    From: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: wy?arzanie
    Date: Wed, 22 Jun 2011 12:29:09 +0200

    Użytkownik "Grzegorz Wądzik" <g...@u...com> napisał w
    wiadomości news:1424080.5M8meidKgs@2011...

    > Mniej wiecej roznica jak miedzy spokojna gorką z kilkoma szczytami a
    > nieregularnymi kloskami różnej wysokości (czasem abrdzo wysokiej)
    > poustawianymi losowo.
    >
    > Po prostu zaleznosci (niech bedzie Markowa) sa tylko lokalne.

    Czyli inaczej mówiąc, w Twoim problemie przeważają podproblemy
    kombinatoryczne.
    Google podpowidział mi taką pozycję:
    Marszałek P., Zastosowanie algorytmu symulowanego wyżarzania w optymalizacji
    kombinatorycznej, AGH Kraków 2005, (promotor dr W.Chmiel).

    > Na razie nie umiem. Dlatego stosuje alg. genetyczne. Ale sa one malo
    > efektywne w znajdowaniu lokalnym maksimow. Operuja niejako na calych
    > danych.
    > Nie przewiduja uczenia sie znajdowania rozwiazań.
    Imo to zależy, jak zaprojektujesz jego elementy: chromosom, przejście od
    genotypu
    do fenotypu, operatoy genetyczne i funkcję oceny. Możesz np. spróbować
    wprowadzić jakiś parametr 'gatunku' i parametr sterujący preferencją do
    krzyżowania
    się z obcymi gatunkami. W czasie selekcji starasz się przepchnąć najlepsze
    osobniki w powstałych gatunkach nawet z większą tolerancją dla ich
    'słabości' w porównaniu z innymi gatunkami. Wtedy jest szansa, że
    samoistnie wyizolują się z populacji różne podgatunki, które obsadzą
    Ci różne lokalne rozwiązania i będą je lokalnie optymalizować (będą obsadzać
    nisze ewolucyjne) z małą skłonnością do wychodzenia poza swój gatunek.
    To dość swobodny pomysł, jeden z wielu, jakie tu można poprowadzić.