    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wspólnota europejska
    Date: Sun, 6 Mar 2016 17:15:52 +0100

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:56dc340f$0$655$65785112@news.neostrada.pl...
    Zenek Kapelinder pisze:
    > Bo teraz uzywa sie niezniszczalnych chinskich grotow. I to nke jest zart.
    > Zanabylem droga kupna, podpierdolic sie nie dalo, chinska lutownice
    > transformatorowa. Kosztowala 19,99. Mam ja ze cztery lata. Sluzy do
    > lutowania, wytapiania dziur w plastikowych obudowach, lutowani plastikow
    > roznych. Grot po oczyszczeniu i pobieleniu sztuka nowka nie smigany. Nie
    > jest z miedzi. Jest zajebiscie twardy. Dobrze sie pobiela. Nie rozpuszcza
    > sie w cynie.

    Żelazny?

    ==========

    A trzymałby żelazny cynę? Próbowałem, dla sprawdzenia, czy uda mi się
    normalnie pocynować drut żelazny, nie dało się, choć kalafonia, tarcie, to
    efekt mizerny, blisko "amelinium", prędzej dawało się niektóre metalizacje o
    wysokosrebrzystym wyglądzie, dobrze tarte pod osłoną kalafonii w końcu
    porządnie łapały. W swojej lutownicy mam grot mosiężny chyba, w każdym razie
    barwa metalu tak sugeruje. Wyraźnie gorzej od miedzi chwyta cynę, ale, jak
    go dobrze przygotować, to złapie i trzyma. Nie ma ani śladu, by cyna
    rozpuściła materiał grota, choć temperatura wyraźnie wyższa, niż starszych
    lutownic, pod RoHS pewnie :P Spróbuję pirometrem sprawdzić, ile pokaże.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.