-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: woda zamiast plynu chlodniczego
Date: Fri, 2 Dec 2011 15:45:31 +0000 (UTC)
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 83
Message-ID: <jbarqq$pr9$1@inews.gazeta.pl>
References: <jb6imr$dff$1@inews.gazeta.pl> <jb6r9o$rsg$1@inews.gazeta.pl>
<4ed736dd$0$5816$65785112@news.neostrada.pl>
<jb7p38$fqv$1@inews.gazeta.pl>
<4ed793f8$0$5808$65785112@news.neostrada.pl>
<jb8fvj$t34$1@inews.gazeta.pl>
<4ed8c3d0$0$1464$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: localhost
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1322840731 26473 172.20.26.235 (2 Dec 2011 15:45:31 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 2 Dec 2011 15:45:31 +0000 (UTC)
X-User: sok_marchwiowy
X-Forwarded-For: 46.113.142.94
X-Remote-IP: localhost
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2417988
[ ukryj nagłówki ]Ukaniu <l...@g...pl> napisał(a):
>
> Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> news:jb8fvj$t34$1@inews.gazeta.pl...
>
> >> glikol etylenowy 0,26 W/mK
> >> woda nieruchoma 0,6 W/mK
> >>
> >> Widać, że woda przewodzi ciepło 2x lepiej niż glikol.
> >>
> > To nie idzie o przewodność a o ciepło właściwe. Czyli o to ile trzeba
> > dostarczyć energii żeby podnieść temperaturę o 1 stopień. Woda ma prawie
> > dwa
> > razy większe ciepło właściwe niż glikol. Czyli trzeba dostarczyć prawie wa
> > razy więcej energii. I ktoś mógłby spytać co wtedy z chłodnicą. Czy
> > wyrobi.
> > Wyrobi bez problemu bo glikol prawie dwa razy szybciej stygnie niż woda.
> > Czapka za kapelusz. Woda wolniej się grzeje i wolniej stygnie ale trzeba
> > dostarczyć i odebrać więcej energii w czasie. Przy glikolu szybciej się
> > grzeje
> > i szybciej stygnie ale ilość energii jest taka sama jak przy wodzie.
>
> Jeśli założymy, że silnik ma taką samą temperaturę to bez znaczenia jakie
> mamy medium chłodzące pobór i oddawanie ciepła będzie takie samo bo bilans
> energetyczny się musi zgadzać.
> Zakładając, że chłodnica zawsze jest w stanie odbrać ciepło generowane w
> silniku -
> Pytanie co jeśli mamy w głowicy zdecydowanie bardziej gorący element np. w
> okolicy prowadnic zaworów w szczególności z chłodzonymi trzonkami sodem.
> Wtedy glikol z uwagi na mniejszą pojemność termiczna może zabrać mniej
> ciepła przy takim samym przepływie co woda (2x mniej ciepła) co więcej z
> powodu wiekszej oporności termicznej gradient temperatury przy powierzchni z
> której odbierane jest ciepło bedzie większy niż przy wodzie i tym samym ten
> element cieplejszy. Trudno tutaj znaleźć zalety glikolu.
> Jak będę miał czas poszukam dokumentacji MB w której zalecano ograniczenie %
> glikolu z uwagi na możliwość przegrzewania silnika.
>
> Są
> > samochody co mają obieg jak piszesz ale są i takie co mają inaczej.
> > Książkowe
> > przykłady to pf125p i Polonez. Silniki praktycznie takie same. Drobna
> > kosmetyka. W tych dwóch samochodach inne były termostaty i ich obudowy.
> > Szkoda
> > że już nie ma tych samochodów bo tam wszystko bylo na wierzchu. W 125p
> > było
> > tak jak piszesz. I grzała się menda niemiłosiernie wolno, nie dotyczy 125p
> > 1300 z pierwszych serii. Bo było tak samo ale szybciej w kabinie było
> > ciepło.
> > Inaczej zrobili nagrzewanie kabiny. W polonezie po odpaleniu mały obieg to
> > była głowica, kolektor ssący pompa, i nagrzewnica. Z półtora litra płynu
> > do
> > ugrzania. A latem jak nagrzewnica była odcięta zaworem to tyle płynu co w
> > chłodnicy i pompie. latem w oczach było widać jak wskazówka od temperatury
> > zapieprzała do góry. Dopiero jak zaczynał otwierać się termostat to jeden
> > zawór w termostacie przełączał obieg w głowicy a drugi otwierał przepływ
> > przez
> > blok i chłodnicę. A że termostat to element liniowy to zaczynał od bardzo
> > małych przepływów. Termostat do drugiego systemu różni się od tego
> > prostszego
> > że ma dwa zaworki uruchamiane jednym siłowniczkiem. Jak się jeden otwiera
> > to
> > drugi zamyka. Z tym że ten dodatkowy zawór wykorzystuje jakiś element
> > obudowy
> > termostatu za gniazdo.
>
> Pytanie czy nie lepsze równomierne nagrzewanie całego silnika?
> Z punktu widzenia ekologii, zużycia paliwa ciepła głowica jest celem ale
> jeśli chodzi o trwałość mechaniki równomierne nagrzewanie chyba jest lepsze.
> W silniku jaki aktualnie męczę przepływ chłodziwa jest przez całość, są
> wymienniki ciepła olej-blok-woda w celu rozgrzania i chłodzenia oleju +
> dodatkowy wymiennik chłodziwo-olej. To nie jest ekonomiczny silnik ale
> ekstremalnie trwały jak na benzynę.
> W Polonezie jakim kiedyś śmigałem olej nie nagrzewał się zimą nigdy za to
> przegrzewał w upalne lato, to chyba nie jest jakaś dobra reklama tych
> rozwiazań, czujnik sobie wwierciłem w miskę oleju.
>
napisałem jak to rozwiązują. A czy coś jest dobre dla silnika albo nie dobre
wali mnie. Samochód jest dla mnie a nie ja dla niego. Zimą mnie ma być jak
najszybciej ciepło a nie jemu.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
Najnowsze wątki
- 2025-01-15 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-15 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-15 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-15 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2025-01-15 Warszawa => Programista .NET (C#/.NET) <=
- 2025-01-15 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-01-15 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2025-01-15 serce boli
- 2025-01-14 Seicento vs Szydło, comes back :)
- 2025-01-14 CFM (airflow) AMD Wraitha
- 2025-01-14 16. Raport Totaliztyczny: Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
- 2025-01-13 15. Raport Totaliztyczny: Średniowiecze Po,Zniszczeniu AmigaOS i Plan9
- 2025-01-14 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-01-14 Warszawa => Starszy Konsultant AWS <=
- 2025-01-14 Warszawa => Specjalista ds. bezpieczeństwa informacji i ciągłości