  • 21. Data: 2021-02-23 11:21:14
    Temat: Re: w Szwecji brakło prądu. proszę nie czytać
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 8 Feb 2021 17:51:22 +0000, w <rvrtmq$6ei$1$horizn@news.chmurka.net>, K
    <n...@e...com> napisał(-a):

    > Ciekawe, kilka dni temu na stronie PSE to my od nich importowalismy prad.

    Widać mamy taką strategię narodową -- tanio sprzedać Szwedom, drogo kupić od
    Niemiec.
    "W lutym padł w Polsce rekord zapotrzebowania na moc. Blackoutu uniknęliśmy
    dzięki importowi z Niemiec."

  • 22. Data: 2021-02-23 14:36:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup
    com...
    <n...@e...com> napisał(-a):

    >Widać mamy taką strategię narodową -- tanio sprzedać Szwedom, drogo
    >kupić od
    >Niemiec.

    Albo kupujemy od Niemcow tani prad, bo ono maja nadmiar OZE ...
    zbudowane dzieki dotacjom panstwowym.

    >"W lutym padł w Polsce rekord zapotrzebowania na moc. Blackoutu
    >uniknęliśmy
    >dzięki importowi z Niemiec."

    Tylko ze akurat dosc czesto widze import z Niemiec.
    Czasem zdarza sie nam eksport do Czech.
    Teraz (14:30) widze, że importujemy ze wszystkich zrodel ... i
    ciekawe - mocy brak ?
    Chyba nie, bo ledwo 22.7GW potrzebne.

    Importowany prad tanszy, czy wcale nie taki tani, ale po prostu nie
    oplaca sie uruchamiac krajowej elektrowni na godzine szczytu, skoro
    sasiedzi moga pomoc.
    Trzeba by sie doszukac statystyk z calego roku.

    Gdzies tam jeszcze sa te gieldy energii ... moze po prostu wygrywa
    najtanszy dostawca.

    I byleby tylko nie skonczylo sie tak, ze sasiedzi dostarczaja,
    dostarczaja, dostarczaja ... a my zostaniemy bez elektrowni.

    Na razie nam to chyba nie grozi, bo te linie zagraniczne za cienkie,
    ale chocby teraz - importujemy pod 10% mocy ... a jak sasiedzi beda
    mieli wazniejszych odbiorcow ?

    J.

  • 23. Data: 2021-02-23 19:16:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 12.02.2021 o 09:16, Myjk pisze:

    > Przy okazji rzekomego braku prądu do EV warto obejrzeć,
    > jak zwykle rzetelny, film Jasona z Engineering Explained:
    > https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU

    wywołałeś mnie do tablicy (wcześniej), więc jestem
    1. napisałem to co napisałem, bo to dziwne. Dziwne jest to, że rządzący,
    nie potrafią zapewnić takich warunków, w których zabezpieczone są
    potrzeby energetyczne mieszkańców. KAman, to nie jest spowodowane wojną,
    pandemią, tylko zimą. Inne gałęzie przemysłu regulowane przez rząd, też
    mogą nie dać rady? W szwecji?
    2. Wspomniałem o samochodach elektrycznych, bo dyskusja z kilorgiem z
    Was wygląda jak przekonywanie biskupa że księża pedofile są źli. O ile
    nie walniecie łbami w ścianę twardych argumentów - dyskusja się nie
    skończy. Natomiast zazwyczaj macie argumenty typu - tyle razy było
    pisane, to i to rozwiązanie nia ma wad. Ktoś nas ściemnia że straty na
    przesyłaniu, przetwarzaniu prądu są pomijalne a my jak ślepi wierni nie
    zadajemy pytań dla czego.
    3. Jak będziesz dowalał się personalnie, ośmieszał rozmówców, to może
    zostaniesz szefem podwórka, ale większość społeczeństwa nie będzie
    Ciebie traktować poważnie i nie będzie Ci przychylna. patrz dzisiejszy
    kler.
    4. Jason. obejrzałeś. zgadzasz się z nim? Mówi mądrze, ale czy założenia
    są słuszne? Sprawdziłeś? Mimo wszystko to youtuber, nie naukowec. on
    liczy średnią razy przeciętną, a mógłby policzyć dokładnie ile litrów
    paliwa zużyli kierowcy w jego kraju.
    opisuje sytuacje w kraju w którym jest nieograniczona produkcja prądu ze
    wszystkich możliwych źródeł. zielonych, mniej zielonych i czarnych. u
    nich będzie trzeba dodać 30% wytwarzania. O ile większość z nich grzeje
    prądem - w to skłonny jestem uwierzyć. no i mają więcej słońca i mniej
    zim. Więcej domów, mniej bloków i zajebiście większe rozproszenie i
    obłożenie lotniskami.
    5. my żyjemy i (ROZMAWIAMY) w kraju w którym realnie liczą się tylko
    elektrownie węglowe. potrzebujemy plus 90% tego co mamy. każdy dodatkowy
    wyprodukowany kilowat energii z węgla zużyty w samochodzie elektrycznym,
    to wielokrotnie więcej co2, niż wyprodukuje renault clio 1.5 diesel. Za
    każdy kilogram co2 płacimy karę. więc im mniej elektryków - tym kary
    mniejsze.
    6. Jak mantre powtarzasz ze ładować będziemy nocą. tak, ale w jakim
    procencie. Można nie pytać i ufać że sie uda, tak jak większość planów
    polityków. ale można zadać pytanie i spróbować oszacować. Kazde
    ładowanie w trasie to "górka" w ciągu dnia. Więcej niz 50% samochodów
    "mieszka" pod blokiem. Czy mam prawo martwić się że jeśli połowa z 90%
    nadwyżki energii będzie musiała być dostępna o innej porze niż noc, to w
    środku dnia będzie plus 45% górka? Mam do tego prawo? To teraz proszę
    uprzejmie tych którzy nie dostrzegają problemu, żeby łaskawie zamknęli
    japy, a tych którzy dostrzegają, proszę o wyjaśnienia. jak zdobędziemy
    plus 90% energii, z czego połowa do szybkiego ładowania na trasie. No
    jak, bez elektrowni atomowej? czy najpierw będziemy mieć auta
    elektryczne, potem serie lockdownów elektrycznych, drastyczną podwyżkę
    cen a dopiero na końcu postawimy elektrownie? JAk srać, to sracz budować?
    7. Jak już ktoś wspomniał, brak prądu w Szwecji, nie został spowodowany
    przez pojazdy elektryczne, choć pewno w jakimś procencie miały w tym
    swój udział, ale niestety na nie wpływa. możemy tanio zmagazynować ropę
    pozwalającą przetrwać stan klęski, pandemii. możemy w podobny sposób
    magazynować skroplony gaz, ale nie prąd. Sądzę że po tej historii, żadne
    państwo nie pozwoli sobie zamknąć żadnej elektrowni, jeśli im się nie
    zbilansuje pobór z możliwościami wytwórczymi... w _szczycie_ I to w tej
    historii jest najważniejsze.
    Jeśli jakiś polityk powie zamknąć elektrownie, inny go zapyta. oki, ale
    ustal co i w jakiej kolejności będziemy wyłączać jak braknie moc
    wytwórczych. szpitale na końcu, co wcześniej? w którym miejscu będą
    szybkie ładowarki? a z ładowaniem ambulansu? A to nie problem, bo
    szpitale mają agregaty na olej napędowy. naładuje się elektryka z agregatu
    Tendencyjne liczenie, ale sąsiedzi Polski, razem mają 74 elektrownie
    atomowe. my zero. Wymienieni w temacie Szwedzi, i nie policzeni tutaj
    (oddziela nas Bałtyk) - mają 10. i brakło im prądu. Twoim zdaniem nam to
    nie grozi?

