  • Data: 2012-04-20 02:31:49
    Temat: Re: winXP na ssd
    Od: Michal <u...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-04-19 21:15, ToMasz pisze:
    > http://www.proline.pl/?p=PTL1-25SAT3-64G
    > czy na tym dysku może bez specjalnej szkody(przyśpieszonego zgonu) być
    > zainstalowany windows XP?(wyłączona pamięć wirtualna/plik wymiany/czy
    > jak tam się nazywa).

    Część oprogramowania tego nie lubi i potrafią przez to pojawiać się
    trudne do zdiagnozowania niestabilności. IMHO warto jednak zostawić
    sobie te 512 MB swapa.
    BTW:
    Będzie drugi dysk na TEMP? Jak nie i chcesz oszczędzać SSD to warto
    wrzucić sobie katalog TEMP i małego swapa na RAMdysk przy dzisiejszych
    cenach pamięci. Bardzo fajnie sprawdza się DataRAM Ramdisk - potrafi
    zrobić użytek z RAM >3GB nawet pod windows 32bit, ładnie (wcześnie na
    etapie rozruchu) startuje sterownik i spokojnie może służyć do TEMPA.

    > Nie da się kupić innego windowsa bo zleceniodawca jest upartym emerytem
    > i na dodatek trzeba go kochać.

    Klient nasz Pan :) Koniec końców zleceniodawca wie najlepiej, co
    najwyżej można mu wskazać inne możliwości wyboru. Wbrew pozorom to nie
    jest tak bez sensu - trudno polecać komuś wyłożenie ~750 zł na system
    tylko z powodu gorzej działających pod XP dysków SSD za ~270 zł.
    I tak zmieni przy okazji zmiany sprzętu, wtedy pewnie weźmie OEM a nie
    BOX, więc wyjdzie połowa tej kwoty - na dzisiejszy SSD wystarczy
    i jeszcze zostanie.

    > Da się kupić inny dysk, ale.... teraz było 40GB i wystarczyło, więc za
    > tą samą (podobną) kasę lepiej jest kupić szybszy niż większy dysk.

    Ale po co jak wystarcza. Sam jestem zwolennikiem na dziś kupowania
    małych (64GB) dysków pod sam system i najczęściej uruchamiane aplikacje
    zyskujące najwięcej z niskiego czasu dostępu SSD, a reszta na RAID
    (jakoś nie wyobrażam sobie przerzucania dziesiątek GB np: przy edycji
    wideo gdzie przed wypluciem pliku wynikowego często tworzy się
    kilkanaście/dziesiąt wersji roboczych pliku mającego na początku i
    kilkanaście GB (karty BlackMagic nie mają najlepszej kompresji na etapie
    roboczym.
    Przy cenie ~270 zł za 64GB SSD na system powoli można pogodzić się z tym
    że to produkt "o ograniczonej przydatności do spożycia" - jak padnie na
    gwarancji to OK, jak po to trudno - SSD na system nie kosztuje już >1000
    zł. No i robić backupy, ale to nie zależy od dysku - przy RAID0 czy
    nawet 10 też trzeba.

    --
    /MB