    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Date: Mon, 20 Nov 2017 20:50:13 +0100

    W dniu 2017-11-20 o 18:32, Piotr Gałka pisze:

    > Musiałem się jakoś niejasno wyrazić. W Protelu z generowaniem gerberów
    > nie mam żadnego problemu.

    Ok, jasne.

    > Przesadzasz. Za dużo zbędnych możliwości to też nie jest dobrze.

    Już oczami wyobraźni widzę wpisy na forum Autocada/Eagle:

    Dlaczego nie mogę wyeksportować razem warstw #3 z #5 i #7 a mogę #3, $4
    i #12. Poprawcie to :-D

    > Mam wrażenie, ze cały czas mieszasz generowanie gerberów (niezbędnych do
    > wyprodukowania płytki) z generowaniem obrazków z tej płytki dla ludzi.

    Tak na marginesie - do generowanie płytek to nie tylko gerber. Do
    wiercenia najpopularniejszym formatem jest excellon. I co ciekawe - oba
    formaty potrzebne mogą być do wykorzystania jednej maszyny dla obu
    operacji. Ja właśnie tak to robię.

    Nie, ja ogólnie o miksowaniu wspomniałem - nieco w oderwaniu od wątku
    ale w nawiązaniu do funkcjonalności Eagle. Taka była geneza tejże
    dygresji. Ale jak chcesz skupmy się ogólnie na maszynach bo gerber to
    jeden z wielu formatów. Powiedz mi jakie warstwy powinienem móc
    miksować a jakie nie dla maszyn obsługujących gerber, jakie dla hpgl,
    jakie dla Adcomp, jakie dla Emma, jakie dla DesignJet?
    Podpowiem, że te maszyny działają zupełnie inaczej. Jedne coś tną, inne
    coś wiercą. Jedne robią to laserem, inne mechanicznie. Każda z nich
    wyklucza możliwość wykonania pewnych operacji. Jak chcesz to pogodzić?

    > Może to jednak nie ja się źle wyraziłem tylko Ty jakoś wyczytujesz
    > rzeczy, które nigdy nie zostały napisane.
    > Kto i gdzie (cytat) napisał/zasugerował, że jakiś program zmusza do
    > miksowania ścieżek z napisami?

    Rozpocząłem swoją wypowiedź od "Wiesz... jeśli to dobrze zrozumiałem".
    To tak na marginesie. A gdzie to wyczytałem?

    Chodzi o kontekst warstwy ze ścieżkami - bo to ważne. W połączeniu z tym
    wypowiedź.

    "Nie wiem jak w Eagle, ale na przykład w Kicad obrysy, desygnatory i
    wartości elementu są na jednej warstwie. Można jednak przy tworzeniu
    gerberów zaznaczyć czy opisy lub wartości lub ukryte teksty mają być
    rysowane na Silk razem z obrysami. Tak więc filozoficzna kwestia jednego
    pliku dla wszystkich warstw wywołana jest twoim tekstem, a nie czyimś
    brakiem zrozumienia co to są warstwy w CADzie"

    Ja to odczytałem, że na "jednej warstwie" z tekstami, obrysami itp.

    > Nie chce mi się szukać, kto i kiedy wprowadził tu pojęcie, że w jednym
    > pliku jest wszystko, ale nie rozumiem dlaczego się tego trzymasz.

    Ok, jeśli źle zinterpretowałem, to zostawmy to.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek