  • 111. Data: 2016-05-19 11:58:26
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2016-05-19 o 10:57, Mateusz Viste pisze:
> [...]
    > że RPi może wszystko. Ja prosty programista, więc chwytam się tego co mi
    > znajome - bit banging na wszelakich portach wielokrotnie już
    > praktykowałem (ale przy dużo mniejszych częstotliwościach), a
    > alternatywnych pomysłów nie mam... Stąd post na tą grupę, licząc że ktoś
    > coś podpowie, niestety wątek uległ pewnej degeneracji w stronę "ale to
    > były czasy". Tak to bywa w usenecie :)
    > ostatecznie kilka propozycji padło, wszystkie jednak sprowadzają się do
    > "jeśli nie zadziała prostą przejściówką na dwóch opornikach to nie ma

    Znajdź procesor działający na jakiś 50-60 MHz z dobrym elastycznym
    układem zegara i na podstawie impulsów synchronizacji odtwórz zegar
    pikseli i dzięki temu czytaj wejście "tylko" na 12 MHz.
    Albo czytaj wejście kilkoma "powolnymi" rejestrami przesuwającymi
    sterowanymi z pewnym przesunięciem czasowym. Cztery rejestry na 12MHz
    dają efektywną "częstotliwość próbkowania" 48 MHz.

    Poszukaj jakiego rozwiązania z programowalną logiką, może coś od
    Lattice, a może Maximator lub PSoC z Cypressa?
    Te ostatnie są prawie za darmo:
    http://pl.farnell.com/cypress-semiconductor/cy8ckit-
    059/dev-brd-cy8c5888lti-psoc-5-prototyping/dp/247601
    0

    A to ma chyba VGA i HDMI
    https://kamami.pl/zestawy-uruchomieniowe/561438-zest
    aw-maximator-maximator-expander-kamami-usb-blaster.h
    tml

    --
    AWa.

  • 112. Data: 2016-05-19 12:28:00
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A sygnal analogowy to nie wiem ska mialyby brac - Atari, Commodore?
    > Wtyczka inna.

    9-pinowa, pasuje jak ulał, osobiście ze swego C128D pędziłem herkulesowego
    bursztyna. Więc i monitor EGA powinien podejść, możliwe też w drugą stronę,
    że monitor Commodore da radę na karcie MDA, choć nie wiem, jak z
    synchronizacją, ale elektronik chyba sobie poradzi? W każdym razie
    sygnałologia identyczna/kompatybilna, sprawdzałem specyfikację.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 113. Data: 2016-05-19 12:28:41
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 19 maja 2016 10:57:24 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:

    > Jestem tego świadom. Jednak z braku wiedzy kurczowo trzymam się nadziei
    > że RPi może wszystko.

    No wlasnie nie bardzo.
    Z tego co czytalem to machanie portami GPIO w malinie to okolice 1.2MHz ludzie
    osiągali...

    Podobnie nawet scalaki z zegarami 50-66MHz jak tu niżej proponują tez mogą nie
    nadążyć.
    Bo odczytanie portu - 1 cykl.
    zapis pamięci - 1cykl.
    zwiekszenie indeksu 1 cykl.
    I juz z tych 12MHz robi sie 36 i może być cienko. Bo jeszcze coś z tym trzeba zrobić
    i komus gdzies to wysłać.

    Ale spróbowac nie zawadzi. Poszukaj jakiegoś kitu uruchomieniowego na 32bitowy avr i
    sie pobaw.
    Nawet jak nie zrobisz to sie nieco nauczysz, a kit zostanie i cos z nim zrobisz.

    > To nie do końca jest tak że ja koniecznie *chcę* to robić programowo, po
    > prostu nie mam pojęcia jak to można zrobić inaczej. O konieczności
    > wysokiego zegara wiem, zastanawiałem się wczoraj nad jakimś AVR UC3
    > który czytałby sygnały MDA i wrzucał do SDRAM (bo SRAMu niestety za mało
    > na pełną ramkę - UC3 ma 16K, a ja potrzebuję co najmniej 64K, a
    > najlepiej 256K), i podawał je potem do RPi po SPI, gubiąc przy tym co
    > drugą ramkę.
    >
    > Twoja sugestia z STM32 idzie dokładnie w tą stronę.

