eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym? › Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    From: John Smith <d...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Date: Sun, 15 May 2016 12:48:49 +0200

> [...]
    > działającego) sprzętu.
    >
    > Zależy mi na tym by problem potraktować z czysto elektronicznego punktu
    > widzenia, stąd zapytanie na tą grupę, a nie inną. Mam nieokreśloną
    > czarną (ok, beżową) skrzynkę która wypuszcza 4 sygnały TTL:
    >
    > * VSYNC 50 Hz (wiki mówi że to TTL 'negative', czyli chyba -5V?)
    > * HSYNC 18 KHz
    > * Video ~14 MHz
    > * Color ~14 MHz ('intensity')
    >
    > Pytanie jakim elektronicznym cudem to potraktować, by pozbierać,
    > poskładać i namalować w jakimś bardziej współczesnym formacie (typu VGA,

    W 1988 roku, gdy zaprojektowałem i zbudowałem swojego PC-ta,
    w _emulacji_ karty MDA na wyjściu sygnału wizji użyłem 3 rezystorów:

    o +5V

    -
    | |
    | |
    -
    video |
    -------------------*

    HSYNC ------ |
    -------| 10 |----*
    ------ |

    VSYNC ------ |
    -------| 27 |----*---------o Composite
    ------
    GND
    -----------------------------o GND

    Ważne uwagi:
    1. sygnały video, HSYNC, VSYNC były sterowane z układu typu Open
    Collector UCY7407. Jeśli takich nie ma, trzeba użyć diód np. 1N4148
    2. zakładane pasmo 14MHz jest zdecydowanie za szerokie, ja pamiętam,
    że już przy 6MHz uzyskiwało się obraz ostry jak brzytwa w kartach MDA.
    3. sygnał "Composite" szedł na nieco przerobiony układ wzmacniacza wizji
    telewizora Neptun 150, schematu już nie pamiętam. W typowych monitorach,
    trzeba by jeszcze dać dzielnik napięcia dla Composite.

    > Póki co, Jarosław zasugerował że niektóre starsze monitory multisync
    > mogłyby sobie poradzić z tak niskim HSYNC, to może być trop.
    >
    > Janusz_K wspomniał iż gotowiec na bazie GBS8200 lub GBS8220 ma szanse
    > zadziałać, a te są ogólnodostępne w bardzo przystępnych cenach, więc to
    > też warte sprawdzenia (w przeciwieństwie do układów GBS8219, które mają
    > gwarantowaną kompatybilność z MDA, ale przy koszcie rzędu 170-500 EUR).

    Zakładając, że znajdziesz monitor który będzie pracował przy tak niskich
    częstotliwościach, trzy sygnały można by podać przez rezystory
    zabezpieczające na złącze monitora. Są monitory razem z tunerem TV,
    one mogą mieć możliwość wyświetlania obrazu przy niskich
    częstotliwościach. Może będą takie z wejściem Composite lub Euro.

    > A mój własny - i zapewne naiwny - pomysł polega na podpięciu wyjść MDA
    > do pinów GPIO RPi (po zbiciu poziomów TTL do 3V3), i składać to wszystko
    > w software, malując odpowiednio pixele na wyjściu HDMI.

    Jakością obrazu możesz być rozczarowany, teoria mówi, że na czas trwania
    jednego piksela musisz mieć co najmniej 2 próbki stanu. W praktyce więcej.

    > Ciekawi mnie jednak, jak tego typu rzeczy robi się "prawidłowo", wszak
    > moje doświadczenie w tej sferze jest żadne.

    Baw się. Ja mam zupełnie inne podejście do technologii, bez procesora
    i7 nie wyobrażam sobie sensownej pracy, pomimo naszego podobnego wieku.
    Z uszanowaniem,
    K.