    From: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Wed, 1 Apr 2009 18:42:02 +0200

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1flkqfhzoorm0$.c4cw68y7ug5s$.dlg@40tude.net...

    > Znowu półprawda. Wybiórczy jesteś :) Pojawia się dopiero po włączeniu
    > urządzenia wyłącznikiem i to przez rezystancję urządzenia.

    Włączasz pralkę, nie działa, opierasz się o nią żeby zajrzeć czy wtyczka
    jest w gniazdku i jeeeb, "niezapomniane wrażenia", tyle Ci "rezystancja
    urządzenia" pomoże. Oczywiście, możesz teraz skierować dyskusję na tory
    rozpływu prądów po rurach itp (tak, może być taka sytuacja, że urządzenie
    bez zera będzie działać, kolejna zdrowa sytuacja), co nie zmienia faktu, że
    zerowanie ma poważną wadę, którą próbujesz zmarginalizować.
    Oczywiście, na upartego, gdy nie za bardzo jest inne wyjście (np. w bloku),
    można się pokusić, szczególnie w połączeniu z różnicówką. Nie każdy będzie
    takim maniakiem, żeby się przebijać przez stropy z jakimś kablem 25mm2 do
    rur w piwnicy albo do własnoręcznie wykonanego uziomu tylko po to, żeby być
    literalnie zgodnym z przepisami (Plumpi pewnie tak ma :D). Co nie zmienia
    faktu, że trzeba wiedzieć co się robi, robić to dla siebie i pamiętać, że
    zerowanie nie jest systemem doskonałym (i nie bronić go na grupach ;) ani
    nie doradzać amatorom !).

    BTW, pierwszy przypadek problemu z prądem jaki widziałem w życiu, a było to
    spory kawałek czasu temu ;) dotyczył właśnie urwanego PEN. Szczęśliwie
    skończyło się tylko "gryzieniem" przez krany (duża, całkowicie metalowa
    instalacja hydrauliczna stanowiąca dość dobre uziemienie). Instalacja
    trójfazowa. A gdzie zero było urwane ? Na słupie. Oczywiście przepisowego
    uziemienia ostatniego słupa nie było.

    e.