    ToMasz

  • 24. Data: 2021-02-23 20:18:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 23 Feb 2021 19:16:08 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > wyprodukowany kilowat energii z węgla zużyty w samochodzie elektrycznym,
    > to wielokrotnie więcej co2, niż wyprodukuje renault clio 1.5 diesel.

    Jedno zdanie a 3 kłamstwa. Nie jest prawdą że w Polsce realnie liczą się
    tylko elektrownie węglowe. W 2020 roku 30% energii wyprodukowano ze
    źródeł niewęglowych. Nie jest prawdą że potrzebujemy 90% energii więcej
    jeśli przejdziemy na trakcję elektryczną. Wyliczenia wskazują na 30%
    więcej. Nie jest prawdą że EV emituje wielokrotnie więcej CO2 niż
    porównywalny spaliniak. W polskich warunkach to są porównywalne
    wielkości, EV jakieś 200 g/km spaliniak jakieś 150 g/km. We francuskich
    albo norweskich EV emituje wielokrotnie mniej. A w naszych pod koniec
    swojego okresu eksploatacji również wielokrotnie mniej.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 25. Data: 2021-02-24 13:30:56
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Jedno zdanie a 3 kłamstwa. Nie jest prawdą że w Polsce realnie liczą się
    > tylko elektrownie węglowe. W 2020 roku 30% energii wyprodukowano ze
    > źródeł niewęglowych.

    Ale źródła niewęglowe pracują pełną mocą. Każdy dodatkowy samochód
    elektryczny na polskich drogach to zwiększone zapotrzebowanie na prąd,
    które zostanie zaspokojone w 100% większym spalaniem węgla, bo tylko
    elektrownie węglowe mają zapas mocy.

    MJ

  • 26. Data: 2021-02-24 13:33:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-02-2021 o 13:30, Michał Jankowski pisze:

    > Ale źródła niewęglowe pracują pełną mocą.

    Obecną.
    Ale ich moc sumaryczna rośnie, można łatwo je dostawiać, więc będą
    produkować więcej.
    A jak wejdą farmy na morzu, to duuużo więcej.

  • 27. Data: 2021-02-24 13:53:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

> [...]
    > elektryczny na polskich drogach to zwiększone zapotrzebowanie na prąd,
    > które zostanie zaspokojone w 100% większym spalaniem węgla, bo tylko

    Zakładasz całkowity brak rozwoju energetyki w dobie zwiększającego się
    zapotrzebowania? Bardzo dziwne założenie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2021-02-24 13:56:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zaraz zaraz.
    https://wysokienapiecie.pl/35619-zrodla-energii-w-po
    lsce-w-2020-mniej-wegla-wiecej-gazu-oze/

    tak na oko:
    -gaz 10%,
    -wiatr 10%,
    -biomasa 5%,
    -woda 2%,
    -PV 1.5%

    Wiec moze i 30% ze zrodel nieweglowych, ale jakies 20% z OZE ... no,
    tez sporo ...

    >Obecną.
    >Ale ich moc sumaryczna rośnie, można łatwo je dostawiać, więc będą
    >produkować więcej.
    >A jak wejdą farmy na morzu, to duuużo więcej.

    A jaka jest moc rozpoczetych projektow, czy chocby tych planowanych na
    najblizszy okres, a nie planowanych, ale nie wiadomo na kiedy ?

    J.

  • 29. Data: 2021-02-24 14:03:53
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-02-2021 o 13:56, J.F. pisze:

    > A jaka jest moc rozpoczetych projektow, czy chocby tych planowanych na
    > najblizszy okres, a nie planowanych, ale nie wiadomo na kiedy  ?

    googla zapytaj jak Cię to interesuje.

  • 30. Data: 2021-02-24 17:18:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >googla zapytaj jak Cię to interesuje.

    Mnie interesuje czy to "duuzo wiecej" to nie bedzie np 500MW.
    W kraju przypominam potrzebujemy ok 25GW ..

    J.