-
Data: 2011-12-02 13:25:49
Temat: Re: woda zamiast plynu chlodniczego
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:jb8fvj$t34$1@inews.gazeta.pl...
>> glikol etylenowy 0,26 W/mK
>> woda nieruchoma 0,6 W/mK
>>
>> Widać, że woda przewodzi ciepło 2x lepiej niż glikol.
>>
> To nie idzie o przewodność a o ciepło właściwe. Czyli o to ile trzeba
> dostarczyć energii żeby podnieść temperaturę o 1 stopień. Woda ma prawie
> dwa
> razy większe ciepło właściwe niż glikol. Czyli trzeba dostarczyć prawie wa
> razy więcej energii. I ktoś mógłby spytać co wtedy z chłodnicą. Czy
> wyrobi.
> Wyrobi bez problemu bo glikol prawie dwa razy szybciej stygnie niż woda.
> Czapka za kapelusz. Woda wolniej się grzeje i wolniej stygnie ale trzeba
> dostarczyć i odebrać więcej energii w czasie. Przy glikolu szybciej się
> grzeje
> i szybciej stygnie ale ilość energii jest taka sama jak przy wodzie.
Jeśli założymy, że silnik ma taką samą temperaturę to bez znaczenia jakie
mamy medium chłodzące pobór i oddawanie ciepła będzie takie samo bo bilans
energetyczny się musi zgadzać.
Zakładając, że chłodnica zawsze jest w stanie odbrać ciepło generowane w
silniku -
Pytanie co jeśli mamy w głowicy zdecydowanie bardziej gorący element np. w
okolicy prowadnic zaworów w szczególności z chłodzonymi trzonkami sodem.
Wtedy glikol z uwagi na mniejszą pojemność termiczna może zabrać mniej
ciepła przy takim samym przepływie co woda (2x mniej ciepła) co więcej z
powodu wiekszej oporności termicznej gradient temperatury przy powierzchni z
której odbierane jest ciepło bedzie większy niż przy wodzie i tym samym ten
element cieplejszy. Trudno tutaj znaleźć zalety glikolu.
Jak będę miał czas poszukam dokumentacji MB w której zalecano ograniczenie %
glikolu z uwagi na możliwość przegrzewania silnika.
Są
> samochody co mają obieg jak piszesz ale są i takie co mają inaczej.
> Książkowe
> przykłady to pf125p i Polonez. Silniki praktycznie takie same. Drobna
> kosmetyka. W tych dwóch samochodach inne były termostaty i ich obudowy.
> Szkoda
> że już nie ma tych samochodów bo tam wszystko bylo na wierzchu. W 125p
> było
> tak jak piszesz. I grzała się menda niemiłosiernie wolno, nie dotyczy 125p
> 1300 z pierwszych serii. Bo było tak samo ale szybciej w kabinie było
> ciepło.
> Inaczej zrobili nagrzewanie kabiny. W polonezie po odpaleniu mały obieg to
> była głowica, kolektor ssący pompa, i nagrzewnica. Z półtora litra płynu
> do
> ugrzania. A latem jak nagrzewnica była odcięta zaworem to tyle płynu co w
> chłodnicy i pompie. latem w oczach było widać jak wskazówka od temperatury
> zapieprzała do góry. Dopiero jak zaczynał otwierać się termostat to jeden
> zawór w termostacie przełączał obieg w głowicy a drugi otwierał przepływ
> przez
> blok i chłodnicę. A że termostat to element liniowy to zaczynał od bardzo
> małych przepływów. Termostat do drugiego systemu różni się od tego
> prostszego
> że ma dwa zaworki uruchamiane jednym siłowniczkiem. Jak się jeden otwiera
> to
> drugi zamyka. Z tym że ten dodatkowy zawór wykorzystuje jakiś element
> obudowy
> termostatu za gniazdo.
Pytanie czy nie lepsze równomierne nagrzewanie całego silnika?
Z punktu widzenia ekologii, zużycia paliwa ciepła głowica jest celem ale
jeśli chodzi o trwałość mechaniki równomierne nagrzewanie chyba jest lepsze.
W silniku jaki aktualnie męczę przepływ chłodziwa jest przez całość, są
wymienniki ciepła olej-blok-woda w celu rozgrzania i chłodzenia oleju +
dodatkowy wymiennik chłodziwo-olej. To nie jest ekonomiczny silnik ale
ekstremalnie trwały jak na benzynę.
W Polonezie jakim kiedyś śmigałem olej nie nagrzewał się zimą nigdy za to
przegrzewał w upalne lato, to chyba nie jest jakaś dobra reklama tych
rozwiazań, czujnik sobie wwierciłem w miskę oleju.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
Najnowsze wątki
- 2025-03-08 Cięcie wysokich tui
- 2025-03-08 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-03-08 Prawo "gminne"
- 2025-03-08 Warszawa => Senior Recruiter <=
- 2025-03-08 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-08 Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-07 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-07 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS