    Zależy mi na tym by problem potraktować z czysto elektronicznego punktu
    widzenia, stąd zapytanie na tą grupę, a nie inną. Mam nieokreśloną
    czarną (ok, beżową) skrzynkę która wypuszcza 4 sygnały TTL:

    * VSYNC 50 Hz (wiki mówi że to TTL 'negative', czyli chyba -5V?)
    * HSYNC 18 KHz
    * Video ~14 MHz
    * Color ~14 MHz ('intensity')

    Pytanie jakim elektronicznym cudem to potraktować, by pozbierać,
    poskładać i namalować w jakimś bardziej współczesnym formacie (typu VGA,
    HDMI, composite, inne)...?

    Póki co, Jarosław zasugerował że niektóre starsze monitory multisync
    mogłyby sobie poradzić z tak niskim HSYNC, to może być trop.

    Janusz_K wspomniał iż gotowiec na bazie GBS8200 lub GBS8220 ma szanse
    zadziałać, a te są ogólnodostępne w bardzo przystępnych cenach, więc to
    też warte sprawdzenia (w przeciwieństwie do układów GBS8219, które mają
    gwarantowaną kompatybilność z MDA, ale przy koszcie rzędu 170-500 EUR).

    A mój własny - i zapewne naiwny - pomysł polega na podpięciu wyjść MDA
    do pinów GPIO RPi (po zbiciu poziomów TTL do 3V3), i składać to wszystko
    w software, malując odpowiednio pixele na wyjściu HDMI.

    Ciekawi mnie jednak, jak tego typu rzeczy robi się "prawidłowo", wszak
    moje doświadczenie w tej sferze jest żadne.

    Mateusz

  • 23. Data: 2016-05-15 11:52:48
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 15-05-2016 10:06, ACMM-033 wrote:

> [...]
    > (hehm, to ja się mogę wzbogacić, bo chyba kilka ISA'owych SVGA mam...
    > Tylko muszę najpierw porządnie oczadzieć...)

    Też oglądałem ebay, ceny podobne. Linka którego podałem dotyczy kart
    8 bitowych. Informację którą raczyłeś wyciąć podawała, że karty
    16 bitowe ISA są tańsze.
    K.

  • 24. Data: 2016-05-15 11:58:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Saturday, May 14, 2016, 4:43:31 PM, you wrote:

    > Mój pierwszy laptop to była Toshiba T1200. Ten, widzę, jeszcze starszy.
    > Choć na oko wiele się nie różni. Miał procesor V20, czyli lepszy klon
    > i80286.

    NEC V20 to był klon 8088... Miałem taki w Mazovii.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2016-05-15 12:10:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 May 2016 13:12:09 +0200, Mateusz Viste napisał(a):
    > Jest sobie pradawny komputer z wyjściem MDA.

    Stary lub nowy telewizor z wejsciem monotorowym lub Euro/SCART.
    Czestotliwosci o ile pamietam prawie pasuja, a konwerter cyfra-analog
    zrobisz na paru opornikach.

    > 3. MDA korzysta z 4 linii sygnałowych TTL: hsync, vsync, video i
    > intensity. Rozdzielczość 720x350 przy 50 Hz (h-freq 18.432 KHz).

    Ciekaw jestem czy jakis nowoczesny TV LCD sobie z tym poradzi ...
    jesli nie, to zwykly TV mozna nieco podkrecic, a w karcie zmienic
    kwarc - i zejsc np do 16kHz

    > Póki co wychodzi mi że do obróki takiego sygnału potrzebowałbym "coś" co
    > potrafi złapać sygnał on/off o częstotliwości ok. 14 MHz. Mój
    > dotychczasowy luźny pomysł:

    Mimo ze procki coraz szybsze, to raczej nie jest dla nich zadanie -
    tylko dla FPGA.
    Zlapac wychodzaca linie - i dwa razy wyslac ja do monitora. Wyjdzie
    36kHz, z tym sobie wspolczesne monitory radza.

