    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uzywane lampy
    Date: Fri, 14 Apr 2017 15:17:27 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości
    news:ocm6in$e9a$1@node2.news.atman.pl...
    > Poza tym pamiętam wyliczenia dr Orzechowskiego, że gdyby satelita pracował
    > w standardzie naziemnym (8 MHz kanał, modulacja VSB), to potrzeba by 28 kW
    > na pojedynczy kanał, co jest nie do osiągnięcia w kosmosie (nie chodzi
    > tyle o prąd, co o chłodzenie - nie ma czym).

    Ale podobno w Rosji, tak właśnie w niektórych rejonach leciała TV, że prosto
    z satelity na częstotliwościach 4 i 5 podzakresu UHF. (uwaga, ktoś
    powiedział, nie zweryfikowałem)
    Nic mi nie wiadomo o aż takich mocach.

    > Natomiast dzięki zastosowaniu modulacji FM i poszerzeniu kanału (chyba do
    > 30 MHz ?), cały satelita zużywa 65 W. (Tak, WATÓW, nie kilowatów). A tyle
    > to się da zrobić na tranzystorach.

    Tylko, że przy poszerzeniu kanału to raczej powinna wzrosnąć ilość
    potrzebnej energii, niezależnie chyba od modulacji...?
    Może tu chodziło o to, że przy modulacji amplitudy, do której VSB się
    przecież łapie, trzeba by odpowiednio silnego sygnału, aby zapewnić
    odpowiedni odstęp S/N. A w modulacji FM, podatność na zakłócenia jest
    mniejsza. Pogarsza się jednak przy niedostrojeniu, czy niezrównoważeniu
    detektora, który wtedy zaczyna lapać szumy, ale i tak do pewnego momentu
    jest lepiej. Więc tu zapewne, aby uzyskać posobny S/N, czy poziom zakłóceń,
    wystarczy mniejszy sygnał. Najlepiej, najekonomiczniej, było by to pchnąć w
    czystym SSB, ale pojawiłby się problem efektu Dopplera, który byłby tu
    szkodliwy, do tego znów zakłócenia i S/N... Krótkofalowcowi efekt płyty
    gramofonowej, czy jak mu trochę poszumi i potrzeszczy, to za bardzo nie
    przeszkadza, a w torach telefoni nośnej wielokrotnej, stosuje się
    stabilizację kwarcową, zresztą, jak Ciocia Krysia odjedzie o 5-10 Hz, to
    zbytnio się tego nie zauważy. (ale już wybieranie R2 raczej nie przejdzie,
    tam tolerancja jest OIDP 1.5 Hz (jak odchyłka generatora przekraczała tyle,
    to się go stroiło), aby to chciało chodzić... O, mam w oficjalnej
    specyfikacji, że tolerancja jest +- 4Hz (są jeszcze inne niuanse, odsyłam do
    dokumentu), a dla sygnalizacji pozapasmowej +- 6Hz)

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)