    To jest jakiś pomysł.

    I tu sie pojawia ten rejestr.
    Mając 8 takich analizatorów opuszczasz szybkość z jaką te bity trzeba łapać o 8
    sztuk.
    To to juz 20MHZ atmega by ogarnęła...
    Ale czy wyjdzie to nie wiem, za mały jestem :)

    > Po wpisaniu "rejestr przesuwający" w wyszukiwarce, dowiedziałem się że
    > wynalazek ten potrafi zamienić sznurek bitów TTL na równoległy stan X bitów.
    >
    > Jeśli dobrze to rozumiem, mógłbym tym zamienić moje ~16MHz z MDA np. na
    > równoległe 8 bitów jednocześnie, obniżając tym samym na wyjściu zegar do
    > 2 MHz. No ok, ale co dalej? Te 2 MHz znów ciągnąć do RPi? Czuję że
    > gdzieś tu jest jakaś oczywistość której nie widzę. Odnoszę wrażenie iż
    > mocno przeceniasz poziom mojej wiedzy dot. elektroniki cyfrowej :)

    Nie ważne, ważne że kombinujesz i próbujesz, cos tam sie nauczysz :)

  • 114. Data: 2016-05-19 12:48:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >No wlasnie nie bardzo.
    >Z tego co czytalem to machanie portami GPIO w malinie to okolice
    >1.2MHz ludzie osiągali...

    Nie wiem jak w RPi, ale generalnie bylo pare szybszych projektow na
    wspolczesnych uC.
    programowe USB, generacja video ... PIC, AVR

    >Podobnie nawet scalaki z zegarami 50-66MHz jak tu niżej proponują tez
    >mogą nie nadążyć.
    >Bo odczytanie portu - 1 cykl.
    >zapis pamięci - 1cykl.
    >zwiekszenie indeksu 1 cykl.

    Jest jeszcze sprawa, ze to dane bitowe i mozna zgrupowac w bajty.
    Czy wbudowanym portem szeregowym, czy zewnetrznym.

> [...]
    > zegar do
    > 2 MHz. No ok, ale co dalej? Te 2 MHz znów ciągnąć do RPi? Czuję że

    Co 8 bitow odczytujesz rejestr, zapamietujesz jako caly bajt ... po
    czym caly bajt zapisujesz do drugiego rejestru, ktory wypuszcza po 8
    bitow.

    I masz 8x wiecej czasu.

    J.

  • 115. Data: 2016-05-19 13:04:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >To nie te same czasy, co VGA? W VGA analogowy sygnał wybrano z

    Nie pamietam dokladnie, ale to szybko szlo, wiec na pewno zblizone.
    Szczegolnie ze sie to nakladalo - IBM sprzedawal VGA od 1987, a biedni
    ciagle kupowali Herculesa.

    Tym niemniej - EGA cyfrowa, CGA cyfrowa, MDA/Hercules cyfrowy - chcesz
    wyskoczyc z analogowa karta do wspolpracy z monitorami EGA i Hercules
    ?

    >rozmysłem. Tu być może nieco z przypadku -- korzystając z faktu,
    >że monitor nazwany przez marketing "cyfrowym", jest w gruncie
    >rzeczy analogowy.

    Jak widac - nie zawsze.

    >Czarnobiałe monitory VGA też sumowałny na opornikach.

    No ale tam sygnal byl jednak analogowy.

    >A co do CGA,
    >to może warto przypomnieć, że w trybie HiRes (640x200), karta była
    >prawie tak kolorowa, jak Ford T -- na ekranie można było pokazać
    >jeden z *dwóch* kolorów (wliczając w to kolor tła).

    Ale miala tez inne tryby :-)

    >Szczerze mówiąc, to ja tego HEGA nie kojarzę.

    No bo to taka rzadkosc byla.
    Nawet bym tego nie tknal, gdyby kolega nie przyszedl i nie powiedzial
    ze duzo kolorow/szarosci daje.
    Wiec poszukalem monitora od Herculesa ... i faktycznie daje. Cuda.

    >Rozumiem, że z tej tajemniczej karty, którą ktoś skonstruował tak,
    >by pasowała do niej wtyczka od monitora MDA/HGC.

    Ale karta to wynalazek malo znany, a monitor dostosowany do standardow
    powszechnie obowiazujacych :-)

    J.

  • 116. Data: 2016-05-19 13:35:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie pamietam dokladnie, ale to szybko szlo, wiec na pewno zblizone.
    > Szczegolnie ze sie to nakladalo - IBM sprzedawal VGA od 1987, a biedni
    > ciagle kupowali Herculesa.

    ...a bogaci wkrótce jakieś SVGA z wyższymi rozdzielczościmi, których
    nie dawał IBM.

    > Tym niemniej - EGA cyfrowa, CGA cyfrowa, MDA/Hercules cyfrowy - chcesz
    > wyskoczyc z analogowa karta do wspolpracy z monitorami EGA i Hercules ?

    Gdybym chiał zrobić dobrze i tanio, to tak, chciałbym.

    > Ale miala tez inne tryby :-)

    Konkretnie jeden, jeśli chodzi o tryby graficzne -- 320x200, w którym
    dało się wybrać aż cztery kolory. Pewnymi sztuczkami dało się pokazać
    obrazek w rozdzielczości 160x100 pikseli w 16 kolorach, ale to było
    wykombinowane z trybu tekstowego.

    --
    Jarek

  • 117. Data: 2016-05-19 13:55:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >...a bogaci wkrótce jakieś SVGA z wyższymi rozdzielczościmi, których
    >nie dawał IBM.

    I wyzszymi trybami, bo prawde mowiac ta VGA to nadal byla malo
    kolorowa :-)

    >Gdybym chiał zrobić dobrze i tanio, to tak, chciałbym.

    No, czy to by bylo tanio ... jakbys zrobil dobrze, to by z tego wyszla
    SVGA i wymagala monitora SVGA :-)

    J.

  • 118. Data: 2016-05-19 14:10:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No, czy to by bylo tanio ... jakbys zrobil dobrze, to by z tego
    > wyszla SVGA i wymagala monitora SVGA :-)

    Na pewno taniej niż prowadzeniue ośmiu drutów w celu pokazania
    256 poziomów jasności. Zdarzały sie i takie pomysły. A tu skoro
    monitor MDA potrafił pokazać więcej niż trzy poziomy jasności,
    to czemu z tego nie skorzystać tworząc lepszą kartę?

    --
    Jarek

  • 119. Data: 2016-05-19 14:52:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >monitor MDA potrafił pokazać więcej niż trzy poziomy jasności,
    >to czemu z tego nie skorzystać tworząc lepszą kartę?

    a) szybkie DAC byly widac kiepskie i drogie, skoro tak nie zrobiono
    wczesniej,
    b) czesc monitorow tego nie pokaze, i bedzie jeszcze gorzej niz przy
    2-bit sygnale.

    J.

  • 120. Data: 2016-05-19 15:23:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > a) szybkie DAC byly widac kiepskie i drogie, skoro tak nie zrobiono
    > wczesniej,

    Kilkubitowy DAC, to parę oporników. Szybki jest. I niespecjalnie drogi.
    Więc nie to. Pepesza, która potrafi wystrzelić tyle bitów w krótkim
    czasie była droga.

    > b) czesc monitorow tego nie pokaze, i bedzie jeszcze gorzej niz
    > przy 2-bit sygnale.

    Dzisiaj to by była zaleta -- można ludziom sprzedać nowy monitor.
    Ale wtedy rozwój wyglądał tak, że dopasowywano się do istniejących
    rzeczy. Działało z większością dostępnych monitorów MDA/HGC -- więc
    był powód do uciechy. Te wczesne standardy (CGA, MDA) projektowano
    tak, by można było skorzystać z seryjnie produkowanych kineskopów
    i układów odchylania telewizorów.

    --
    Jarek