    A swoja droga ... te nowoczesne LCD nie poradza sobie z video 18kHz na
    wejsciu VGA ? One i tak maja konwerter obrazu w srodku, to moze lapie?

    Jest jeszcze masa kosci, ktore przerabiaja rozdzielczosc do woli, ale
    to raczej specjalistyczne i dostepnosc tez specjalistyczna.

    > a) RPi: podpiąć MDA do pinów GPIO, i w C naskrobać łapanie bitów do
    > tablicy, a potem rysować tylko pixele w trybie 800x600.

    O ile dobrze pamietam, to ten 6845 pracuje na znacznie mniejszej
    czesotliwosci, odczytuje z pamieci po calym znaku, rejestr
    rownoleglo-szeregowy zamienia na piksele.
    Ale chyba nie chcesz wiazki kabli prowadzic gdzies z karty ?

    J.

  • 26. Data: 2016-05-15 12:11:55
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Też oglądałem ebay, ceny podobne. Linka którego podałem dotyczy kart
    > 8 bitowych. Informację którą raczyłeś wyciąć podawała, że karty
    > 16 bitowe ISA są tańsze.

    Tyle, że ja znalazłem identyczną kartę, co w tym alledrogo. Chyba, że ma
    oznaczenia identyczne, identycznie wygląda, ale różni się bitami... a to się
    wycofuję, nie było pytania.

  • 27. Data: 2016-05-15 12:21:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >
    > Pytanie jakim elektronicznym cudem to potraktować, by pozbierać,
    > poskładać i namalować w jakimś bardziej współczesnym formacie (typu

    "Composite" to ja bym nie nazwał "współczesnym formatem". Najbardzej
    oldskulowy jak tylko może być. Composite robi się z tego za pomocą
    pięciu oporników. Z dodatkiem tranzystorów lub bramek, jeśli trzeba
    zmienić polaryzację impulsów synchronizujących (nie pamiętam jaka
    jest). Oczywiście composite o parametrach częstotliwościowych MDA.

    > Póki co, Jarosław zasugerował że niektóre starsze monitory multisync
    > mogłyby sobie poradzić z tak niskim HSYNC, to może być trop.

    Mogę jeszcze zasugerować, że niektóre LCD też być może sobie poradzą.
    Tak wnioskuję z tego, co piszą na forach od Amigi, Atari ST czy innego
    rolnictwa.

    > A mój własny - i zapewne naiwny - pomysł polega na podpięciu wyjść
    > MDA do pinów GPIO RPi (po zbiciu poziomów TTL do 3V3), i składać
    > to wszystko w software, malując odpowiednio pixele na wyjściu HDMI.

    Jeśli chodzi o 14 MHz na GPIO w RPi, to ja to czarno widzę. Dopiero
    co miałem do czynienia z GPIO na płycie z Atomem -- obsługa napisana
    głęboko w kernelu, a szybkością nie powala.

    > Ciekawi mnie jednak, jak tego typu rzeczy robi się "prawidłowo",
    > wszak moje doświadczenie w tej sferze jest żadne.

    Sterowniki w monitorach LCD robią to sprzętowo, czyli "prawidłowo".
    Jeśli nawet monitor z urodzenia nie toleruje częstotliwości MDA, to
    doktoryzując się z dejtaszitów użytych w nim scalaków, powinno udać
    się go do tego skłonić. A potem nic tylko roztworzyć seryjną produkcję
    i sprzedawać za 500+ (dolarów) -- bo po tyle chodzą monitory LCD z
    wejściem TTL do starych maszyn z kartą MDA.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2016-05-15 12:23:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan John Smith napisał:

    vc416-fv-gw-24-i5617581374.html

    > Też oglądałem ebay, ceny podobne. Linka którego podałem dotyczy kart
    > 8 bitowych. Informację którą raczyłeś wyciąć podawała, że karty
    > 16 bitowe ISA są tańsze.

    Też mnie ta cena uderzyła. Mam ze dwie podobme (8 bit), jak kto chętny,
    moge tanio sprzedzć, za 650 powiedzmy. Potem zajrzałem na ebay -- i
    zacząłem podliczać majątek. Jakieś dyski twarde, stare, ale nie tak
    bardzo stare. Do śmieci wyrzucać nie wolno, a ja zbyt leniwy, by nosić
    to do "punktu zbiórki selektywnej". Leżą więc tego dziesiątki w garażu.
    Chodzą za cenę nówki sztuki SSD albo i lepiej.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2016-05-15 12:48:49
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    >
    > Pytanie jakim elektronicznym cudem to potraktować, by pozbierać,
    > poskładać i namalować w jakimś bardziej współczesnym formacie (typu VGA,

    W 1988 roku, gdy zaprojektowałem i zbudowałem swojego PC-ta,
    w _emulacji_ karty MDA na wyjściu sygnału wizji użyłem 3 rezystorów:

    o +5V

    -
    | |
    | |
    -
    video |
    -------------------*

    HSYNC ------ |
    -------| 10 |----*
    ------ |

    VSYNC ------ |
    -------| 27 |----*---------o Composite
    ------
    GND
    -----------------------------o GND

    Ważne uwagi:
    1. sygnały video, HSYNC, VSYNC były sterowane z układu typu Open
    Collector UCY7407. Jeśli takich nie ma, trzeba użyć diód np. 1N4148
    2. zakładane pasmo 14MHz jest zdecydowanie za szerokie, ja pamiętam,
    że już przy 6MHz uzyskiwało się obraz ostry jak brzytwa w kartach MDA.
    3. sygnał "Composite" szedł na nieco przerobiony układ wzmacniacza wizji
    telewizora Neptun 150, schematu już nie pamiętam. W typowych monitorach,
    trzeba by jeszcze dać dzielnik napięcia dla Composite.

> [...]
    > też warte sprawdzenia (w przeciwieństwie do układów GBS8219, które mają
    > gwarantowaną kompatybilność z MDA, ale przy koszcie rzędu 170-500 EUR).

    Zakładając, że znajdziesz monitor który będzie pracował przy tak niskich
    częstotliwościach, trzy sygnały można by podać przez rezystory
    zabezpieczające na złącze monitora. Są monitory razem z tunerem TV,
    one mogą mieć możliwość wyświetlania obrazu przy niskich
    częstotliwościach. Może będą takie z wejściem Composite lub Euro.

    > A mój własny - i zapewne naiwny - pomysł polega na podpięciu wyjść MDA
    > do pinów GPIO RPi (po zbiciu poziomów TTL do 3V3), i składać to wszystko
    > w software, malując odpowiednio pixele na wyjściu HDMI.

    Jakością obrazu możesz być rozczarowany, teoria mówi, że na czas trwania
    jednego piksela musisz mieć co najmniej 2 próbki stanu. W praktyce więcej.

    > Ciekawi mnie jednak, jak tego typu rzeczy robi się "prawidłowo", wszak
    > moje doświadczenie w tej sferze jest żadne.

    Baw się. Ja mam zupełnie inne podejście do technologii, bez procesora
    i7 nie wyobrażam sobie sensownej pracy, pomimo naszego podobnego wieku.
    Z uszanowaniem,
    K.

  • 30. Data: 2016-05-15 13:09:43
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-05-15 12:23, Jarosław Sokołowski wrote:
    (ciap)
> [...]
    > to do "punktu zbiórki selektywnej". Leżą więc tego dziesiątki w garażu.
    > Chodzą za cenę nówki sztuki SSD albo i lepiej.

    Kluczowe pytanie, czy i ile takich transakcji kończy się pomyślnie dla
    sprzedawcy?

    Włodek